اخبار ویژه روزنامه‌های دوشنبه

پشت پرده حضور همزمان هاشمی و مشایی !+عکس

دیارمیرزا:تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تفکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی یک آبشخور دارند، به مهر گفت: حضور همزمان هاشمی و مشایی در ستاد انتخابات اگر با برنامه‌ریزی باشد قطعا به معنای این است که می‌خواهند این تصور را ایجاد کنند که نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری این دو هستند

به گزارش دیارمیرزا اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.   

*کیهان:

1101065_610
تشدید نزاع در گروه‌های معارض بشار اسد قدرتمندتر شده است

بشار اسد در ماه‌های اخیر در مقابل گروه‌های معارض قدرتمندتر شده است.
اولریش تیلگنر گزارشگر تلویزیون سوئیس با بیان این مطلب در گفت‌وگو با روزنامه سوییسی «۲۰ مینوتن» تصریح کرد: وضعیت بشار اسد رئیس جمهور سوریه بهتر شده و در مقابل، اپوزیسیون سوریه بیشتر و بیشتر متحمل شکست شده، زیرا میزان کمک‌ها از سوی قطر و عربستان سعودی کمتر شده است.

همزمان روزنامه العرب چاپ لندن فاش کرد در پی شکست‌های گروه‌های معارض در سوریه، اختلاف میان رژیم سعودی و قطر رو به شدت گذاشته است. این روزنامه از منازعات پشت پرده میان رژیم سعودی و قطر بر سر فرماندهی عناصر مسلح ضد سوریه و اجبار آمریکا برای خالی شدن عرصه به نفع سعودی‌ها پرده برداشت و نوشت: «مصطفی صباغ» دبیر کل ائتلاف مخالفان سوری و برخی از نزدیکان او در ترکیه اعلام کرده‌اند که پرونده بحران سوریه از قطر گرفته و به رژیم سعودی سپرده شده است.

یک منبع نزدیک به مخالفان سوری در استانبول هم به العرب گفت: قطری‌ها به صباغ گفته‌اند که زیر فشارهای شدید آمریکا و همپیمانانش، آنها از بحران سوریه خود را کنار کشیده‌اند.این منبع خاطرنشان کرد: «جرج صبرا» رئیس (به اصطلاح) ائتلاف مخالفان سوری در قالب هیأتی از اعضای شورای اجرایی مخالفان از جمله «محمد فاروق طیفور» نماینده ناظر اخوان‌المسلمین سوریه و نایب رئیس شورای به اصطلاح ملی و «عبدالاحد صطیفو» رهبر جریان مسیحیان آشوری سریانی به عربستان سفر کرده و در آن جا با «بندر بن سلطان» رئیس سازمان اطلاعات و «سعودالفیصل» وزیر خارجه رژیم سعودی دیدار کرده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری یونایتدپرس از وجود شکاف بین نیروهای نظامی سوریه و پیوستن اعضای ارتش آزاد سوریه به جبهه النصره خبر داد و نوشت: افرادی که در ارتش آزاد سوریه با نیروهای دولتی می‌جنگند از آن جدا شده و به جبهه النصره پیوسته‌اند.

یونایتدپرس اینترنشنال به نقل از نشریه گاردین نوشت که جنگجویان مخالف نظام سوریه در ارتش آزاد از این گروه جدا شده و به دلیل تجهیز و تأمین مالی بیشتر به جبهه النصره پیوسته‌اند.
این گزارش می‌افزاید: فرماندهان ارتش آزاد سوریه اعتراف کرده‌اند که آنان اختیار یگان‌های کامل خود را اخیراً از دست داده و افراد یگان‌ها به جبهه النصره پیوسته‌اند.

کولاک پول و آگهی در نشریات اجاره‌ای !

سلسله روزنامه‌های زنجیره‌ای – اجاره‌ای‌ روز گذشته به دکه تبلیغاتی هاشمی و مشایی تبدیل شدند.
در حالی که در آخرین روز ثبت‌نام نامزدها، چهره‌های سیاسی پرتعدادی ثبت‌نام کرده بودند اما روزنامه خورشید (تأمین اجتماعی)، شهروند (هلال‌احمر)، هفت صبح (وابسته به حلقه انحرافی)، آرمان، آفتاب، شرق، اعتماد و بهار و… (طیف روزنامه‌های اجاره‌ای- زنجیره‌ای وابسته به مافیای سیاسی- اقتصادی) تمام یا بخش اعظم صفحه اول خود را به بزرگ‌نمایی ثبت‌نام مشایی و هاشمی رفسنجانی اختصاص دادند.
روزنامه خورشید با پرده‌برداری از این ادعای دروغ که شعار زنده‌باد بهار خطاب به امام زمان(عج) است، عکس اول خود را به مشایی اختصاص داد و تیتر بزرگ زنده‌باد بهار را – با وجود تکذیب‌های قبلی- در کنار آن منتشر کرد.

