در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا مطرح شد

انتقاد از کلاس رقص و استخرهای مشترک در برخی مهدکودک‌ها | بودجه سازمان فرهنگی تخصیص نیافت

حجت الاسلام چهری تصریح کرد: امروزه کلاس رقص و استخرهای مشترک در برخی مهدکودک ها بسیار عادی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دوازدهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش، در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) را تبریک گفت.

محمد حسن عاقل منش، ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان، گفت: باید شرایطی فراهم شود که شورا و شهرداری رشت خدمات ویژه ای به معلولان ارائه دهند تا شرایط نسبتا برابری با سایر شهروندان برای این قشر فراهم شود.

وی با اشاره به فرارسیدن ۱۶ آذر، روز دانشجو گفت: جوانان همواره نقش تعیین کننده ای در انقلاب اسلامی داشته اند و باید جوانان را حمایت کرد تا جوانان بتوانند در جهت رفع موانع و مشکلات موجود گام بردارند.

در ادامه جلسه، وضعیت مناطق کم برخوردار و سکونتگاه های غیر رسمی و آسیب پذیر بحث و بررسی شد.

حجت الاسلام صادق دوستار گفت: با توجه به مطالعات انجام گرفته در طرح جامع، در شهر رشت ۱۵ منطقه حاشیه نشین و آسیب پذیر مشخص شده و این آمار در کل کشور ۹۴۸ منطقه ویژه شناسایی شده است.

در ادامه، مشاورین کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت علت های بوجود آمدن این مناطق را تشریح کردند و افزودند: درآمد کم، جاذبه شهرگرایی، گران بودن زمین در نقاط مرکز شهر و عدم نظارت دقیق در ساخت و ساز را از جمله دلایل نام برد که پیامدهای اجتماعی و دینی را افزایش داده است. همچنین فاصله طبقات اجتماعی شهری و روستایی زیاد بوده و عدم دسترسی متوازن به خدمات شهری، بیکاری، فقر، طلاق، اعتیاد، کم رنگ شدن ارزش های دینی در این مناطق بیشتر است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رشت، تعامل و هم افزایی دستگاه های اجرایی را از جمله اقدامات اولیه جهت کاهش آسیب های اجتماعی دانست و در ادامه با اشاره به راهکارهایی را برای کاهش آسیب ها ارایه دادو گفت: شناسایی دستگاه های مرتبط جهت همکاری، تشکیل کارگروه ویژه، اجرای برنامه های فرهنگی، ایجاد و استقرار کانون های فرهنگی، موسسات قرآنی و هیات های مذهبی، توسعه زیرساختهای فرهنگی، تشکیل شورای فرهنگی محلات، تشکیل مجمع خیرین فرهنگی در مناطق آسیب پذیر و سالم سازی مناطق تفریحی و گردشگری از جمله این راهکارهاست.
حجت الاسلام صادق دوستار بیان کرد: آسیب های مناطق نیز با یکدیگر ممکن است متفاوت باشد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی رشت با اشاره به اینکه پس از برگزاری جلساتی با مقام معظم رهبری رهنمودهایی در این خصوص ارائه شده افزود: همچنین وزارت کشور بابت راه اندازی هر پایگاه فرهنگی با محوریت یک روحانی مجرب در محلات، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص خواهد داد و از این طریق می توان کمبود فضاهای فرهنگی در محلات را جبران کرد و باید گام اساسی در محلات صورت بگیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیزگفت: باید به ظرفیت های تعامل و همکاری بین نهادهای فرهنگی توجه بیشتری کرد.

وی افزود: معاونت فرهنگی نهاد هایی مثل سپاه قدس گیلان، سازمان ورزش و جوانان، اوقاف و امور خیریه در بحث بقاع و مساجد، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رشت، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی در بحث سرای محلات و پارک ها چ، کانون پرورش فکری کودکان در بحث آموزش و بهره مندی از ظرفیت مربیان، اداره کل ارشاد و بهره مندی از ظرفیت هنرمندان، بهزیستی و آموزش پرورش در حوزه مدارس و دانش آموزان و مربیان زمینه های همکاری فراوانی وجود دارد.

محمدحسن علیپور دیگر عضو این کمیسیون نیز بر ایجاد اشتغال برای شهروندان تاکید کرد و افزود: هر روز مراجعات مردمی زیادی برای کمک های مالی داریم اما شورا و شهرداری هم ظرفیت محدودی دارند.

وی افزود: بعضی از مردم در بعضی نقاط در فراهم کردن نان شب و تغذیه و هزینه های تحصیل فرزندانشان با مشکل روبرو هستند. کارگری که ۳ ماه حقوق نمی گیرد در تامین نان حتی به قیمت ۵۰۰ تومان هم مانده است.

