شیرزاد: رشت آزمایشگاه نیست

درگیری لفظی دو عضو شورا بر سر طرح یکطرفه کردن خیابان‌های رشت

در این جلسه شاهد درگیری لفظی شیرزاد و زاهد در صحن شورا بودیم و زاهد خطاب به شیرزاد گفت: اعضای شورا نباید قبل از تصویب لایحه مصاحبه انجام دهند.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سی امین جلسه شورای شهر رشت صبح امروز در عمارت شورا برگزار شد.

فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای شهر رشت در ابتدا ضرورت تشکیل این جلسه را بررسی طرح رینگ ترافیک شهر عنوان کرد و گفت: بر اساس ضرورتی که ترافیک در شهر دارد این جلسه را تشکیل دادیم.

امیرحسین علوی رئیس شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه امروز در صحن شورا، مسعود نصرتی شهردار رشت نیز حضور دارند، یادآور شد: سه لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهیم که نخستین لایحه خرید انتشار اوراق خدمات شهری به منظور تامین منابع مالی نقدی و دیون ناشی از پروژه های عمرانی و غرامت املاک است.

در مورد این لایحه نصرتی شهردار رشت گفت: ما می‌بایست فضای خرید اوراق را برای تمامی مخاطبین خود فراهم کنیم تا حتی مشتریان کوچک را نیز از دست ندهیم.

وی ادامه داد: افرادی که از ما طلبکار هستند توسط خرید این اوراق عملاً دیگر از ما طلبکار نخواهند بود.

نصرتی اضافه کرد: شهرداری برای یک سال آینده خدماتی را ارائه می‌کند که تنها نیاز به مجوز شورا دارد و این موضوع در شهرهای مختلف متداول است.

شهردار رشت ادامه داد: این لایحه با قید دو فوریت ارائه شده و مصوب شدن آن کمک زیادی به شهرداری خواهد کرد و بهتر است اجرای لایحه در اسفند ماه صورت گیرد زیرا اثربخش‌تر خواهد بود.

رسولی در این رابطه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پیمانکاران سود خودشان را از روش های دیگر بهره مند می‌ شوند، از این رو باید تلاش کنیم جایزه خوش حسابی پرداخت نقدی را برای پیمانکاران لحاظ کنیم و این یک ضرورت محسوب می شود.

در ادامه جلسه با نظر شورا بندهای لایحه اوراق مشارکت که شامل عرضه عمومی به نرخ سال صدور منتشر و نیز مشمول جایزه خوش حسابی مصوب شورای شهر رشت و فروش اورق برای هر سال مبلغ ۳هزار میلیارد ریال مجاز می‌باشد مورد تصویب شورا قرار گرفت و در انتها لایحه بررسی انتشار اوراق خدمات شهری برای هر سال به صورت کلی تصویب شد.

در ادامه لایحه نوسازی ناوگان حمل و نقل و تاکسیرانی که با وام کم بهره بتوانند نوسازی کنند مورد بررسی قرار گرفت که علوی رئیس شورای شهر رشت در مورد این لایحه گفت: این طرح یک روش دریافت وام با کارمزد ۲ الی ۴ درصدی است. روش دیگر این است شهرداری رشت وام را با کارمزد ۱۴ درصدی خود از بانک یگیرد و با کارمزد ۴ درصد به رانندگان پرداخت میکند.

رسولی در این رابطه اظهار کرد: شهرداری با بانک های عامل به صورت تفاهم نامه اقدام کنند.

حجت جذب دیکر عضو شورای شهر رشت گفت: تضامین این وامی که شهرداری می‌خواهد بگیرد چگونه است و برای چند تاکسی و نوع ماشین ها چیست ؟ به نظر بنده کارگروهی باید تشکیل شود.

علوی نیز گفت: رقم وام ۳۰ میلیون تومانی است با کارمزد ۴ درصدی است که بانکهای رسالت، مهر، کارآفرینی و سپه است و تضامین وام ها سند خودرو است و تعداد ثبت نام کنندگان ۱۲۰۰ نفر است.

