اخبار ویژه روزنامه‌های یکشنبه

مجوز سفر یکی از مسئولان دولتی به اروپا با هواپیمای اختصاصی

بر اساس گزارش کارشناسان یک نهاد نظارتی، یک مسئول ارشد اجرایی اخیرا تصمیم نامه ای را از طرف دولت ابلاغ کرده که بر اساس آن یکی از وزرای اقتصادی کابینه مجوز استفاده از هواپیمای اختصاصی دولت در سفر خردادماه خود به اروپا را دریافت کرده است.

*کیهان:

روایت سولانا از نقش آمریکا در به هم خوردن توافق ایران و اروپا

مرور سخنان دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی نشان می‌دهد برخلاف برخی اظهارنظرهای انتخاباتی، آمریکایی‌ها عامل کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای بوده‌اند.

پیش از این علی لاریجانی دست کم در ۲ مصاحبه به موضوع به هم خوردن توافقات نهایی شده با خاویر سولانا مسئول وقت سیاست خارجی اروپا پرداخته است. وی ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ در دیدار با جمعی از سردبیران و خبرنگاران رسانه‌های گروهی جمهوری چک درباره علت به سرانجام نرسیدن مذاکرات گفت: مذاکرات با اروپا چند مقطع داشته، یک مقطعی سه وزیر اروپایی، آلمان و انگلیس و فرانسه، به ایران آمدند و تفاهمنامه‌ای در سعدآباد امضا شد.

آنجا سه وزیر اروپایی گفتند، شما UCF اصفهان و غنی‌سازی نطنز را متوقف کنید، ما ظرف چند هفته مساله را حل می‌کنیم، بعد شما کارتان را ادامه دهید. اما فکر می‌کنم درست حرف زده نشده چون بعدها به من گفتند که مقصد ما تعطیلی همیشگی بود و این یک بی‌اعتمادی در ایران به وجود آورد.

مخصوصاً یک حوادثی هم در این بین رخ داد. مثلاً آقای بلر در همین فاصله زمانی از سربازان خودش در بصره سان دید و آنجا گفت، ما میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم. فکر می‌کنم یک اشتباه محاسباتی رخ داد، تصور ایران این بود که ما می‌خواهیم اعتمادسازی کنیم ولی آنها موضوع را طور دیگر فهمیدند. بعد از مذاکرات بروکسل و پاریس از ایران خواستند همه فعالیت‌های اتمی را تعطیل کند تا ظرف چند ماه به یک اوبجکتیو گارانتی (Objective guarantee)، برسیم. در مرحله بعد ظرف این چند ماه هیچ پیشنهادی به عنوان اوبجکتیو گارانتی به ما ندادند. این در حالی بود که همه تأسیسات اتمی ما تعطیل شده بود.

لاریجانی همچنین گفته بود: بعد ما یک پیشنهاد به آنها دادیم، ظرف چند ماه به ما پاسخ منفی دادند. مرحله سوم ایران به این نتیجه رسید که از این مسیر به نتیجه‌ای نمی‌رسیم لذا ما به آژانس گفتیم، ما فعالیت اتمی خود را زیر نظر آژانس آغاز می‌کنیم و ضمناً مذاکره می‌کنیم برای اینکه به یک نتیجه هم برسیم. آنها رفتند به سمت اینکه علیه ایران قطعنامه صادر کردند. اما در سال ۲۰۰۶ مذاکرات را آغاز کردند، ما در مذاکرات فعال و جدی وارد شدیم، حداقل در سه مرحله نزدیک شدیم به یک تفاهم، اما عوامل دیگری این را به هم می‌زد.