عضو هیات رییسه شورا با بیان اینکه، باید ابتدا مشکل را از درون خودمان حل کنیم تا بتوانیم مشکلات مردم را رفع کنیم، گفت: وقتی در میان نهادهای مختلف همدلی و تعامل کافی وجود نداشته باشد، شورا نمی تواند معجزه کند. مردم این صندلی را به ما دادند اما ما برای مردم چه کرده ایم؟

انتقاد از کلاس رقص و استخرهای مشترک در برخی مهدکودک ها

حجت الاسلام و المسلمین امیر چهری مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به موضوع راه اندازی شهر قصه گفت: بهترین کار در عرصه کودکان است.

وی افزود: حتما لازم نیست یک روحانی دین را برای کودکان ترویج کند. باید بپذیریم فردی غیر از ما هم می تواند حرف دین را بزند. گوینده ها در محلات باید بیشتر شوند.

حجت الاسلام چهری تصریح کرد: امروزه کلاس رقص و استخرهای مشترک در برخی مهدکودک ها بسیار عادی شده است.

چهری ایجاد فضای ورزشی برای افزایش سرانه فضای ورزشی در محلات آسیب پذیر را ضروری دانست و گفت: چنین اقداماتی از ایجاد سرای محلات موثر تر خواهد بود. حجت الاسلام چهری همچنین بحث طلاق را آسیبی جدی دانست.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه قدس گیلان نیز طی سخنانی اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی را سه معضل اساسی جامعه دانست.

مهدی پور با اشاره به حضور تعداد پرشماری از جوانان در مسابقات ورزشی ماه رمضان در برخی محلات آسیب پذیر تصریح کرد: چنین ظرفیت هایی هم در این محلات وجود دارد و ایجاد زیرساختهای فرهنگی و ورزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی یادآور شد: هزار و دویست میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی سه شهرستان در نظرگرفته شده است. برخی محلات هنوز مسجد هم ندارند و این یک اولویت است. همچنین ساخت درمانگاه نیز در دستور کار ما قرار دارد.

قاسم پور خیرین را یکی از ظرفیت های اوقاف دانست و تصریح کرد: خیرین فراوانی از سال های دور باقیات صالحاتی به جا گذاشته اند که می توان این وقف ها را به سمت محلات آسیب پذیر هدایت کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه قرآنی اقدامات فرهنگی در حال اجراست و طرح کلی حفظ قرآن می تواند با همکاری سایر نهادها اجرایی شود.

انتقاد از موازی کاری در اجرای برنامه‌ها

هاشم اسماعیلی معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان گیلان نیز گفت: رشت یکی از پایین ترین سرانه های ورزشی را دارد.

مشاور کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه فضای ورزشی مناسبی در محلات وجود ندارد و امکان ساخت آن هم فراهم نیست، تصریح کرد: می توان اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام را در دستور کار قرار داد و می توانیم فضاهای موجود را در حد توان تجهیز کنیم.

جمشید مرادی مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر جایگاه رفیع مساجد افزود: می شود با برگزاری برنامه های فرهنگی جذاب افراد بیشتری را به سمت مساجد جذب کنیم.
مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت افزود: در بسیاری از مساجد بودجه فرهنگی رقمی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. وقتی می توانیم برنامه های فرهنگی را در مساجد محلات برگزار کنیم چرا مجددا پایگاهی جداگانه بسازیم؟ می توانیم با همان هزینه به جذب بیشتر افراد به سوی مساجد کمک کنیم.

وی همچنین به ایستگاه های صلواتی اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در این ایستگاه ها می تواند انجام شود تهیه هدیه معنوی و فرهنگی است که به خانه های مردم برود و با پایان مراسم به فراموشی سپرده نشود. اگر یک هدیه به دستان کودکی داده شود به مراتب اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 مرادی افزود: باید از سازمان فرهنگی که با دستان خالی برنامه های متنوعی را برگزار می کند تقدیر کرد. در برخی موارد شاهدیم موازی کاری هایی صورت می گیرد و مجموعه ای دیگر که گاهی در کار خودش و وظیفه اصلی خودش مانده است می خواهد در حوزه اقدامات فرهنگی ورود کند.

سازمان فرهنگی وضعیت مالی مناسبی ندارد

محمد تجدد هنرمند مطرح گیلانی نیز طی سخنانی به فاصله گرفتن خود از صدا و سیما اشاره کرد و گفت: احساس کردم که حضور من در سطح شهر و همکاری با نهادها و سازمان هایی مثل شهرداری موثر تر است. دوست دارم به شهرم بیشتر کمک کنم واگر صحبت از تعامل و همراهی می شود در عمل هم همه باید همراه سازمان فرهنگی باشند.

تجدد تصریح کرد: برای اقدامات فرهنگی به غیر از دین باوری و رجوع به معنویات هیچ راه دیگری نداریم اما می دانید از جشن هالووین در برخی مهدکودک ها چقدر هزینه می شود؟ چرا مثلا برای شب یلدای خودمان کار فرهنگی نمی کنیم؟ بپیشنهاد حمایت از کمپینگ غذای خانگی در ترویج فرهنگ گذشته خودمان سفارش میکنم.