روزنامه هلال‌احمر (شهروند) نیز احساس مسئولیت کرد که با عکس‌های مشایی و هاشمی برای خود دوقطبی مطلوب تشکیل دهد حال آن که شگردها و سلایق هر دو طرف به میزان زیادی به هم نزدیک و مشابه شده است. روزنامه زرد هفت‌صبح نیز اقدام مشابهی کرده و در کنار عکس هاشمی و مشایی «سرنوشت انتخابات» را «در هشت دقیقه» تعیین کرده و پرونده را بسته است.

در این میان روزنامه‌های آرمان و آفتاب و اعتماد تمام نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به عکس هاشمی و آمدن او اختصاص دادند و آفتاب تیتر زد «آن مرد برای باران آمد»(!) بهار و شرق نیز در کنار تیتر و عکس اول، صفحات و ستون‌های متعددی را به آگراندیسمان ثبت نام هاشمی اختصاص داده‌اند. این پروپاگاندای رسانه‌ای در حالی است که مشابه آن در سال ۸۴ برای هاشمی تکرار شد اما با وجود غوغای انبوه رسانه‌ای، جمهور مردم به این نشریات «نه» گفتند؛ اتفاق مشابهی که اخیرا در سفرهای تبلیغاتی مشایی به شهرها و تقلیل استقبال‌کنندگان رئیس از جمعیت‌های چندصدهزار نفری به چند هزار نفری- به خاطر مشایی- قابل مشاهده است

داگان: اسرائیل بر لبه پرتگاه است؛ما نمی‌توانیم خود را اداره کنیم

رئیس سابق سازمان جاسوسی موساد اعلام کرد تهدید واقعی برای اسرائیل، سیاست‌های کنونی تل‌آویو است و این خطر به مراتب بزرگتر از برنامه هسته‌ای ایران است.مئیر داگان در مصاحبه با جروزالم‌پست اظهار داشت: ریشه تهدید واقعی که اکنون اسرائیل با آن روبروست در سیاست‌های کنونی تل‌آویو نهفته است.

وی تصریح کرد: اسرائیل به نقطه‌ای رسیده است که نمی‌تواند خود را اداره کند.داگان درباره قرار گرفتن اسرائیل در آستانه پرتگاه هشدار داد و گفت: با پیشامدهای بدی در آینده مواجه هستیم.

وی با اشاره به اولویت‌هایی که از سوی احزاب کوچک تعیین شد و اساس ائتلاف در پارلمان و دولت جدید را تشکیل داد، افزود، در سایه این وضعیت است که برخی کار می‌کنند، مالیات می‌پردازند، در ارتش خدمت می‌کنند و هیچ گونه حمایتی از سوی دولت نمی‌شوند و در عین حال، برخی کار نمی‌کنند، مالیاتی هم نمی‌پردازند و در ارتش هم خدمت نمی‌کنند.

در همین حال هانگبی رئیس سابق کمیته روابط خارجی پارلمان اسرائیل (کنست) با ابراز ناامیدی نسبت به تاثیر تحریم‌ها در مهار ایران گفت: در دو سال گذشته دولت اوباما شدیدترین فشارهای تحریمی را علیه ایران به مورد اجرا گذاشته، افزود: اما هیچ نشانه‌ای از این که این فشارها منجر به تغییر سیاست و رویکرد دولت ایران شده باشد، وجود ندارد.

به گزارش روزنامه اسرائیل هایوم هانگبی با اشاره به نادرست بودن برخی تحلیل‌ها مبنی بر تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در ایران سیاست‌های استراتژیک از سوی رهبری نظام اتخاذ می‌شود و انتخابات و رئیس جمهور آینده تاثیری در برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داشت.

این مشاور نتانیاهو در سخنرانی خود در موسسه مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن خواستار حمله به ایران تا پایان سال میلادی جاری شد و گفت ما نمی‌توانیم سرنوشت خود را به دست آمریکا بسپاریم.

از خط مقدم پرهیاهو تا پشت جبهه متلاشی اپوزیسیون

اعلام نامزدی هاشمی رفسنجانی بازتاب‌های متفاوتی در محافل مخالف جمهوری اسلامی داشته است.
وبسایت شبکه دولتی انگلیس در این باره ضمن تحلیلی، خبر از «بازگشت رفسنجانی به خط مقدم سیاست» داده و نوشت: بازگشت او بدون تردید تهدیدی جدی برای اصولگرایان محسوب می‌شود.

بی‌بی‌سی با اشاره به حمایت هاشمی از فتنه‌گران در سال ۸۸ نوشت: در صحنه سیاسی رفسنجانی همیشه به عنوان عالی‌ترین نمود عملگرایی زیرکانه و مصلحتی شناخته شده است. مخالفین جمهوری اسلامی رفسنجانی را عامل قتل‌های زنجیره‌ای و پدرخوانده مافیاهای مالی می‌دانند. اما کسانی که خواستار تغییرات تدریجی در حکومتند او را مرد مؤثری می‌شناسند که یک دست در امور حکومت و یک دست در بساط مخالفین دارد و شاید بتواند از این طریق جامعه را به فضای بازتری سوق دهد.

