دفاع اکثر اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت از هنرمندان تئاتر

نمایشی که در روز رشت اجرا شد یک نمایش آیینی بوده و بارها اجرا شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قانع گفت: در این بین نمایشی که محل مناقشه است نمایش آیینی بوده که بارها و بارها اجرا شده و الان هم در جشنواره‌یی در حال اجرا است، من اشکال و اشتباه را می‌پذیریم اما اعتقاد دارم که هنرمندان بایستی مورد لطف و توجه قرار گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از روابط عمومی شورای شهر رشت در کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورا برنامه‌های کارناوال نمایشی «روز رشت» مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

  z10 در این نشست ابتدا مظفر نیکومنش نودهی در سخنانی با معرفی اشرف جناتی، اسحاق معبود مژدهی و آقاجانپور به عنوان مشاوران جدید و علی خانواده محجوب به عنوان دبیر کمیسیون فرهنگی – اجتماعی گفت: روز ۲۶ دی ماه روز فرار شاه خائن از ایران و روز ۲۷ دی ماه سالروز شهادت نواب صفوی و جمعی از فدائیان اسلام و روز ۲۹ دی ماه که مصادف است با هشتم ربیع‌الثانی ولادت حضرت امام حسن عسکری را گرامی می‌دارم.

رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر رشت در ادامه گفت: این نشست با حضور اعضای انجمن نمایش سازمان فرهنگی – ورزشی و مدیر عامل این سازمان، مدیر روابط عمومی شهرداری، دست‌اندرکاران کارناوال نمایشی «روز رشت» برگزار شده تا نشستی کارشناسی باشد و مسائل این روز را به مشورت هم بررسی کنیم.

همه‌ی نمایشها چندین و چند بار اجرا شده بود

z02   در ادامه مجید پرکار مسوول انجمن نمایش سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری کلانشهر رشت با بیان تاریخچه‌ی فعالیت این انجمن به دفاع از برنامه‌های اجرا شده پرداخت و گفت: همه‌ی این نمایشها چندین و چند بار به مناسبتهای مختلف برگزار شده است.

   وی با اشاره به کار بزرگ انجمن نمایش این سازمان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: در اجرای کارناوال نمایشی «روز رشت» هم این عزیزان نمایشهای مختلف مذهبی، تعزیه، شهدای غواص، نهضت جنگل، دفاع مقدس و… هم بوده که کمتر دیده شده و درباره‌ی آنها حرف  زده شده است.

جوانان را به جای حضور در قلیان سرا به دیدن صحنه تئاتر کشاندیم

    سپس علی حاج علی‌عسکری به عنوان یکی از پیشکسوتان صحنه‌ی نمایش در سخنانی با ابراز تاسف از برخورد برخی که جانب انصاف را رعایت نکرده‌اند گفت: در طول مدت ۶۰ سال و اندی فعالیت هنری با عشق و علاقه‌ کار کرده‌ام که اگر می‌رفتم در این مدت مغازه‌یی می‌خریدم و کار می‌کردم آلان به تمکن مالی بهتری رسیده بودم اما به ندای قلبم گوش دادم و عاشقانه تئاتر را دنبال کردم و هنوز هم معتقدم که عاشقانه بایستی این کار را دنبال کنم و حاضرم برای این عشقم در هر محکمه‌یی پاسخگو باشم.

    وی با اشاره به اینکه در روز ۱۲ دی ماه امسال هنرمندان برای تئاتر و نمایش وارد صحنه شده‌اند و این عشق به مردم و شهرشان بوده که آنها را به این وادی کشانیده است گفت: بایستی این قضیه را هم دوستان ما مد نظر قرار دهند که ما مردم را که بیشتر آنها جوانان بودند به خیابانهای اصلی شهر کشاندیم تا در قلیان‌سراها و مراکز دیگر که ممکن است آسببهای اجتماعی داشته باشد حضور نیابند.

نباید آدمها را به جرم داشتن چاقو، چاقوکش معرفی کنیمz05

   انوش نصر ماسوله هم که سخنان خود را با این بیت شعر آغاز کرد که«هر گیاه که از دل زمین روید، وحده لاشریک له گوید» گفت: هدف این نشست تبادل افکار است و این اصل هدف هنر است.

وی با اشاره به اینکه هر هدفی که کار در آن جلوه کند آن هنر است گفت: بنابر این هنر انواعی دارد حتی یک رفتگر، یک راننده، یک پاسبان و … اگر کارشان را درست انجام دهند هنر کرده‌اند.

   وی گفت: تئاتر فاخرترین هنرها است و از آنجایی که هنر انسان‌ساز است، تاتر فرزند خلف سنن، آیین، اسطوره، داستان، فرهنگ و… ما است.

   این پیشکسوت تئاتر و سینما خاطر نشان کرد: آیا هیچ هنری را سراغ دارید که بزرگترین هدیه‌ی خداوندی به انسان که خنده است را به مردم نپسندد؟ ببینید ما نباید آدمها را به جرم داشتن چاقو، چاقوکش معرفی کنیم شاید آن فرد جراح باشد. از هر ابزار می‌توان استفاده‌هایی خوب یا بد کرد و ما شایستگی داشته‌ایم که در جایگاه هنر در «روز رشت» مردم را شاد کنیم و به نظر من وظیفه‌ی ما انجام شده است.

   محمد پورجعفری به عنوان کارشناس نمایش هم گفت: ما از ماهیت وجودی تئاتر و نمایش حمایت کردیم و برای ما مسوولیت افراد مهم نیست هر چند اعتقاد دارم که بایستی آسیبهای موجود به شکل کارشناسی بررسی شوند اما فرهیختگانی که در این رشته فعالیت می‌کنند برای ارتقای فرهنگی شهرشان تلاش خواهند کرد و تلاش می‌کنند.