وی در توضیح ماجرا گفت: مثلاً ما با آقای سولانا داشتیم مذاکره می‌کردیم که حادثه حمله اسرائیل به لبنان رخ داد. آنجا کسینجر مقاله‌ای نوشت که در همین شلوغی یک قطعنامه علیه ایران بدهیم. آنها مذاکرات را قطع کردند و ظرف ۴۸ ساعت قطعنامه صادر کردند. آقای سولانا به من زنگ زد و گفت، «متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند.» بنابراین مسأله هسته‌ای نبود، عامل بیرونی بود. من آنچه که می‌توانم بعد از سال‌ها مذاکره به شما بگویم، مسأله آنها ذاتاً به مسأله هسته‌ای برنمی‌گردد. بارها به من گفتند که ما می‌دانیم شما بمب اتمی ندارید، ولی شما یک کشور تأثیرگذار در منطقه هستید و موازنه را در منطقه دارید به هم می‌زنید.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی همچنین ۱۴ خرداد امسال در برنامه شناسنامه رسماً تصریح کرد: آنها [مقامات اروپایی] اذعان داشتند که شما چند هفته‌ای تعلیق هسته‌ای داشته باشید و ما نیز مسائل آژانس را طوری پیش می‌بریم که شما دارای دانش هسته‌ای شوید. بحث‌ها ادامه پیدا کرد و سرانجام آن شد که جریان به تعلیق کامل رسیده بود، UCF اصفهان تعطیل شده و زنجیره‌ای برای تولید وجود نداشت. اینها تمام شرایطی بود که بنده در هنگام قبول مسئولیت پرونده هسته‌ای با آن روبرو شدم.

لاریجانی افزود: کشور به صورت موقتی دچار تعلیق هسته‌ای شد اما آنها به تعهدات خود عمل نکرده و خلاف عهد کردند به طوری که پس از اولین ملاقاتی که بنده با چند وزیر خارجه اروپایی در نیویورک داشتم، نماینده وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که ما نگفتیم شما تعلیق کنید بلکه خواهان تعطیل کردن برنامه هسته‌ای بودیم و شما نباید غنی‌سازی داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورهای اروپایی دقیقاً در زمان جنگ ۳۳ روزه اسرائیل علیه لبنان، خواهان حاد کردن شرایط هسته‌ای و فشار آوردن به کشور ما بودند به طوری که با شروع جنگ ۳۳ روزه، کسینجر مقاله‌ای نوشت و اعلام کرد که الان زمان صادر کردن قطعنامه علیه ایران است، ما نیز در جواب گفتیم که جنگ ۳۳ روزه چه ربطی به کشور ما دارد؟ ما در حال بحث اتمی هستیم.

وی تصریح کرد: آن زمان آقای سولانا به بنده تلفن کرد و بیان داشت که خرابکارها کارشان را انجام داده‌اند و من از شما عذرخواهی می‌کنم. بنابراین معلوم شد که اروپایی‌ها به خاطر مشکلات و مسائل دیگر خواهان فشار وارد کردن به ایران بودند.با این اوصاف به نظر می‌رسد بی‌دقتی در اظهارنظرهای تبلیغاتی -ولو خلاف میل گویندگان باشد- می‌تواند موجب تبرئه دشمنان ملت ایران و انداختن توپ در زمین خودی شود.

«سازمان مجاهدین» تحریم کرد سلطنت‌طلبان صدآفرین گفتند

سازمان مجاهدین (انقلاب) شاخه خارج کشور رسما با صدور بیانیه‌ای خواستار تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری شد. این موضع عجیب بلافاصله با استقبال گروهک‌های سلطنت‌طلب که پیشاپیش به تحریم انتخابات پرداخته بودند مواجه شد.