بی‌بی‌سی با اشاره به ناکامی هاشمی در سال ۸۴ می‌نویسد: برای اینکه رفسنجانی این بار پیروز شود او نیازمند ائتلاف وسیعی از مراکز ذینفع قدرت، فعالین خط میانه و اصلاح طلب و اقشار متوسط است.شبکه دولتی انگلیس در تحلیل دیگری با اشاره به ائتلاف هاشمی و اصلاح‌طلبان نوشت: هاشمی رفسنجانی به همراه خاتمی، در صحنه سیاسی قدرت نمایی کردند و ثابت کردند که ائتلاف آنها می‌تواند اصولگرایان را تا سرحد تب و لرز متشنج کند(!)

اما با این حال نباید گول این عرض‌اندام را خورد و تصویری غلط از قدرت این دو و حامیانشان ترسیم کرد. در پایان روز اصولگرایان هم ثابت کردند با این بادها نخواهند لرزید و به این آسانی‌ها تسلیم نخواهند شد. شرکت در انتخابات در حالی که سران جنبش سبز در حصرند و روزنامه‌هایشان محدود و نامزدهایشان در شوراها رد صلاحیت می‌شوند حکایت از واقعیت سرد و بی‌تعارفی دارد که میزان قبضه قدرت در دست اصولگرایان را بیان می‌کند.

در همین حال محسن حیدریان از اعضای مرکزیت حزب منحله توده در مطلبی با عنوان «آقای رفسنجانی خوش‌آمدی»، نامزدی هاشمی را هوشمندی سیاسی توصیف کرد و نوشت: یکی از مشکلات رفسنجانی بخشی از کارنامه سیاسی او بعنوان یکی از قدرتمندترین سکانداران پس از انقلاب است.

ادعای مشارکت او در قتل‌های زنجیره‌ای بی‌دفاع گذاشتن مردان کلیدی خود نظیر عبدالله نوری و کرباسچی در دادگاه و عدم شفافیت سیاسی و اقتصادی گوشه‌ای از آنهاست. اما طبیعی است که در مکتب فکری رفسنجانی بعنوان یک سیاست‌ورز پراگماتیست نمی‌توان توقع بازخوانی انتقادی کارنامه گذشته را داشت.

ولی نگاه او به گذشته گیج نیست، بلکه جهت‌دار است. او از «تندرویهای انقلابی» و «تسخیر سفارت آمریکا»، بارها سخن گفته است. به نوشته این چپ آمریکایی، هاشمی در سن بازنشستگی به سیاست برگشته است.
اما پایگاه اینترنتی اخبار روز وابسته به طیفی از گروهک‌های سابقا چپ مقیم آلمان نسبت به تعمیق شکاف میان گروه‌های معارض جمهوری اسلامی به خاطر نامزدی هاشمی هشدار داد و نوشت: با نامزدی هاشمی دو گرایش در صفوف اپوزیسیون شکل گرفته است.

گرایش نخست، با استدلالهای گوناگون دعوت به شرکت در انتخابات و رأی دادن به رفسنجانی خواهد کرد. این استدلالها از این قبیل خواهد بود؛ مقایسه وضعیت کنونی با هشت سال پیش و ضرورت استفاده از فرصت انتخابات برای بازگشت به دوره ریاست‌جمهوری خاتمی یا رفسنجانی، استفاده از کارزار انتخاباتی برای طرح خواستهای خود و غیره. گرایش دوم، بر پیشینه رفسنجانی در تحکیم استبداد مذهبی و تصفیه خونین مخالفان در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ و نیز بر محافظه‌کاری وی انگشت خواهد گذاشت یا بر این نکته که تلاش برای پیشبرد اصلاحات در جمهوری اسلامی از طریق تن دادن به چارچوب قانون‌اساسی جمهوری اسلامی و قواعد تعیین شده از سوی حکومت و دستگاه ولایت‌فقیه قبل از این هم آزموده شده و ره به جایی نبرده است، و از این رو رأی دادن به رفسنجانی جز مشروعیت بخشیدن به شبه انتخابات پیش رو نتیجه‌ای نخواهد داشت.

اخبار روز با هشدار مجدد نسبت به تعمیق اختلافات میان اپوزیسیون می‌نویسد: مخالفان برای دفاع از گرایش خود، لازم نیست از رفسنجانی و پیشینه او دفاع کنند. اصرار در کتمان نقش رفسنجانی در برقراری استبداد مذهبی، حواله کردن مسئولیت فجایع دوران نزدیک به بیست ساله قدر قدرتی رفسنجانی به مخالفان، طرح ادعاهایی مانند این که رفسنجانی در کشتارهای دهه ۶۰ نقشی نداشته است و اتخاذ مواضعی افراطی که گاه انسان در جدل سیاسی ناخواسته به دام آن در می‌غلتد، برای مدافعان شرکت در انتخابات هیچ ضرورتی ندارد. توقع این است که مخالفان بکوشند روان‌های زخم‌خورده از سی‌وچهار سال حکومت رفسنجانی، یاران و جانشینانش را درک کنند نه اینکه با تقدیس و تطهیر رفسنجانی و انکار واقعیات تاریخی، بر آن زخمها نمک بپاشند.