وی با توجه به افزایش نرخ دلار گفت: باید خیلی سریع تصمیم بگیریم چون سبب افزایش قیمت در خودروهای منطقه آزاد میشود.

شهردار رشت در مورد این لایحه اظهار کرد: مشکل امروز ودیعه گذاری است که تا سقف ۵ میلیارد تومان است که نیاز به مصوبه شورا داریم تا بتوانیم با بانکها مذاکره کنیم.

رسولی گفت  شهرداری میخواهد پولی را از بانک دیگر بگیرد و به عنوان ودیعه در بانک دیگر بگذارد برای دریافت وام به تاکسیران‌ها که این امر سبب خواب سرمایه شهرداری میشود.

در پایان با این لایحه با شرط اینکه مجوز سپرده برای مذاکره با این عنوان که شهردار بتواند با بانکهای عامل صحبت کنند اما سپرده گذاری زمانی انجام شود که شورا مصوب کند، موافقت شد.

نصرتی: اگر خیابانها یک طرفه نشود باید نرده های بی آر تی را جمع آوری کنیم

لایحه رینگ هسته ای مرکزی شهر رشت در ادامه جلسه شورا بررسی شد.

در مورد این لایحه نصرتی شهردار رشت گفت: مشاوران در دو روز گذشته مطالعات زیادی را انجام دادند و با توجه به لایحه خیابانهای مشخص شده پتاسیل یک طرفه شدن را دارد. اتوبوس‌ها در این مسیرها قابل تردد هستند.

نصرتی افزود: باید وضع موجود را مدیریت کنیم. مزایای این طرح افزایش سرعت است و کسی پشت چراغ قرمز معطل نمی‌شود و البته معایبی هم دارد. دو سال پیش پیاده راه فرهنگی را با همه معایب و مزایا اجرا کردید.

شهردار رشت گفت: موافقت شورای ترافیک شهرستان را داریم. این رینگ در اسفند ماه میتواند مورد استفاده قرار گیرد و اگر قرار است که مصوب نشود بهتر است به سراغ جمع آوری نرده ها برویم.

در ادامه فاطمه شیرزاد در مورد این لایحه اظهار کرد: با توجه به مصاحبه ای که قبل از جلسه انجام دادم تماسهای تلفنی از استانداری داشتم که این لایحه به شورای ترافیک استان ارجاع داده نشده است.

این عضو شورا یادآور شد: بهتر است این لایحه پخته تر شود و کارشناسی‌های دقیق‌تری صورت گیر.د سوال بنده این است که ایا طرح کارشناسی شده است یا خیر؟ نکند همانند بی ارتی که الان مجبور هستیم آن را برداریم به چنین سرنوشتی دچار نشود و همچنین بحث زوج و فرد را نیز باید مد نظر بگیریم.

حامد عبداللهی دیگر عضو شورا در مورد لایحه گفت: اعتقاد دارم کارشناسی صورت گرفته است و باید قبول کنیم که هر عمل جراحی خونریزی دارد و مطمئنا اجرای طرح دارای تبعاتی خواهد بود اما اگر به درستی اجرا شود ترافیک روان را در شهر شاهد خواهیم بود و اتفاق خوبی را در کاهش بار ترافیکی خواهد افتاد.

۵۳ درصد تاخیر ترافیکی کاهش می یابد

به گزارش دیارمیرزا محمدی رئیس پلیس راهور گیلان گفت: این طرح دوبار در شورای ترافیک استان مطرح شد و قرار بود چند ماه پیش اجرا شود. این طرح بزرگی است و برای کمک به وضعیت شهر مان بسیار موثر است و ۵۳ درصد تاخیر ترافیکی را کم میکند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح سبب میشود که ترافیک روان گردد و در مسیرهای دیگر را نیز باید چنین طرحی اعمال شود.