در بیانیه صادره آمده است: «اصلاح‌طلبان و فعالان جنبش سبز از ماه‌ها قبل بحث درباره انتخابات را آغاز کرده بودند و دو راهبرد وجود داشت. یکی راهبرد مبتنی بر جنبش سبز و اصلاح‌طلبی با منطق آرمانی و حداکثری و مشروط کردن شرکت در انتخابات به تحقق مطالبات جنبش نظیر آزادی زندانیان و رفع حبس خانگی سران جنبش بر پایه این منطق می‌بایست شرایط برای ورود نامزدهای اصلی جنبش یعنی آقایان موسوی، کروبی و خاتمی فراهم شود. دوم، راهبرد حداقلی با منطق مصلحت عمل‌گرایانه براساس اجماع همه نیروهای سیاسی وفادار به انقلاب و پایبند به قانون‌اساسی، آقای هاشمی مناسب‌ترین نامزد برای این راهبرد به شمار می‌آمد».

«سازمان» در پایان تأکید می‌کند: مشارکت در انتخابات ناصواب بوده و سازمان نه تنها از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند بلکه مشروعیتی برای این انتخابات قائل نیست. سازمان به احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب پیشنهاد می‌کند از ورود به انتخابات و حمایت و معرفی نامزد اجتناب کنند. نتیجه این انتخابات از هم‌اکنون روشن است. ما اعلام می‌کنیم حمایت از یکی از نامزدهای متفاوت موجود در انتخابات، حاکمیت را در ادامه رویه‌های خود مصرتر و مصمم‌تر خواهد کرد.

در واکنش به این بیانیه، «سامانه پادشاهی» که از سوی حامیان رضا ربع‌پهلوی حمایت می‌شود، در تحلیلی با عنوان «تقدیر از شورای هماهنگی راه‌سبز و سازمان مجاهدین انقلاب» نوشت: از قدیم گفته‌اند حرف خوب از زبان هر کس شنیده شد باید پذیرفت. و عمل خوب را هم هر کس انجام داد باید تقدیر کرد. در خبرها دیدیم و شنیدیم که شورای هماهنگی راه سبز امید و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در یک اقدام ملی و میهنی انتصابات نمایشی رژیم را تحریم کردند. برای ما که سالهاست اقدامات سازمان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب را دنبال می‌کنیم این اقدام مهم محسوب می‌شد و لازم دیدیم که حرکت را ارج نهاده و تقدیر کنیم.

پایگاه اینترنتی ندای سبز نیز در تحلیلی به قلم رجب مزروعی نوشت: پس از مهندسی انتخابات دو نامزدی که به اقتدارگرایان تعلق ندارند در میان نامزدها باقی مانده‌اند. حضور این دو باعث رخداد نوعی دوگانگی تحلیلی در میان اصلاح‌طلبان در مورد شرکت یا عدم شرکت دراین‌ بازی شده است، و هر چند من این رخداد را یکی از هدفهای اصلی «مهندسی انتخابات» می‌دانم.

وی می‌افزاید استدلال می‌شود که درصد قابل توجهی از مردم بهر دلیل در انتخابات شرکت می‌کنند ( با توجه به همزمانی انتخابات شوراها برخی این رقم شرکت را تا ۷۰ درصد بالا می‌برند و البته رسانه‌های اقتدارگرا هم هر روز روی این عدد مانور می‌دهند!)، و ما باید با مردم همراهی نمائیم، حتی اگر بپذیریم که اینگونه باشد اصلاح‌طلبان هیچگونه ابزاری برای جلوگیری از«مهندسی انتخابات» و تقلب و حتی راستی‌آزمایی این میزان مشارکت در انتخابات ندارند.

از سوی دیگر ارگان گروهک ملی-مذهبی از قول یکی از فتنه‌گران فراری (حسن فرشتیان روحانی‌نمای مقیم پاریس) مدعی شد: انتخابات دیگر زمین بازی تحول‌خواهان و اصلاح‌طلبان نیست حتی اگر آقایان هاشمی و یا خاتمی پشت سر یکی از این آقایان بروند، با توجه به مهندسی ایجاد شده، اندک آرایی که اعلام می‌شود به رخ آنها کشیده خواهد شد و گفته خواهد شد این هم کاندیدای شما که با همه حمایت‌ها و بسیج‌تان مجموعه آرای شما، مثلا یک دهم افراد واجد شرایط رای‌ دادن است.