نویسنده در پایان خاطر نشان می‌کند: آرزوی قلبی من این است که ارزیابی بدبینانه فعلی من از چشم‌انداز انتخابات ۹۲ نادرست از کار درآید و مخالفان نفسی بکشند و بار دیگر تبدیل به یأس نشود. اما اگر بخواهم به قول کانت به گونه‌ای رفتار کنم که با آگاهی فعلی من، این رفتار بتواند به عنوان راهنمای عمومی نیز به کار آید، باید از رونق دادن به نمایشی که انتخابات نام دارد، احتراز کنم.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی خودنویس نیز حمایت فعالان اپوزیسیون و روزنامه‌نگاران همسو از هاشمی و خاتمی را بازی دو سر باخت توصیف‌ کرد و نوشت: این چنین تلاش‌ها در مجموع به تداوم رژیم جمهوری اسلامی کمک می‌کند و به انتخابات رونق می‌بخشد. باید دید اقدام ما به قوام و تداوم جمهوری اسلامی کمک نمی‌کند؟

گویانیوز دیگر سایت وابسته به محافل ضدانقلاب نیز در نوشته مفصلی استدلال کرد که نامزدی امثال هاشمی، به مفهوم انتخابات آزادی که اپوزیسیون می‌خواهد نیست و بدین ترتیب فقط اپوزیسیون سربازگیری می‌شود.و بالاخره شبکه ضدانقلابی بالاترین این‌گونه تحلیل کرده است که: «ای هاشمی قدرقدرت، ای قهرمان، ای اکبرشاه، بیا این فلک‌زدگان را از بیچارگی و دربدری نجات بده…!» یک عده دهن ما را سرویس کردند این چند روزه!! خوب می‌خواهد بیاید می‌خواهد نیاید!!

ببین بدبختی و حقارت یک عده به کجا رسیده است که دست به دامن یک آخوند ۸۰ ساله شده‌اند!! آنچنان از این پیرمرد[…]سخن می‌گویند که گویی وی منجی بزرگی است که قرار است سوار بر اسبی سفید و بالدار، از آسمانها به زمین فرود آید و ما فلک‌زدگان و بیچارگان را از حضیض ذلت و بدبختی برهاند. حداد، قالیباف، هاشمی… اینها چه فرقی با هم دارند. انتخاب بین بد و بدتر تا کی؟ چندبار باید از چاه به چاله و از چاله به چاه بیفتیم؟ بس است دیگر! این شوی انتصابات دیگر تکراری شده.

*آرمان:

01.indd
یک میلیون تومان جایزه خوش‌حسابی

شنیده شد که به منظور توسعه دولت الکترونیک و تشویق مشترکان برق برای استفاده از شیوه‌های نوین پرداخت غیرحضوری، الکترونیکی و پرداخت به‌موقع قبوض، برخی از شرکت‌های توزیع برق استانی هدایایی برای مشترکان برق پیش‌بینی کرده است. مهر نوشت؛ اجرای این طرح منجر به افزایش غیرحضوری پرداخت قبوض برق در طول یکسال گذشته شده است به‌طوری که در برخی از استان‌های کشور میزان پرداخت‌های غیرحضوری و الکترونیکی رشدی بیش از ۵۰ درصد را تجربه کرده است.

از این‌رو برخی از شرکت‌های توزیع برق استانی به قید قرعه به یک نفر از مشترکان برقی که بدهی نداشته و صورت‌حساب مصرفی خود را به‌صورت غیرحضوری پرداخت کرده باشند، معادل یک میلیون تومان جایزه می‌دهد.

کارگردان فیلم تبلیغاتی آیت‌ا… ‌هاشمی کیست؟

شنیده شد که اگرچه تصمیم ناگهانی و دیرهنگام آیت‌ا…‌ هاشمی برای ورود به انتخابات امکان برنامه‌ریزی قبلی برای ساخت فیلم او را از بین برده اما به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز سینماگران مشهوری در ایران ساخت فیلم انتخاباتی او را به عهده بگیرند. تسنیم نوشت؛ از منوچهر محمدی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بانیان ساخت فیلم او نام برده می‌شود، علاوه بر اینکه محتمل‌ترین گزینه همین دو کارگردانی هستند که تجربه ساخت فیلم تبلیغاتی آیت‌ا… را دارند.

علاوه بر اینها درست یک هفته قبل خبرهایی از ساخت فیلم آیت‌ا… ‌هاشمی توسط علی عطشانی سازنده فیلم «آقای الف» شنیده می‌شد؛ چیزی که با توجه به تماشای خصوصی آقای الف توسط آیت‌ا… در هفته‌های قبل زیاد دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

مشایی رئیس ستاد دارد اما ستاد ندارد!

