در یازدهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت مطرح شد:

نمی‌توان شهر را با تنش مدیریت کرد | قطعا همه گردشگران فاسد نیستند

فاطمه قدیمی در ادامه با اشاره به اینکه در مقدمه یکی از توافقنامه های ارائه شده به سند ۲۰۳۰ اشاره شده بود افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری حاضر به امضای این توافقنامه همکاری نشدیم و جالب آنکه ۱۸ عضو دیگر نیز با توجه به رویکرد ما این توافقنامه را امضا نکردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یازدهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش در عمارت تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه عملکرد روابط عمومی شهرداری و دبیرخانه شهر خلاق خوراک گزارش شد.

در این جلسه فرهام زاهد، محمدحسن علیپور و فاطمه شیرزاد و احمد رمضانپور دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی، فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، جمشید مرادی مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت، علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی و سجاد محجوب رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و مشاورین کمیسیون نیز حضور داشتند.

باید بصورت جدی با برگزاری مراسمات به مقوله نهضت جنگل پرداخته شود

عاقل منش از سازمان اوقاف در انجام امور فرهنگ وقف و نهادینه کردن آن در جامعه تشکر کردد.

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به روز بسیج اشاره نمود و از رو نمایی کتاب به نویسندگی آقای محبوب در حوزه مقاومت اسلامی با موضوع تحلیل جنگ سوریه را ستودنی خواند.

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به روزهای پیش رو از قبیل روز نیروی دریایی و روز مجلس یاد شهدا را گرامی داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به سفارش پیامبر اسلام مبنی بر وحدت میان جامعه شیعه و سنی بر وحدت هرچه بیشتر بین مسلمانان تاکید کرد.

محمد حسن عاقل منش با اشاره به ۱۱ آذر ماه سالروز شهادت سردار بزرگ نهضت جنگل میرزا کوچک جنگلی که نماد و هویت بومی شهر رشت را خواهیم داشت و باید بصورت جدی با برگزاری مراسمات به مقوله نهضت جنگل پرداخته شود.

شهرداری رشت در ۸ ماهه گذشته سال جاری ۴۸ مورد مزایده و مناقصه داشت

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در آغاز امامت امام زمان (عج) تبریک گفت و به شرح وظایف و گزارش عملکرد خود از خرداد سال ۹۴ در صحن شورای شهر رشت پرداخت و گفت: در ۸ ماهه گذشته سال ۹۶ تعداد ۴۸ مورد مزایده و مناقصه شهرداری داشته است که با مقایسه با سال گذشته این تعداد به یک سوم تقلیل یافته است. ارسال تعداد ۹۸ مورد فاکتور پایگاه خبری به واحد مالی ارجا شده است که شامل پوشش خبری و تصویری اخبار شهرداری و شورای اسلامی پرداخت شده است و با مکاتباتی که رییس شورای اسلامی شهر رشت به شهرداری داشته اند ریز تفضیل به رسانه ها موجود است که رسانه ها چه مقدار و بر اساس چه نوع دستور عملی مبالغ رو دریافت کرده اند و در صورت صلاحدید شورای محترم در مورد آن بحث خواهیم کرد.

فاطمه قدیمی حرفه گفت: ارسال ۲۳مورد فاکتور مجله و کتاب به واحد مالی بر اساس واحد های مختلف شهرداری ارسال شده و اخیرا با دستور شهردار، پرداختی ها بصورت یکپارچه سازی و در قالب یک واحد صورت گیرد.

وی گزارشی از نامگذاری معابر هم ارایه داد و افزود: در بخش نام گذاری معابر در هشت ماهه اخیر تعداد ۴۹۲ مورد نام گذاری معبر عبوری شهر رشت انجام گرفته است و در دو سال اخیر تعداد ۱۵۰۰ نام برای کوچه های فاقد نام در شهر رشت با نام مقدس۱۴ شهید والا مقام شهر رشت انجام گرفته است. در هشت ماهه گذشته بخش ترجمه و اطلاع رسانی واحد بین الملل۲۳۵ مورد مکاتبه انجام گرفته است که در مقایسه با سال و۹۵و ۹۴ به ترتیب تعداد و۱۳۳و۵۹ مورد بوده که در دو سال گذشته تا کنون رشد ۵۰۰ درصدی را شامل می شود.

