تاکید اعضای شورا بر کاهش هزینه‌های شهرداری رشت؛

اخراج ۱۰۰ نیروی شهرداری امکان پذیر نیست|تحمیل هزینه برگزاری مراسمها به شهرداری

رییس شورای اسلامی شهر رشت ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام زمان (عج) از زحمات و تلاش های بی وقفه پرستاران و پزشکان در روزهای سخت و نفس گیر بحران کرونا تشکر نمود. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس شورای اسلامی شهر رشت ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام زمان (عج) از زحمات و تلاش های بی وقفه پرستاران و پزشکان در روزهای سخت و نفس گیر بحران کرونا تشکر نمود.

اسماعیل حاجی پور همچنین با تشکر از زحمات پاکبانان در این ایام بیان نمود: پاکبانان در ایامی که همه شهر درگیر ویروس کرونا بود از دومین روز ماه اسفند برای ضدعفونی کردن معابر حضوری پررنگ داشتند. از اینرو باید از زحمات و تلاش های این قشر زحمت کش نیز تشکر نمود.

وی افزود: همچنین به خانواده هایی که بر اثر بیماری کرونا عزیزی را از دست داده اند تسلیت عرض می کنم و از خداوند منان برای این خانواده ها صبر جزیل مسالت می نمایم.

حاجی پور در ادامه صحبتهایش از رشتوندان محترم بخاطر رعایت اصول بهداشتی و همکاری تمام و کمالشان بر اساس پروتکل های بهداشتی در خصوص مدیریت رفت و آمدها در سطح شهر تشکر کرد و تصریح نمود: رشتوندان عزیز از فهیم ترین و با فرهنگ ترین شهروندان کشور هستند. این مردم همیشه در سخت ترین شرایط در صحنه حضور داشته اند و در بدترین شرایط کمک حال مدیران بوده اند. اکنون نیز همه باید دست به دست هم بدهیم و در سایه حفظ اتحاد و همدلی به کمک مردم بیایم و هر ارگانی به هر شکلی که می تواند باید برای رفع مشکلات اقتصادی به مردم تلاش نماید.

هزینه برگزاری مراسمها نباید به شهرداری تحمیل شود

فرهام زاهد، نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به سیاست شورا در کاهش هزینه های شهرداری در بودجه سال ۹۹ افزود: برای کاهش برخی از هزینه های غیر الزامی می باید بصورت متحد و هماهنگ عمل کنیم.

وی در ادامه افزود: در برخی از جلساتی که با حضور اعضای شورا و مدیران شهرداری با دیگر ارگانها برگزار می شود متاسفانه بسیاری از هزینه های مربوط به مراسم و مناسبتها را به شورا و شهرداری تحمیل می کنند و جای بسی تاسف است که بگویم این موضوع تبدیل به یک توقع از اعضای شورای شهر شده است.
زاهد اظهار کرد: برای تمامی اعیاد و مناسبتها اعضای شورا می باید با اراده ای واحد اعلام نمایند که شهرداری نه توان پرداختن بسیاری از این هزینه ها را دارد و نه مسئولیت پرداخت آنرا. شهرداری نباید به مانند یک نهاد سرمایه دار به هر بخشی در خارج از شهرداری کمک نماید.

وی در پایان اظهاراتش با انتقاد از هزینه کرد بالای چاپ بیان داشت: ما خواستار نظارت و همچنین کاهش هزینه ها در این بخش هستیم. در خصوص کاهش هزینه ها در بخش هزینه ایاب و ذهاب نیز، هر مدیری می باید انتخاب کند یا هزینه ی ایاب ذهاب را کما فی السابق  دریافت نماید و یا اینکه از راننده های استیجاری در شهرداری برای رفت و آمد خود استفاده نماید. اگر مدیری تمایل به دریافت هزینه ایاب و ذهاب میباشد پس نباید از راننده های استیجاری جهت ایاب و ذهاب استفاده نماید، راننده ها باید در اختیار همان حوزه ی شهرداری جهت ارایه خدمات در همان حوزه قرار گیرند.