شنیده شد که اسفندیار رحیم‌مشایی، کاندیدای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: هیچ ستادی به‌طور مشخص و سازماندهی‌شده برای کارهای انتخاباتی من فعالیت نمی‌کند و اگر ستادی هم فعال است به‌صورت کاملا مردمی است. کاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد که در هنگام ثبت‌نام دست در دست رئیس‌جمهور در ستاد انتخابات کشور حاضر شده بود، در عین حال افزود: ستادهای مردمی دیگری نیز در این حوزه درحال فعالیت هستند که من از نحوه تقسیم مسئولیت آنها مطلع نیستم! مشایی در عین حال مدعی شد که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی برای حمایت از وی ستاد مردمی راه‌اندازی کرده است.

علت حضور انتظامی کنار مشایی

شنیده شد که پس از آنکه رسانه‌ها روز شنبه از همراهی عزت‌ا… انتظامی با مشایی و رئیس‌جمهور در لحظه ثبت‌نام خبر دادند، عزت‌ا… انتظامی گفت: به‌منظور پیگیری وضعیت بنیاد فرهنگی‌اش با مشایی قرار ملاقات داشته و پس از آن همراه وی و رئیس‌جمهور به سمت وزارت کشور رفته است.

ایسنا نوشت؛ عزت‌ا… انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران ضمن توضیح درباره علت حضورش در وزارت کشور افزود: مدت‌ها پیگیر وضعیت راه‌اندازی «بنیاد فرهنگی عزت‌ا… انتظامی» بودم که با وجود دستور رئیس‌جمهور باید تائیدیه به امضای چهار وزیر می‌رسید که متأسفانه اجرایی نشده است و وزارت ارشاد هم اقدامی نمی‌کند. او ادامه داد: برای پیگیری موضوع روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه قراری با اسفندیار رحیم‌مشایی داشتم که بعد به اتفاق هم به وزارت کشور رفتیم.

لغو برنامه‌های انتخاباتی سعیدی‌کیا

شنیده شد که محمد سعیدی‌کیا، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نیامده‌ام تا از مردم بخواهم برایم کارناوال راه بیندازند، بلکه آمده‌ام تا پیاده‌نظام مردم شریف ایران و رهبر فرزانه انقلاب باشم. وی افزود: تمام فعالیت‌های انتخاباتی و هر عملی که شائبه و رنگ و بوی انتخاباتی داشته باشد تا زمان آغاز رسمی و مجاز فعالیت انتخاباتی تعلیق و تعطیل می‌نمایم. وی ضمن عذرخواهی از کسانی که وی را به استان‌ها و دانشگاه‌ها دعوت کردند، تصریح کرد: از تمام سروران و همکارانم در ستادهای استانی و ستاد حامیان جوانان حماسی درخواست می‌کنم در راستای رعایت اخلاق و قانون از هرگونه برپایی جلسات و همایش‌ها و فعالیت‌هایی که رنگ و بوی انتخاباتی داشته باشد، پرهیز کنند.

ردصلاحیت برخی اصلاح‌طلبان در اصفهان

شنیده شد که برخی منابع آگاه از ردصلاحیت برخی اصلاح‌طلبان اصفهان که برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده بودند، خبر می‌دهند. بهارنیوز نوشت؛ یک منبع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری- تحلیلی امید از ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب اصفهان در انتخابات شورای شهر خبر داد. به گفته این منبع آگاه برخی اصلاح‌طلبان که در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده بودند ردصلاحیت شدند. فتح‌اله معین، سیستانی و احمد صرامی تنها چهره‌های اصلاح‌طلبی هستند که تائید صلاحیت شدند.

نجفی ساخت فیلم مشایی را تکذیب کرد

شنیده شد که احمد نجفی ساخت فیلم انتخاباتی را تکذیب کرد. تسنیم نوشت؛ وی درخصوص ساخت فیلم انتخاباتی اسفندیار رحیم‌مشایی، گفت: هرگونه خبری مبنی بر این موضوع را تکذیب می‌کنم. برای ساخت این فیلم به من چشمک هم نزدند چه برسد به پیشنهاد، در ضمن کار من فیلمسازی در این زمینه نیست و بلد هم نیستم. به هیچ‌کس هیچ قولی برای ساخت فیلم نداده‌ام و یک در تریلیون نیز اگر از من خواسته شود که این فیلم را بسازم قبول نخواهم کرد زیرا در توانایی‌ام ساخت این فیلم وجود ندارد. هرگونه خبری مبنی بر این موضوع را به‌شدت تکذیب می‌کنم و دوست دارم بدانم که این خبر‌ها از کجا آب می‌خورد.