در همین حال رادیو فردا در گزارشی تصریح کرد: «با رد صلاحیت هاشمی واقع‌گرایی اپوزیسیون دمکرات ایران به پایان خود می‌رسد. کاندیداهای تحمل شده اصلاح‌طلب نه سابقه، نه قابلیت، نه قصد، نه امکان و نه جسارت فرستادن پیام تغییر به مخاطبین بالقوه خود را دارند.

فرو رفتن اپوزیسیون از این مرز برابر است با از دست دادن هویت و حرمت خود و عملا معنی‌اش بازی در زمین مین‌گذاری شده رژیم ایران است. رفتن به راه تبلیغ بر بدیل بودن دو شخص «اصلاح‌طلب» و «نیمه اصلاح‌طلب» در خیل از صافی گذشتگان، گام نهادن در راهی بن‌بست است که انتهایش به تبلیغ برگزیدن بدتر در برابر بدترین، می‌انجامد. توهم جایز نیست.

پیامد شرکت اپوزیسیون، مخدوش شدن انتخابات است و در محاق کشیدن اختلاف میان انتخابات آزاد و فرمایشی است. پیامدش بی‌هویت کردن اپوزیسیون و ناامید و منفعل کردن حاملین بالقوه دمکراسی، است. رفتن به چنین راهی معنی‌اش نه واقع‌گرایی که «دریوزگی سیاسی» است. سزاوار نیست که اپوزیسیون و همرهان جنبش سبز، آلت دست جمهوری اسلامی قرار گیرند و اعتبار خود را در میان مخاطبان بالقوه‌شان خدشه‌دار کنند.

از سوی دیگر رادیو فرانسه در تحلیلی گفت: «تحول‌خواهان شرکت در انتخابات و حمایت از یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب را با توجه به مهندسی انتخابات گل زدن به دروازه خودی و به نفع حریف توصیف می‌کنند. بیژن حکمت می‌گوید حامیان حکومت می‌خواهند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند، تنور انتخابات را گرم کنند و با مقداری رأی برای عارف و روحانی اینطور گفته شود که این انتخابات واقعی بوده است.

این بزرگترین اشتباه تاریخی اصلاح‌طلبان خواهد بود اگر بعد از تحلیل‌هایی که تاکنون از اوضاع عرضه کرده‌اند و بعد از برخوردهایی که حاکمیت با آنها کرده، دوباره بخواهند وارد یک بازی انتخاباتی بشوند که غیر واقعی است. آنها در صورت چنین کاری، در حقیقت به یک شبح انتخاباتی جان خواهند بخشید و طوری وانمود خواهد شد که این انتخابات واقعی است».

عبدالرضا تاجیک از اعضای گروهک ملی مذهبی و از همکاران متواری نشریات زنجیره‌ای هم به رادیو فرانسه گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از اصلاح طلبان و چهره‌های شاخص آنان به این تمایل دارند که کاندیدایی را حمایت نکنند.گفتنی است پیش از این گروهک شورای هماهنگی سبز (وابسته به امیر ارجمند) و برخی از اعضای حزب منحله مشارکت از تحریم انتخابات حمایت کرده‌اند و این در حالی است که پیوستن به چند تحریم، تیر خلاص را به ادعای اصلاح‌طلبی و وفاداری به جمهوری اسلامی خواهد زد.

*وطن امروز:

با هواداران عارف هیچ برخوردی نشده است

ادعای مطرح شده عارف در مناظره انتخاباتی درباره برخورد امنیتی با برخی هواداران وی، قویا توسط مقامات امنیتی و انتظامی تکذیب شد.
به گزارش بولتن‌نیوز به نقل از سرنیوز، محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلبان در حاشیه سوالی از محسن رضایی مدعی شد که چند تن از طرفداران وی در بازار تهران در پی شعارهایی به نفع وی و یکی از سران فتنه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

همچنین عارف مدعی شد یکی از میزبانان وی در ارومیه به اتهام این میزبانی بازداشت شده و ۳ هفته بدون اطلاع خانواده از وضعیتش در بازداشت بسر می‌برد.