هنرمند مطرح گیلانی به موضوع احیای قرارگاه ۱۷۰ نفره شهر قصه اشاره کرد و گفت: هنرمندان سرباز این کار هستند و باید مسیر را به هنرمندان نشان بدهید. پیش از این ۳۰ قصه قرآنی را به نمایش در اوردیم و یا مولای عشق با اجرای رایگان هنرمندان در سفر کربلا جهانی شده است و این ظرفیت ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: هنرمندان آمادگی چنین اقدامات فرهنگی را دارند و می توانند به عنوان مثال با حضور چهره های شاخص ورزش صبحگاهی در محلات را هم داشته باشند اما باید حمایت هم بشوند و انتظارات حداقلی آنها براورده شود.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت گفت: موضوع حاشیه نشینی فقط مختص رشت نیست و در بسیاری از شهرها این مشکل وجود دارد و یکی از دلایل آن ساخت و سازهای نسقی و شبانه بوده است.

وی در خصوص آسیب های اجتماعی تصریح کرد: این آسیب ها صرفا به محلات و مناطق آسیب پذیر مربوط نمی شود و بسیاری از آسیب ها در نقاط مرفه نشین بیشتر به چشم می خورد.

حسنی مشکلات مربوط به طلاق، خانواده یا بیکاری را مربوط به محلات خاص ندانست و اظهار داشت: ناهنجاری های اجتماعی به هیچ وجه مختص حاشیه نشینان نیست و در سطح جامعه دیده می شود.

وی به آسیب های فضای مجازی به عنوان یکی از آسیب های متداول جامعه امروز نیز اشاره کرد و افزود: نیاز به اقدامات فرهنگی بیشتر در فضای مجازی است.

 حسنی همچنین با انتقاد از موازی کاری ها در شهرداری رشت تصریح کرد: در موارد مختلف شاهد اقدامات موازی با سازمان فرهنگی هستیم که خروجی مطلوبی نخواهد داشت.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت با اشاره به برگزاری المپیاد محلات گفت: سعی کرده ایم با ورود به محلات، جوانان همه محلات را درگیر مسائل فرهنگی ورزشی کنیم.

حسنی با اشاره به جزیره ای عمل کردن برخی زیرمجموعه های شهرداری رشت گفت: سازمان فرهنگی وضعیت مالی مناسبی ندارد. از شورا و مسئولین شهری می خواهم به داد سازمان فرهنگی برسید. تمام کارها با دست خالی انجام می شود و این به معنای تعهد روی تعهد است. از گذشته در ادوار مختلف با وجود تمام زحمات صورت گرفته بدهی های فراوانی هم باقی مانده است.

وی افزود: در زمان شهردار سابق بودجه ۱۳ میلیاردی برای این سازمان روی کاغذ در نظر گرفته شد که قرار بود بیش از ۱۱ میلیارد تومان از سوی شهرداری مرکز تامین شود. اما در عمل تاکنون این رقم کمتر از ۲ میلیارد بوده است که بخش عمده ای هزینه حقوق و بدهی‌های گذشته شده است.

فرهنگ قرآن را به خانه ها ببریم

احمد رمضانپور نرگسی عضو شورای اسلامی شهر رشت گفت: در داخل شهر ازدواج سفید داریم و این موضوع مختص حاشیه نشینی نیست.

وی با اشاره به اجرای طرح مشاوره اجباری قبل از ازدواج، این اقدام را راهکاری موثر در کاهش آمار طلاق و آموزش مهارت های زندگی دانست و تاکید کرد: فرهنگ قرآن را بهترین و بزرگترین واکسن انسان ها در برابر اشتباه و گناه دانست و افزود: تا زمانیکه فرهنگ قرآن را به خانه ها نبریم، این مسائل اصلاح نمی شود.

محمد حسن عاقل منش گفت: امیدواریم شهرداری با اجرای کودکان بی سرپرست و بد سرپرست ضمن حفظ سنت ها و آیین ها نسبت به جلوگیری از نفوذ فرهنگ های وارداتی اقدام کند.

کمیسیون فرهنگی در پایان این جلسه با ارسال نامه ای خطاب به شهردار رشت، خواستار تخصیص اعتبارات گذشته برای پرداخت بدهی ها و اجرایی شدن برنامه ها شد.

وی با اشاره به مبحث تبدیل رشت به مقصد گردشگری ۲۰۲۰ ، تشکیل کارگروه گردشگری را برای ارائه راهکارهای عملیاتی ضروری دانست و گفت: برای تعامل و هم افزایی و پرهیز از موازی کاری، این کارگروه می تواند بسیار موثر و یکی از ارکان اتاق شکوفایی شهری باشد

Share