استعفا در دولت

شنیده شد که هاشم غرقی اعلام کرد که از ریاست مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری استعفا داده است. رئیس سابق مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر و تاکید بر این نکته که در لیست کاندیداهای دولت برای انتخابات شورای شهر نیست، تاکید کرد و گفت: درحال حاضر قائم‌مقام مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در این مرکز مسئولیت بر عهده دارد.

زنم همراهم نیامد، کاندیدا نشدم

شنیده شد که آنها که کاندیدا نشدند هر کدام دلیلی برای نیامدن داشتند اما بشنوید از دلیل جالب یکی از آنها که کاندیدا نشد. خانه ملت نوشت؛ محمد خوش‌چهره در پاسخ به این سوال که شما می‌خواستید در انتخابات ثبت‌نام کنید، گفت: بله. من تحت فشار شدید از جانب دوستانم بودم که نام‌نویسی کنم. همکاران و دانشجویانم در دانشگاه و محل کار قضیه را به قسم و نفرین رسانده بودند. وی ادامه داد: ولی به‌دلیل اینکه تمامی کاندیداها با خانم‌هایشان می‌رفتند ثبت‌نام کنند، اما خانم من با من نیامد در نتیجه من قوت قلبم را از دست دادم و تنهایی جرات حضور در وزارت کشور را نیافتم و نتوانستم برای ثبت‌نام بروم.

*خراسان:
1101066_765
دردسرهای خانه ایران در پاریس برای برخی بانک ها و ادارات

بر اساس بررسی نهادهای مسئول در دولت، بدهی های مجموعه خانه ایران در پاریس که متعلق به سالها قبل می باشد، هم اکنون گریبانگیر برخی دستگاههای اجرایی و بانک های دولتی کشور شده و با توجه به اینکه سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق دارای ماهیت شرکت سهامی بوده و در حال تسویه است، هیچ نهادی پرداخت این بدهی های دلاری را به عهده نمی گیرد و همین مسئله باعث بروز اختلافاتی در دستگاههای اجرایی شده است.

هشدار درباره جذب نیروی انسانی در برخی دستگاه‌ها به روش خاص

بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی، برخی مسئولان اجرایی با ارسال درخواست هایی به مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری درخواست تأمین نیروی انسانی مورد نیاز ادارات خود را بدون برگزاری آزمون داشته اند. این نهاد نظارتی در ادامه گزارش خود هشدار داده است که این اقدام بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه پنجم توسعه بوده و موجب پیگرد قانونی مدیرانی که چنین مجوزی را صادر کنند می شود.

*تهران امروز:
1101068_914
تدوین یک لایحه عجیب درباره زنان در دولت

خراسان نوشت:براساس اقدامات یکی از نهادهای اجرایی، لایحه‌ای با عنوان «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» برای ارائه به هیات دولت آماده شده است که براساس آن حمایت‌هایی برای کمک به دختران بالاتر از ۱۸ سال تمام و زنان متاهل بالاتر از سن ۱۳ سال مقرر و پیشنهاد تشکیل کمیته ملی تامین امنیت زنان مطرح شده است که پس از بررسی برخی مسئولان ارشد دولتی، دارای اشکالات فراوان توصیف شده است.

آیا لنکرانی به سود جلیلی کنار می‌رود؟

شفاف نوشت: برخی شنیده‌ها از ناراحتی و مقاومت کاندیدای تیم پایداری در برابر خواست بدنه این جبهه برای کناره‌گیری از انتخابات با توجه به کاندیداتوری سعید جلیلی حکایت دارد.بدنه پایداری از لنکرانی انتظار دارد با توجه به محرز شدن حضور جلیلی در انتخابات به نفع وی کناره‌گیری کند تا از انشقاق میان حامیان این طیف جلوگیری شود. لنکرانی اگرچه پیش از این وعده کناره‌گیری داده بود اما تاکنون درمقابل این خواسته مقاومت کرده است.

در میان بدنه پایداری اینگونه شایع است که حضور جلیلی، برنامه روسای پایداری را برهم زده و موجبات ناراحتی شدید آنها را فراهم آورده است. لنکرانی اگرچه ساعاتی پس از ثبت‌نام جلیلی گفته بود حاضر به رقابت درون‌گفتمانی نیست اما روز یک‌شنبه با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای وعده داد در صورت ریاست‌جمهوری، از سعید جلیلی در کابینه‌اش استفاده خواهد کرد.حضور همزمان لنکرانی و جلیلی سبب سردرگمی حامیان تیم پایداری شده است. پایداری چندی پیش در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی، لنکرانی را به عنوان کاندیدای نهایی پایداری معرفی کرده بود. در محافل رسانه‌ای گفته می‌شود که بدنه پایداری به‌دنبال جلیلی و رهبران این تیم همچنان بر لنکرانی اصرار دارند.