جلال الدین شکریه نیز اظهار کرد: خیابانهای رشت ۳۰ سال است که هیچ تکانی نخورده است. زمانی که در خیابان تختی اجرا شد مورد اعتراض قرار گرفته بود اما امروز می‌بینم ارزش ملک در این خیابان بیشتر از جاهای دیگر است.

شهردار رشت تبعات این طرح را قبول کند / رشت آزمایشگاه نیست

فاطمه شیرزاد یادآور شد: اتوبوس ها در مطهری و حاجی آباد را افزایش می‌دهیم اما سلامت مردم و الودگی را بیشتر می‌کنیم. به نظر بنده روزهای پایانی سال است و زمان مناسبی برای اجرای نیست.

شیرزاد گفت: تبعات این لایحه را آیا اقای شهردار قبول می‌کنید؟! این مشکلاتی که وجود دارد آیا معاونت استانی قبول کردند؟ شهر رشت آزمایشگاه نیست که همه‌چیز در اینجا آزمون‌ و خطا بشود.

رسولی دیگر عضو شورا نیز اظهار کرد: تبعات این طرح فقط به شهردار بر نمی‌گردد بنده نیر به عنوان عضو شورا قبول می‌کنم چون دارای مزایای خوبی است.

در ادامه این جلسه شاهد درگیری لفظی شیرزاد و زاهد در صحن شورا بودیم و زاهد خطاب به شیرزاد گفت: اعضای شورا نباید قبل از تصویب لایحه مصاحبه انجام دهند.

شیرزاد نیز در پاسخ به زاهد اظهار کرد: این چندمین باری است که اقای زاهد در کارهای بنده مداخله می‌کنید و من هر وقت بخواهم مصاحبه انجام میدهم.

این عضو شورا خطاب به زاهد گفت: نگذارید سکوت شما را در شب شهادت حضرت زهرا(س) که چراغ های شهر روشن بود بیان کنم که اعضای کمیسیون فرهنگی که شخص شما نیز عضو آن هستید در این باره سکوت کردید.

علوی: بی آر تی با عجله اجرا شد / رسولی: با عجله نبود بلکه طرح ناقص اجرا شد

در ادامه احمد رمضانپور اظهار کرد: این طرح خوب است اما باید در ابتدا فرهنگ سازی انجام شود و آموزشهای لازم را انجام دهیم. بنده معتقدم که نظرات کارشناسی صورت بگیرد تا به رای درست که به نفع مردم و شهر باشد انجام گردد.

زاهد عضو شورای شهر رشت نیز گفت: بحث بنده نیز همین است که ما عالم به همه چیز نیستیم و باید کارشناسی انجام شود.

علوی نیز اظهار کرد: موضوع این لایحه بسیار مهم است و باید کاری انجام شود. یک طرف سازی ها را بپذیریم یا اینکه به شهردار اجازه دهیم بی آرتی ها را جمع کند.

علوی در مورد بی آر تی نیز گفت: این پروژه هم در زمان خودش با عجله صورت گرفته بود و الان با جان مردم بازی میشود.

رسولی نیز در واکنش به این اظهارات گفت: خط ویژه در امام خمینی(ع) کارشناسی بود و با عجله نبود. نرده ها جان مردم را به خطر نینداخته است بلکه طرح  ناقص اجرا شد. پیشنهادی که دارم این طرح خوب است و یک خط ویژه داشته باشیم که به صورت اصولی اجرا شود و به حق مردم در داشتن خط ویژه را از بین نبریم.

طرح اصلاح ترافیکی رینگ هسته‌ای شهر مورد موافقت اکثریت اعضای شورا قرار گرفت اما زمان احرای این طرح هنوز مشخص نیست.

گفتنی است صبح امروز فاطمه شیرزاد در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به خیابان‌هایی که قرار است یکطرفه شود، افزود: این طرح در خیابانهای صیقلان، مطهری، حاجی آباد و فرهنگ، امام خمینی، چهارراه میکائیل و پرستار اجرا خواهد شد.

 

Share