قدیمی ابراز کرد: در بخش امور تشریفات همایش ها و افتتاحیه ها و نشست ها بیش از ۸۰ مورد برگزار شد که در مقایسه با سال گذشته که ۲۰۰ مورد بوده شاهد کاهش تعداد بوده ایم.

توافقنامه ای که به سند ۲۰۳۰ اشاره داشت را امضا نکردیم

فاطمه قدیمی در بخش دوم سخنان خود پیرامون عملکرد در حوزه مذاکرات بین الملل و روابط بین الملل یا همان دیپلماسی شهری گزارشاتی ارایه داد و افزود: این سیاست گزاری از سه سال گذشته آغاز شده است وبه دلیل نبود تدوین cds شهری در شهر رشت (شاخص توسعه شهری) دچار کاستی هایی هستیم. و برای توسعه شهری نمی توان از مدل شاخص استفاده کرد. و از میز گفتمان برای گفتگو با سازمان ها و نهاد های بین الملل را ملاک استاندارد قرار داده شد.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت در ادامه در بخشی از گزارش جامع دستاوردهای نشست های برگزار شده شهرهای خلاق که به صورت کتابچه در اختیار اعضای کمیسیون قرار گرفته بود تصریح کرد: پیشنهاد و موافقت با راه اندازی باغ موزه شهرهای خلاق دنیا در رشت در نشست ماکائو یکی از دستاوردهای سفرها و نشست های شهرهای خلاق خوراک شناسی بوده است که می تواند جذابیت فراوانی داشته باشد.

فاطمه قدیمی در ادامه با اشاره به اینکه در مقدمه یکی از توافقنامه های ارائه شده به سند ۲۰۳۰ اشاره شده بود افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری حاضر به امضای این توافقنامه همکاری نشدیم و جالب آنکه ۱۸ عضو دیگر نیز با توجه به رویکرد ما این توافقنامه را امضا نکردند و این موضوع نیز یکی از دستاوردهای ما در نشست های شهر های خلاق خوراک شناسی بوده است.

مدیر واحد ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به پیشنهاد و موافقت با تاسیس آکادمی بین المللی خوراک شناسی که در نشست پوکت تایلند از سوی شهرداری رشت مطرح شد اظهار داشت: این پیشنهاد با مجوز یونسکو تا امروز ۱۸ سرمایه گذار را به میز سرمایه گذاری شهرداری رشت آورده است. سوال من این است که چند پروژه در شهرداری این تعداد سرمایه گذار را جذب کرده است؟

فاطمه قدیمی حفظ مکتب و فرهنگ خوراک گیلان، تبادل دانشجو، ارز آوری و اعزام اساتید را از جمله دستاوردهای راه اندازی این آکادمی دانست و افزود: نتایج شهر خلاق خوراک شناسی با همدلی همه مسئولین استانی و همراهی مدیران دیده خواهد شد.

وی همچنین به موضوع غیبت رشت در نشست فرانسه اشاره کرد و گفت: هر شهرخلاق یک پروژه مشارکتی خواهد داشت اما شهر رشت به دلیل عدم حضور در فرانسه این فرصت را از دست داد اما طی نشستی که با رئیس شهرهای خلاق خوراک شناسی برگزار شد توانستیم این فرصت را حفظ کنیم

کل هزینه های سفرهای شهر خلاق برای رشت ۸۰ میلیون تومان بوده است

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت در ادامه به بیان گزارشی در خصوص مسئولین حاضر در نشست های شهرهای خلاق خوراک شناسی از رشت پرداخت و افزود: مجموع هزینه ۶ سفر برای ۶ مسئول غیر از بنده بدون احتساب سفر اسپانیا، با توجه به هزینه هایی که میزبانان بر عهده داشتند ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و صحبت هایی که در خصوص هزینه های چند صد میلیونی و گاها میلیاردی این سفرها مطرح می شود به هیچ عنوان صحت ندارد.

فاطمه قدیمی با اشاره به طلب ۸ میلیونی خود از شهرداری رشت گفت: جشنواره‌ سالانه برترین‌های آکادمیِ بین المللی خوراک را به عنوان یکی دیگر از دستاورد ها اعلام کرد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز رشت به جایگاهی رسیده است که آشپزهای محلی به نشست های بین المللی دعوت می شوند.