رئیس‌جمهور یک رای بیشتر ندارد

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با زندگی نیوز، با انتقاد از باند بازی‌ها و فامیل سالاری‌های دولت‌های متعدد در ایران، گفت: آنچه که کشور ما از آن آسیب دیده همین باند بازی‌هاست و ملت از فامیل بازی‌ها خسته شده‌اند. اما متاسفانه می‌بینیم که در اکثر دولت‌هایی که تاکنون بر سر کار آمده‌اند، این موضوع وجود داشته و همه آنها به نوعی در این دام افتاده‌اند.وی با انتقاد از رفتار احمدی‌نژاد، ادامه داد: ایشان در حالی به‌طور علنی از مشایی اعلام حمایت می‌کند، که اقدامش غیرقانونی است و نباید چنین برخوردی را با این موضوع انجام می‌داد.البته باید یک نکته مهم را مد نظر داشت که ایشان در نهایت یک رای بیشتر ندارند و همان یک رای را هم می‌توانند به کاندیدای خود بدهند.

جشن دیگر میراث فرهنگی در استادیوم صد هزار نفری آزادی

روسای سازمان میراث فرهنگی همزمان با روز بزرگداشت فردوسی مراسمی را با این مضمون در استادیوم صد هزار نفری آزادی برگزار می‌کنند اما هنوز نام مهمانان این جشن از سوی مدیران سازمان میراث فرهنگی اعلام نشده است.به گزارش جهان نیوز در دعوت نامه‌های منتشر شده برای حضور در این مراسم که به امضای معاون میراث فرهنگی رسیده، آمده که این جشن روز ۲۵ اردیبهشت ماه درآزادی برگزار می‌شود.

نظر مردم برای روحانیت و جامعتین بسیار مهم است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با شفاف با بیان اینکه توجه به دیدگاه‌ها و نظرات مردم برای روحانیت و علما اهمیت ویژه‌ای دارد و از سوی دیگر مکانیسم جامعتین این نیست که بگوید به چه کسی تمایل دارد گفت: امروز اطلاع‌رسانی و اطلاع گرفتن دامنه و میدان وسیعی پیدا کرده است؛ به‌طوری که مردم با دسترسی آسان به انواع رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی از تمامی اخبار مربوط به انتخابات آگاهی کامل دارند.

وی، با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم که مردم چه کسی را انتخاب کنند، گفت: جامعتین به‌دنبال‌این است که فردی که قرار است مورد حمایت قرار گیرد چه پارامترهایی را داشته‌باشد؛ جامعه مدرسین در هرجایی‌که دغدغه مردم وجود داشته پادرمیانی کرده است، حال چه موضوع اقتصادی و معیشت مردم در میان باشد چه‌انتخابات و موضوعات سیاسی.

اکرمی با توضیح اینکه نخست باید صبر کنیم تا تایید صلاحیت‌ها مشخص شود، تا مردم بتوانند به درستی انتخاب کنند، تصریح کرد: در انتخابات پیش رو نیز جامعتین کارنامه نامزدها، رویکردهای اقتصادی، مقبولیت‌شان در بین مردم، دغدغه‌های دینی‌شان و معیارهای دیگر را بررسی می‌کند و نظر مشورتی را به مردم می‌دهد.

به گفته این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز؛ نظر مردم برای علما و روحانیت بسیار مهم است و در این دوره نیز همه علما خواهان این مسئله هستند که مردم با حضور پرشور خود نقشه‌های دشمنان را نقش برآب کنند. مکانیسم جامعه روحانیت این نیست که بگوید به چه کسی تمایل دارد. برای روحانیت حضور پرشور مردم در انتخابات اهمیت بسیار بالایی دارد و پیوند مردم و روحانیت در طول تاریخ ثابت کرده است که برای روحانیت نظر و دیدگاه مردم بسیار مهم است. .

پشت پرده حضور همزمان هاشمی و مشایی

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تفکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی یک آبشخور دارند، به مهر گفت: حضور همزمان هاشمی و مشایی در ستاد انتخابات اگر با برنامه‌ریزی باشد قطعا به معنای این است که می‌خواهند این تصور را ایجاد کنند که نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری این دو هستند.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه بین حضور همزمان هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی در وزارت کشور ارتباط وجود دارد، گفت: قرائن دیگری این حرکت را تفسیر می‌کند، آنها می‌خواهند یک فضای دو قطبی را شکل دهند و در این فضای دو‌قطبی یکدیگر را پوشش دهند و به یاری یکدیگر انتخابات را در میدان خود منحصر کنند.وی ادامه داد: خوشبختانه آرایش کاندیداها به‌گونه‌ای است که این کار که هدفمندانه مدتی است آغاز شد، به نتیجه نخواهد رسید و بهره‌ای برای طراحان و بازیگردانان صحنه رقم نخواهد زد.

وی گفت: فکر می‌کنم این تفکر و اندیشه اصلا از جانب مردم قابل پذیرش نخواهد بود و جامعه این را برای خود نوعی تحقیر حساب می‌کند که گفته شود جامعه اینقدر به لحاظ توانمندی و قابلیت فقیر است که فقط افراد نادری می‌توانند جامعه را اداره کنند این در حالی است که توانمندی جامعه ما بسیار بالاست و کسی نمی‌تواند خود و جریانش را به عنوان قهرمان تحمیل کند.این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: هم‌‌اکنون دو تحلیل در آرایش کاندیداها شاهدیم.