یک منبع آگاه در مصاحبه با سرنیوز به نقل از مقامات امنیتی و انتظامی ضمن تکذیب این موضوع، اعلام کرد هیچ فردی در رابطه با حضور آقای عارف در بازار تهران توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت نشده است، ضمن اینکه فرد بازداشت شده در ارومیه به نام الف- م که از عناصر افراطی در استان است ۲۰ روز قبل و پیش از تایید صلاحیت‌ها به دلیل جرائم عدیده امنیتی از جمله توهین به نظام و رهبری و مطرح کردن مسائل قومیتی و ضدامنیتی در صفحه فیس‌بوکش بازداشت شده و آقای توفیقی (رئیس ستاد عارف در ارومیه) نیز هرگونه ارتباط نامبرده با ستاد عارف در ارومیه را تکذیب کرده است.

گفتنی است، هنگام بازداشت نامبرده کوچک‌ترین بحثی درباره تایید صلاحیت عارف مطرح نبوده و حتی الف- م بشدت نسبت به کاندیداتوری عارف با وجود افراد شایسته‌تر اصلاح‌طلب همچون خاتمی معترض بوده است.

*آرمان:

دو رئیس‌جمهور پیشین فامیل شدند

شنیده شد که آیت‌ا… ‌هاشمی‌رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات با یکدیگر نسبت خویشاوندی پیدا کردند. مشرق نوشت؛ غروب چهارشنبه هفته گذشته ‌هاشمی‌رفسنجانی در مراسم ازدواج نوه خواهر خود حاضر شد تا طرف عقد وی باشد. در طرف دیگر هم رئیس دولت اصلاحات حضور یافت تا وکالت محمد صدوقی خواهرزاده خود را بر عهده بگیرد تا بدین ترتیب‌ باهم فامیل شوند. در حاشیه این مراسم که چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب حضور داشتند، بحث‌های داغ سیاسی به‌ویژه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفت.

تخریب قالیباف حرام است

شنیده شد که حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، تخریب محمدباقر قالیباف را بر حزب‌اللهی‌ها حرام اعلام کرد. شفاف نوشت؛ پناهیان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: آقا هم به بحث اجرا و هم مسائل اقتصادی و هم بحث مقاومت تاکید دارند. البته ایشان در حرم حضرت امام(ره) اولویت اول کشور را اقتصاد برشمردند. برداشت‌ها در این زمینه ممکن است متفاوت باشد. وی همچنین نسبت به افزایش تخریب‌ها و بداخلاقی‌های صورت گرفته نسبت به برخی کاندیداها در فضای رسانه‌ای گفت: حزب‌اللهی‌ها باید بدون تخریب و با بصیرت جلو بروند. تخریب آقای قالیباف شرعا و اخلاقا جایز نیست و هر حزب‌اللهی که قالیباف را تخریب کند، معصیت کرده است!

اعلام آمادگی برای بازسازی سوریه

شنیده شد که یک شبکه فرهنگی برای حضور در سوریه اعلام آمادگی کرد. ایسنا نوشت؛ شبکه فرهنگی و اجتماعی و مردمی طلایه‌داران جهاد با صدور بیانیه‌ای آمادگی خود را برای آغاز بازسازی مناطق آسیب‌دیده سوریه اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ان‌شاءا… که با ریشه‌کن شدن هرچه سریع‌تر بنیان فتنه در کشور سوریه شاهد بازسازی مقاوم‌‌تر و زیباتر این جبهه ارزشمند مقاومت در منطقه باشیم.