مدیر واحد ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت افزود: در برخی از سفرها شاهد بوده ایم که پس از صدور بلیط و هتل افرادی که از شورا و شهرداری برای اعزام معرفی شده اند به دلیل عدم همراهی همسرانشان انصراف داده اند.

فاطمه قدیمی به موضوع میزبانی دبیرخانه محیط زیست شهرهای راه ابریشم در سال ۲۰۱۸ پرداخت و گفت: باید ماتریس بین المللی شهرداری رشت به درستی ترسیم شود.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت برند سازی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی و حصول نتایج مثبت آن را همانند دوی ماراتن تیمی دانست که در هر مقطع مدیران مختلف در آن ایفای نقش می کنند و گفت: باید ببینیم امروز چوب به دستان چه کسی داده شده است.

فاطمه قدیمی در ادامه گفت: مکاتبات مربوط به ساماندهی گاری ها، استاندارسازی فضای شهری، توسعه دانش خوراک و استاندارسازی دستورات غذایی و تکمیل شبکه جامع اطلاعات شهری از جمله مسائلی است که تا امروز مدت ها پیگیری شده است و باید به سرانجام برسد.

وی با تاکید بر آموزش و توان افزایی سازمان های مردم نهاد، در پایان سخنان خود گفت: برند شهر خلاق سرمایه ای است که در اختیار استان قرار گرفته است و باید منطقه آزاد، موسسات تحقیقاتی، دانشگاه گیلان و تمامی دستگاه های مربوطه در آن ایفای نقش کنند. باید ببینیم برند شهر خلاق خوراک شناسی را به چه اعتباری می خواهیم برسانیم.

آیا برای این حجم از گردشگر زیرساخت های فرهنگی لازم فراهم شده است؟

در ادامه محمدرضا محبوب مشاور کمیسیون فرهنگی با تاکید بر ضرورت زیرساخت های فرهنگی گفت: آیا برای این حجم از گردشگر زیرساخت های فرهنگی لازم فراهم شده است؟ در صورتیکه زیرساختها فراهم نباشد خرده فرهنگ های گردشگران بر فرهنگ این شهر اثر خواهد گذاشت.

برند شهر خلاق خوراک شناسی نباید ابتر بماند

فرهام زاهد عضو کمیسیون فرهنگی شورا نیز گفت: اگر چیزی برای ارائه نداشته باشیم در جایگاه مغلوب خواهیم بود اما نباید مسائل طوری دیده شود که چون بستر فراهم نیست هیچ حرکتی هم صورت نگیرد. برند شهر خلاق خوراک شناسی نباید ابتر بماند.

فاطمه قدیمی یک تنه مساله شهر خلاق خوراک شناسی را به سرانجام رسانده است

احمد رمضانپور نرگسی نیز با اعلام اینکه فاطمه قدیمی یک تنه مساله شهر خلاق خوراک شناسی را به سرانجام رسانده است گفت: البته حمایت های شهردار و شورای سابق نیز بوده است اما بخش عمده کار بر عهده ایشان بود.

وی افزود: گردشگران به صورت هدفمند مقصد گردشگری را انتخاب می کنند و قطعا همه گردشگران فاسد نیستند. بسیاری از گردشگران محقق و پژوهشگر و جامعه شناسند. گردشگری که ایران و رشت را انتخاب می کند با حساب و کتاب است و به دنبال فساد نیست. اصلا زیرساخت های اینچنینی برای افراد سبک در کشور ما وجود ندارد و خوشبختانه افراد دلسوز حساسیت های کافی را نسبت به این مسائل دارند.

رمضانپور ضمن حمایت از سفرها و دستاوردهای شهر خلاق خوراک شناسی تصریح کرد: همه باید به دنبال برندسازی شهر و جذب گردشگر و ورود سرمایه گذار باشیم و اطمینان دارم به زودی بحث تالاب شهر رشت نیز به نتیجه می رسد.

شهر ما نیاز به اتکا به اقتصاد گردشگری دارد

فاطمه شیرزاد هم طی سخنانی ضمن تشکر از ارائه گزارش نشست های شهر خلاق به صورت کتابچه گفت: این کتابچه قطعا ماحصل تلاش همه عزیزان در روابط عمومی شهرداری رشت است.