نگرشی وجود دارد که سابقا هم با آن آشنایی داشتیم. جریان دیگر جریانی است که با امکانات دولتی می‌خواهند فردی را با هر ابزار و امکانی به ملت تحمیل کند زیرا تصور می‌کنند خودشان قهرمان هستند و می‌خواهند قدرت اجرایی در دست خودشان باقی بماند.وی ادامه داد: حضور شخصیتی مثل آقای هاشمی بعد از تعارفات متعدد از این قبیل که از اهل نظر دعوت می‌کنم در صحنه حضور یابند، قابل تامل است اگر چه آقای هاشمی تلاش داشت تا این نظریه را تکذیب کند که نمی‌خواهد خود را قهرمان ملت بداند اما در صحبت‌هایی که اخیرا داشت و از طرفی دیگر به صحنه آمد، نشان داد که این صحبت‌ها تعارف صرف است و این تعارفات از سایرین یک بازی است.

*جمهوری:
1101077_867
توسل به فردوسی برای تبلیغات انتخاباتی

توسل به فردوسی برای تبلیغات انتخاباتی، شیوه جدیدی است که دولتی‌ها‌ به آن متوسل شده‌اند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، همزمان با روز بزرگداشت فردوسی قرار است جشنی فرهنگی با چاشنی انتخابات در استادیوم آزادی برگزار شود. خبرنگار ایلنا معتقد است: این جشن روز ۲۵ اردیبهشت ماه جاری همزمان با روز بزرگداشت فردوسی برگزار می‌شود که بی‌شک میهمان ویژه آن رئیس‌جمهور و رحیم مشایی کاندیدای ریاست جمهوری خواهند بود.

براساس این گزارش، سازمان میراث فرهنگی که متولی برپایی این جشن است مراسمی با موضوع بزرگداشت روز فردوسی و سالروز ثبت جهانی موسیقی سنتی ایرانی و تجلیل از بزرگان موسیقی را برگزار می‌کند. کارهای مقدماتی این جشن صد هزار نفره انجام شده و کارت دعوت‌های آن نیز پخش شده است. پیش از این دولت به بهانه تجلیل از دست اندرکاران سفرهای نوروزی نیز برنامه انتخاباتی داشت. نهادهای ناظر بر انتخابات موظفند از این قبیل تبلیغات آنهم با بودجه بیت المال جلوگیری کنند.

تقاضای بازدید بازرسان آژانس از نیروگاه اتمی بوشهر

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بازدید بازرسان آژانس از نیروگاه اتمی بوشهر شد. به گزارش عصر ایران، این اقدام پس از درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای بازرسی‌های جدید از نیروگاه اتمی بوشهر بعد از زلزله‌های اخیر در جنوب صورت می‌گیرد. سایت خبرگزاری رویترز نیز نوشت معمولاً هر چند وقت یکبار بازرسان آژانس بین‌المللی انرِژی اتمی از نیروگاه اتمی بوشهر بازرسی می‌کنند تا از مواد هسته‌ای موجود در این تأسیسات مطمئن شود اما درباره ایمنی این نیروگاه معمولاً بازرسی انجام نمی‌دهند. قبل از این محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست ایران گفته بود تأسیسات هسته‌ای و برق آبی ایران در برابر حملات الکترونیکی و حتی شدیدترین زلزله‌ها، ایمن هستند.

بالاخره حکم فرد متهم به مسیحی کردن دختر عربستانی صادر شد

دادگاه کیفری شهرستان “الخبر” در شرق عربستان سعودی، یک فرد عربستانی و لبنانی را به اتهام مشارکت در قاچاق یک دختر عربستانی به بیروت و مسیحی کردن او، به تحمل هشت سال حبس و پانصد ضربه شلاق محکوم کرد. به گزارش شفقنا، “حمود الخالدی” وکیل خانوادگی این دختر گفت: متهم اول که یک فرد لبنانی است به شش سال حبس و تحمل سیصد ضربه شلاق و متهم دوم که یک عربستانی است به تحمل دو سال زندان و دویست ضربه شلاق محکوم شدند.

حکم صادره علیه این دو متهم پس از ۱۴ جلسه رسیدگی دادگاه به این قضیه جنجال برانگیز که از بهار سال گذشته شروع شده بود و پس از آنکه از فرار یک دختر ۳۳ ساله به خارج از کشور و مسیحی شدن وی خبر داده شد، صورت می‌گیرد. اطلاعات منتشره در آن زمان اعلام کردند که دادستان پس از دادخواست این دختر و پدر وی علیه متهمان به اتهام مسیحی‌سازی دختر ۲۸ ساله خود و تغییر دین وی و مجبور کردنش به پذیرفتن دین مسیحی، این قضیه را به دادگاه الخبر ارجاع داد.

Share