ایجاد صنایع تبدیلی بادام زمینی راهکاری برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : ایجاد صنایع تبدیلی محصول بادام زمینی راهکار مناسبی برای ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمدهای منطقه ای و نیز ایجاد فرصت های شغلی جدید و پایدار در استان گیلان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : بدون شک در دنیای امروز دستیابی به توسعه پایدار در امنیت غذایی بدون در نظر گرفتن توسعه روستاها امکانپذیر نیست. بنابراین بزرگترین عامل برای افزایش درآمد و ارتقای سطح زندگی روستائیان در استان گیلان گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به ویژه بادام زمینی است.

بادام زمینی بزرگترین و مهمترین زیر رده از سه زیر رده تیره بقولات است، میوه بادام زمینی بیشتر مورد تغذیه انسان قرار می گیرد و پروتئین و انرژی موجود در آن بسیار حائز اهمیت است.

گیاه بادام زمینی یا پسته زمینی که به نام بادام خاکی نیز شهرت دارد بومی مناطق گرم بوده و میوه این گیاه به صورت خام، بو داده یا فرآورده های مختلف همچون روغن بادام زمینی، کره بادام زمینی و غیره مصرف می شود.

 در ایران بادام زمینی بیشتر در شمال کشور به ویژه در شهرستان آستانه اشرفیه و تا حدودی در کردستان و خوزستان نیز کشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه در این باره می گوید:  بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی استان گیلان است، کشت و تولید بادام زمینی در این شهرستان نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد.

مرغوبیت و کیفیت بادام زمینی آستانه اشرفیه شهرت جهانی دارد

گودرز کمال پور با اعلام اینکه هم اکنون ۹۰ درصد بادام زمینی مورد نیاز کشور در این شهرستان تولید می شود، افزود: مرغوبیت و کیفیت این محصول بسیار بالاست.

وی ادامه داد: کشت بادام زمینی همه ساله از اواخر فروردین ماه در سطح زمین های زیر کشت این شهرستان آغاز و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت: برداشت این محصول نیز همه ساله در نیمه دوم شهریور ماه از سوی بادامکاران منطقه انجام می گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه در هر هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی این شهرستان شش تن پیله تر تولید می شود، افزود: بادام زمینی از محصولات مهم و راهبردی استان است.

کشت مکانیزه بادام زمینی ضرورتی اجتناب ناپذیر در جامعه

کمال پور در ادامه با تاکید بر اهمیت کشت مکانیزه بادام زمینی در شهرستان یادآورشد: کاهش هزینه ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار ، بهره وری مناسب و غیره از مهمترین اهداف کشت مکانیزه بادام زمینی است.

بدون شک بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم استان گیلان سهم بسیار موثری در رونق اقتصادی این شهرستان دارد به این منظور برگزاری جشنواره بادام زمینی می تواند برای توسعه کشت، صنعت و تجارت این محصول اهمیت بسیاری داشته باشد.

برپایی جشنواره فرصتی مناسب برای شناساندن توانمندی های بخش کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه به ویژه بادام زمینی است.

بادامکاران این منطقه همه ساله با برداشت هشت هزار تن بادام خام از دو هزار و ۵۰۰  هکتار زمین های حاصلخیز منطقه ۹۰ درصد بادام زمینی موردنیاز کشور را تامین می کنند.

برگزاری جشنواره گامی مهم برای توسعه کشت، صنعت و تجارت بادام زمینی   

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر پنج هزار بهره بردار بادام زمینی در منطقه فعالیت دارند و تولید بادام زمینی پس از برنج به عنوان مهمترین منبع درآمد کشاورزان این شهرستان به شمار می رود.

علی باباخانی با اشاره به اینکه این شهرستان نخستین تولید کننده بادام زمینی در کشور است، افزود: راه اندازی مرکز تحقیقات بادام زمینی در این شهرستان از ضروریات توسعه کشت و افزایش تولید این محصول در ایران است.

وی همچنین بادام تولیدی آستانه اشرفیه را دارای کیفیت قابل توجهی دانست و اظهارداشت: راه اندازی مرکز تحقیقات بادام زمینی در این شهرستان نقش مهمی در رسیدن به ارقام جدید بادام زمینی، ایجاد روش های نوین تولید بادام زمینی، مقابله موثر با آفات این محصول و یافتن بهترین روش های آبیاری دارد.

فرماندار آستانه اشرفیه توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی را از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول اعلام کرد و گفت: افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری بادام منجر به کاهش ضایعات و بهبود کیفیت این محصول می شود.

وی در ادامه ایجاد صنایع تبدیلی را در حمایت از صنعت باغداری و کشاورزی منطقه تاثیرگذار دانست و یادآورشد: این امر موجب توسعه پایدار و رونق اقتصادی منطقه می شود.

به هر ترتیب آستانه اشرفیه به دلیل برخورداری از خاک آبرفتی ناشی از عبور رودخانه سفیدرود در کشت بادام زمینی مستعد است و با ایجاد صنایع تبدیلی بادام زمینی در آستانه اشرفیه می توان این محصول را توسعه داد.

محصول بادام زمینی در گیلان بیشتر به صورت آجیلی به بازار عرضه می شود

 نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر تولید برنج و بادام زمینی محصولات دیگری مانند کدو، فلفل سبز، کیوی، چای، بادامجان، سیر، باقلا، صنوبر و گوجه سبز  در این شهرستان تولید می شود.

محمد حسین قربانی با اعلام اینکه بادام زمینی به عنوان چهارمین منبع تولید روغن خوراکی به شمار می رود، افزود: این محصول بعد از سویا مهمترین دانه روغنی در دنیا مطرح است.

وی تصریح کرد: هرچند در ایران از این دانه با ارزش فقط برای مصارف شیرینی پزی و آجیل و تنقلات استفاده می شود اما توجه به بسته بندی و بازاریابی حجم درآمد حاصل از صادرات این محصول را افزایش می دهد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: از محصول بادام زمینی و حتی ضایعاتش در بسیاری از کشورها فرآورده های ارزشمند غذایی، بهداشتی و صنعتی تولید می شود.

وی افزود: متاسفانه این محصول در گیلان بیشتر به صورت آجیلی به بازار عرضه می شود یا ماده اولیه ساخت برخی شیرینی های سنتی است.

وی ادامه داد: بدون شک ارزش افزوده تبدیل بادام زمینی به فرآورده های گران قیمتی چون محصولات آرایشی، بهداشتی و شیمیایی به مراتب بیشتر از تبدیل بادام زمینی به فرآورده های غذایی است و این کار ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد.

گیلان توانمندی های خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی بادام زمینی دارد

گیلان توانمندی های خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی بادام زمینی دارد اما بیشتر سرمایه گذاران به دلیل هزینه بر بودن ایجاد صنایع تبدیلی نیازمند حمایت های جدی سامانه های بانکی هستند.

ترغیب بیشتر سامانه های بانکی برای تامین بخش موثری از هزینه های ساخت و راه اندازی واحدهای تبدیلی و نیز ایجاد واحد یا مرکزی پژوهشی که بتواند سرمایه گذاران را از نظر طرح های سود دهی اقتصادی با محوریت صنایع تبدیلی بادام زمینی راهنمایی کند دو پیش نیاز مهم ایجاد صنایع فرآوری بادام زمینی در استان است./مهر

Share