هاشمی از روحانی حمایت می‌کند

شنیده شد که حسین دهباشی سازنده فیلم انتخاباتی حسن روحانی در صفحه شخصی خود از حمایت رسمی‌ هاشمی‌رفسنجانی از حسن روحانی در مقابل دوربین خبر داد. پارسینه نوشت؛ دهباشی نوشت: خبر خوب: قرار است خورشید که بالا آمد برویم نزد آقای‌هاشمی و ایشان در برابر دوربین دومین مستند ما از کاندیداتوری رفیقمان که در اصل رفیق شفیق و همفکر چهل ساله خودش است، اعلام حمایت کند.

نهضت شعرسرایی برای جلیلی

شنیده شد که در ایام انتخابات، به‌خصوص بعد از مناظره‌ها شاعران اشعاری را می‌سرآیند که وبلاگی قصد دارد آنها را برای استفاده هواداران سعید جلیلی جمع‌آوری کند. ۵۹۸ نوشت؛ به همت جمعی از شاعران جوان و هنرمندان حامی سعید جلیلی وبلاگ شعر پیامکی با عنوان نهضت پیامکی شعر کوتاه برای سعید جلیلی ایجاد شد. در این وبلاگ اشعار کوتاهی برای پیامک قرار داده می‌شود.

حمایت رسمی ستاد سعیدی‌کیا از ولایتی

شنیده شد که ستاد جوانان و دانشجویی محمد سعید‌ی‌کیا به صورت رسمی از کاندیداتوری علی‌اکبر ولایتی اعلام حمایت کرد. ایسنا نوشت؛ دبیر جبهه جوانان حماسی و رئیس ستاد جوانان سعیدی‌کیا با اعلام این خبر گفت: ما با مطالعه دقیق معیارهای مقام معظم رهبری برای تشخیص اصلح، با حجت شرعی از ولایتی متخصص‌تر و ولایی‌تر نیافتیم. صیرفی اظهار کرد: ما معتقدیم سابقه شفاف، جهادی و روشن و بی‌حاشیه او، از وی مدیری لایق با وجه عزتمند بین‌المللی ساخته که امروز عمیقا نیازمند حضور او هستیم. ‌این تصمیم توسط ستاد جوانان سعید‌ی‌کیا گرفته شده است و نظر خود سعید‌ی‌کیا همچون همیشه مخفی خواهد بود.

خاطره جدید احمدی‌نژاد

شنیده شد که محمود احمدی‌نژاد خاطره‌ای دیگر از سفرهای خارجی‌اش بیان کرد. بولتن نوشت؛ محمود احمدی‌نژاد گفت: من سفرهای زیاد به نقاط مختلف دنیا داشتم و با رهبران ادیان مختلف صحبت کردم. در همین راستا در شرق آسیا با رهبران بودایی و هندو جلسه داشتم و وقتی بحث مهدویت و ضرورت وجود انسان کامل مطرح شد، دیدم برخی از آنان گریه می‌کنند و من علت گریه آنان را سوال کردم. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: پیرمرد ۹۰ ساله روحانی بودایی گفت که من ۹۰ سال در آرزوی تحقق همین حرف‌ها بودم و دنبال چنین گمشده‌ای می‌گردم.

قالیباف، فعال‌ترین نامزد در شبکه‌های اجتماعی

شنیده شد که ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در فضای مجازی نیز فعال هستند. خبرآنلاین نوشت؛ به غیر از این وبسایت‌های رسمی نامزدهای ریاست‌جمهوری و هوادارانشان در شبکه‌های اجتماعی هم صفحاتی را به نام خود ثبت کرده‌اند. در میان نامزدها محمدباقر قالیباف با ۸۵ و سعید جلیلی با ۷۳ صفحه بیشترین و غلامعلی حداد عادل با ۴ صفحه کمترین فضا را دارا هستند.