سخنگوی شورا در ادامه خواستار تعامل و همراهی بیشتر مسئولان مربوطه شد و گفت: یکی از وظایف خانم قدیمی در سال ۹۴ پیوستن رشت به شبکه شهرهای خلاق بود که بعد از طی پروسه نهایتا به ثبت رسید.

وی افزود: تا کنون در جریان مشکلاتی که در سفرهای شهرهای خلاق به وجود آمده است گزارشی را ندیده بودم.

شیرزاد با اعلام اینکه شهر ما نیاز به اتکا به اقتصاد گردشگری دارد گفت: گردشگران باید در چارچوب ضوابطی به شهر رشت بیایند تا بازخوردهای مثبتی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به حمایت های صورت گرفته در دوره گذشته از موضوع شهر خلاق خوراک شناسی تصریح کرد: در جلسه شورا هیچ یک از اعضا برای حضور در سفر اعلام آمادگی نکردند و این سفر مصوب نشد و پیشنهاد می دهم سفر ترکیه انجام نشود تا در آینده به صورت اصولی تر و هم فکری و تعامل بیشتر راه را ادامه دهیم و صلاح شما در این است که به این سفر نروید

فرهام زاهد هم در ادامه گفت: آنچه در شورا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت در خصوص حضور عضو شورا در این سفر بود و ارتباطی به حضور نماینده شهرداری رشت در این سفر ندارد.

محمد حسن عاقل منش نیز با اشاره به اینکه حضور رشت در نشست های بین المللی ضروری است گفت: گاهی عدم حضور یا کمرنگ بودن آن منجر به کاهش امتیاز خواهد شد.

فاطمه قدیمی: رشت یکی از ۴ شهر خلاق خوراک شناسی در مسیر جاده ابریشم است و دستور کار ترکیه در این خصوص است

فاطمه قدیمی نیز با اشاره به اینکه چندی پیش نشست شهرهای خلاق خوراک شناسی در برزیل برگزار شده است و حتی آن را مطرح هم نکرده ایم گفت: دستور کار نشست ترکیه در خصوص شهرهای خلاق خوراک شناسی در مسیر جاده ابریشم است که شامل ۴ شهر رشت از ایران، غازیان تپ از ترکیه، جئونجو از کره جنوبی و شونده چین است و با توجه به ریاست دکتر نصرتی در مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم فرصت بسیار مناسبی در اختیار رشت قرار گرفته است.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به گسترش فعالیت های بین المللی و ارتقای جایگاه رشت گفت: مبحث دبیرخانه شهرهای خلاق ایران و معرفی رشت به عنوان مشاور برندسازی ۵ شهر دیگر نیز اخیرا مطرح شده است.

نمی توان شهر را با تنش مدیریت کرد

محمدحسن علیپور در ادامه گفت: از خانم قدیمی برای تمام تلاش هایشان تشکر می کنم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه نمی توان شهر را با تنش مدیریت کرد گفت: مشکلات درون سازمانی باید رفع شود و آسیب آن نباید به رشت برسد.

علیپور افزود: اعضای شورا باید از مدیران توانمند حمایت کنند. صلاح نمی دانم به این سفر بروید کار شورایی نیست. شاید فردا نشستی دیگر را هم صلاح ندانند تکلیف رشت چه می شود؟ مردم به چه چیزی باید دل خوش کنند؟

محمد حسن عاقل منش هم گفت: امتیاز شهر خلاق خوراک شناسی برای رشت به دست آمده است و برای حفظ آن باید حضوری مستمر در این نشست ها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه بخش عمده ای از هزینه های هر سفر بر عهده میزبان است تصریح کرد: اینکه عضوی از شورا در این سفر حضور ندارد ارتباطی به حضور نماینده شهرداری ندارد و شهردار باید بر اساس صلاحدید خود در این خصوص تصمیم گیری کند.

وی افزود: رفته رفته آورده های اقتصادی این برند را خواهیم دید و اگر قصد داریم مقصد گردشگری باشیم باید ویژگی های شاخصمان را ارتقا و افزایش دهیم.

Share