انتقادات در ابتدا در خود شورا مطرح شود

حامد عبدالهی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به برخی از انتقادات افزود: همیشه انتقادات به برخی از امور بوده است اما انتظار می رود قبل از این که این انتقادات در رسانه ها مطرح شود، ابتدا این موضوعات در خود شورا مطرح شود. این سبک اقدامات به نفع کار جمعی در شورا نیست.
اخراج ۱۰۰ نفر از نیروهای شهرداری امکان پذیر نیست

سید امیر حسین علوی با تبریک سال نو و آرزوی سلامتی برای همه رشتوندان، بیان نمود: مباحثی در جلسات مطرح می شود که به نظر بنده این نظرات، صحبت های درون شورایی بوده و نمی باید رسانه ای گردد. اگر بخواهیم کارها را به صلاح شورا و شهرداری پیش ببریم باید موضوعات را شفاف مطرح نماییم تا اعضای شورا ذهنیت بدی نسبت به همدیگر و نسبت به مدیران شهرداری پیدا نکنند. شورا در سال قبل در بخش هزینه ها، برای مثال برای اضافه کار تصویب نمود که متاسفانه مدیران  آنرا اجرایی نکردند.

وی افزود: از طرفی دیگر صحبت از تعدیل حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای شهرداری می شود. در خصوص تعدیل نیرو اگر فردی کم کاری نمود حتی اگر نیروی رسمی هم باشد می توان با طی مراحل قانونی در کمیسیون تخلف آن فرد را اخراج نمود. اما بدون طی این مراحل به راحتی اخراج ۱۰۰ نفر از نیروهای شهرداری امکان پذیر نیست. پس از بررسی ها به این نتیجه رسیدم که مقصر برخی از اتفاقات شهردار هم نیست بلکه اتفاقاتی که می افتد در راستای برنامه هایی است که خطوط آن از جای دیگر داده می شود. من با کاهش هزینه موافق هستم اما نه آن کاهشی که ناشی از توافق بر مبنای علایق و سلایق شخصی باشد.
علوی در ادامه افزود: در سال ۹۹ شرایط سختی را به لحاظ اقتصادی پیش رو داریم. در این اوضاع اگر بخواهیم کار عمرانی انجام دهیم باید پروژه هایی را انتخاب نماییم که مشکلی را از شهر حل نماید.
وی با اشاره به نامه بازرسی در خصوص هزینه های صورت گرفته در حوزه چاپ بیان نمود: در حالی که بازرسی بابت هزینه های چاپ در شهرداری نامه زده است اما شاهد هستیم که امسال در ردیف های بودجه کدهایی برای این امر اختصاص داده شده است. باید ابتدا بررسی شود برنامه ما برای کاهش هزینه ها در ماه به چه میزانی است و این کاهش هزینه را به چه شکل و با چه برنامه ای می خواهیم انجام دهیم.
انتقاد از سبک حسابداری در شهرداری رشت

محمد حسن علیپور در خصوص بودجه شهرداری در سال ۹۹ بیان نمود: برای بودجه ابتدا باید یک برآورد دقیق از میزان درآمد کسب نماییم تا بر پایه اطلاعات کامل و نیز میزان درآمدی که داریم هزینه کنیم. برای نظارت در این بخش هم هرکدام از اعضای میتوانند متولی یک سازمان و یا منطقه باشند.

احمدرضا حق بین مدیر امور مالی شهرداری رشت و از حاضرین جلسه نیز ضمن انتقاد از سبک حسابداری در شهرداری رشت افزود: در حال حاضر در شهرداری برای بخش حسابداری فقط ثبت اطلاعات را داریم در حالی که ما برای برنامه ریزی متقن در بخش مالی نیاز به گزارش گیری مالی داریم.

وی همچنین در خصوص کاهش هزینه در بخش پرسنلی به تعداد بازنشسته های شهرداری اشاره نمود و بازنشسته نمودن این تعداد را با پرداخت هزینه سنوات این عزیزان یکی از مهمترین راه های کاهش هزینه ها دانست.

در پایان نیز مقرر گردید در بخش چاپ و تبلیغات ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کسر و به بخش عمرانی اضافه گردد.

همچنین در حوزه راننده های استیجاری مقرر شد مدیرانی که مبلغی را در فیش حقوقی خود به عنوان هزینه های ایاب و ذهاب دریافت می کنند دیگر حق استفاده از راننده های استیجاری برای رفت و آمد را نداشته باشند.
Share