فیلتر شدن برخی کلمات انتخاباتی در همراه اول

شنیده شد که شرکت همراه اول از جمعه اقدام به فیلتر برخی کلمات ارسالی از سوی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی کرد. انتخاب نوشت؛ روابط عمومی ستاد انتخاباتی دکتر روحانی از روز جمعه ۱۶ خرداد برای ارسال پیامک‌های انتخاباتی در اپراتور همراه اول دچار مشکل شد و پس از پیگیری‌ مشخص شد که شرکت همراه اول اقدام به فیلتر کلمات (ورزشگاه-هواداران-خرداد) کرده است. این در صورتی است که این کلمات در سایر اپراتورهای تلفن همراه ارسال می‌شود و تنها از سوی همراه اول فیلتر شده است.

*خراسان:

پیگیری نهادهای نظارتی از مصوبه ۳ هزار میلیاردی دولت

در حالی که بر اساس مصوبه اخیر دولت، سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است از محل منابع ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها، منابع لازم برای پرداخت یارانه سود در سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج را تأمین کند، یک نهاد نظارتی در نامه ای به مسئولان دولتی از آنها خواسته است با توجه به اینکه ماده مذکور هیچ اشاره ای به تسهیلات ازدواج نداشته است، هر چه سریع تر نسبت به اصلاح این مصوبه یا مشخص شدن دلایل قانونی این موضوع، اقدام کنند.

مجوز سفر یکی از مسئولان دولتی به اروپا با هواپیمای اختصاصی

بر اساس گزارش کارشناسان یک نهاد نظارتی، یک مسئول ارشد اجرایی اخیرا تصمیم نامه ای را از طرف دولت ابلاغ کرده که بر اساس آن یکی از وزرای اقتصادی کابینه مجوز استفاده از هواپیمای اختصاصی دولت در سفر خردادماه خود به اروپا را دریافت کرده است. این گزارش تاکید کرده است که علی رغم قانونی بودن این موضوع، چنین اقدامی با روحیه و شعارهای دولت همخوانی ندارد.

*جمهوری اسلامی:

نامه تشکر آمیز تعدادی از علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم به آیت‌الله هاشمی

۲۰۰ نفر از علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم با امضاء نامه‌ای خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ایشان به خاطر نام نویسی و آمادگی برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری تشکر و به خاطر بازماندن ایشان از حضور در این صحنه اظهار تأسف کردند. متن نامه را در صفحه ۳ امروز روزنامه جمهوری اسلامی بخوانید.

نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حمایت از یک کاندیدای خاص

دفتر آیت‌الله نوری همدانی دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای درباره اینکه آیا ایشان به کاندیدای خاصی برای ریاست جمهوری نظر دارند یا نه؟ اعلام کرد: “به اطلاع می‌رساند که معظم له فرد خاصی را معرفی ننموده و نخواهند نمود و فقط مردم را برای ایجاد حماسه و حضور گرم و پررنگ در انتخابات ریاست جمهوری دعوت نموده‌اند.”

فتوای تمسخر آمیز یک مفتی وهابی درباره انتخابات

فتوای یک مفتی وهابی در عربستان سعودی درباره حرمت انتخابات، مورد تمسخر مردم در کشورهای عربی قرار گرفته است. شیخ “عبدالرحمن بن ناصر البراک” گفت: تکیه بر سیستم انتخابات برای انتخاب یک رئیس‌جمهور یا نماینده مجلس، یک اقدام حرام در دین اسلام است. کفار به انتخابات تکیه می‌کنند و در اسلام انتصاب وجود دارد. وی افزود: براساس دین ما، رئیس باید توسط اهل حل و عقد (بزرگان) انتخاب شود و نه توسط عوام مردم. انتخابات، سیستمی فاسد است و پایه‌ای شرعی و عقلی ندارد و توسط دشمنان اسلام به کشورهای اسلامی صادر شده است. این اظهارنظر مفتی وهابی به طور گسترده در فضای مجازی و سایت‌های اجتماعی جهان عرب منتشر شده و مورد تمسخر بیشتر کاربران قرار گرفته است.

Share