    وی همچنین تاکید کرد: شهرداریها نهادهای عمومی هستند و به نظر من بایستی فرهنگسراها و امکانات فعالیت نمایشی شهر زیر نظر شهرداری باشد تا مدیریتی منسجم بیابد.

اشکال و اشتباه را می‌پذیریم اما نمایشی که در روز رشت اجرا شد یک نمایش آیینی بوده و بارها و بارها اجرا شده است

 z07  در ادامه علیرضا قانع مدیر عامل سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری کلانشهر رشت هم گفت: مباحثی که در این نشست مطرح شد نشان می‌دهد که ما به نظام‌نامه‌ی جامع فرهنگی در شهرداری نیازمند هستیم و اشکالاتی که آلان در این حوزه وجود دارد و من بارها و بارها گفتم و آلان هم تاکید می‌کنم که بایستی شورا سیاستها و راهبردهای فرهنگی را تهیه و تدوین کند و به ما ابلاغ نماید.

   وی گفت: ما بایستی ارتباطی بین سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری با دیگر حوزه‌های فرهنگی مناطق و مدیریت فرهنگی شهرداری مرکز ایجاد کنیم و این موضوع در قالب نظام‌نامه‌ی جامع فرهنگی متبلور خواهد شد.

قانع گفت: من منکر اشتباهاتی که ممکن است وجود داشته باشد نیستم اما قبول بفرمایید که بسیاری از این موارد با ابلاغ سیاستهای راهبردی فرهنگی شهرداری رفع می‌شود و همین موارد ایجاد سوء تفاهمهایی نموده و ما هم به همین دلیل عذرخواهی کردیم و امروز هم عنوان می‌کنم که دوستان عزیز بایستی فضا را به سمتی ببریم که از این هنرمندان به خوبی استفاده شود و این عزیزان احساس نکنند که دچار آسیب یا ضرر شده‌اند.

   وی با اشاره به نمایشهای اجرا شده در کارناوال نمایشی «روز رشت» گفت: ۱۷ نمایش مربوط به سازمان مدیریت پسماندها بوده، هشت نمایش در حوزه‌ی سازمان فرهنگی – ورزشی که با نام «رشت در قاب خیابان» با موضوع شهروندی، چند نمایش در بخش مذهبی که در ماه محرم اجرا شد و یا تعزیه و بقیه‌ی نمایشها هم مربوط به کارگروه تاتر و آموزشگاههای هنری بوده است.

   وی گفت: در این بین نمایشی که محل مناقشه است نمایش آیینی بوده که بارها و بارها اجرا شده و الان هم در جشنواره‌یی در حال اجرا است، من اشکال و اشتباه را می‌پذیریم اما اعتقاد دارم که هنرمندان بایستی مورد لطف و توجه قرار گیرند.

برداشت ناصواب از این رویداد بزرگ سبب شد تا خستگی بر تن عزیزان بنشیند z12

   فاطمه قدیمی حرقه مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کلانشهر رشت نیز گفت: به نظر من درباره‌ی مواردی که آقای قانع گفتند بایستی بیشتر کار کارشناسی شود چون شهرداری در بخشهای مختلف خود مدیریت فرهنگی ویژه‌یی ندارد و عملاً کار فرهنگی شهرداری به سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری برمی‌گردد و دوستانمان در این سازمان با اجر کم دارند زجر زیاد می‌کشند.

   وی با بیان اینکه عنوان کردن این مطلب، دلیل بر این نیست که در دیگر بخشهای شهرداری کار نمی‌شود گفت: اما کار در روابط عمومی و حوزه‌ی فرهنگی زمانبر است و دوستانمان تا پاسی از شب هم کار می‌کنند.

فاطمه قدیمی افزود: دیگر مساله‌یی که وجود دارد بحث آزمون و خطایی است که ممکن است در حوزه‌ی فنی ما شاخص و ملاک عمل داشته باشیم اما در حوزه‌های فرهنگی شاخص وجود ندارد و بیشتر سلیقه‌یی است.

   وی به مبحث تصویربرداری و عکسبرداری حرفه‌یی از نمایشها اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است زاویه‌ی عکسبرداری به گونه‌یی باشد که تداعی‌کننده‌ی رفتاری غیر از آن چیزی باشد که اتفاق افتاده است و اگر بنا و قرار بر تخریب باشد می‌توان به راحتی برگزارکنندگان و اجراکنندگان را مورد هجوم قرار داد.

   مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کلانشهر رشت با اشاره به اینکه برداشت ناصواب از این رویداد بزرگ سبب شد تا خستگی بر تن عزیزان بنشیند گفت: البته اعتقاد دارم بایستی با نگاه کارشناسی مواردی را هم که حساسیت زا بوده است را بررسی کرد و خطاها را برای آینده رفع نمود تا کارنامه‌یی موفق بر جای بگذاریم.

 از مدیریت آقای قانع دفاع می‌کنم

z16  سپس محمود باقری که جزو منتقدین این برنامه بوده در سخنانی گفت: بنده از مدیریت آقای قانع دفاع می‌کنم و اعتقاد دارم کسی که امروز بایستی پاسخگو باشد شخص آقای قانع نیست.

   وی با بیان اینکه همه‌ی هنرمندان بزرگ و سرور او هستند و وی افتخار نوکری آنها را دارد گفت: آقای قانع قربانی این فضای به وجود آورده شده، شما هم بایستی حق بدهد که هر کس با زاویه‌ی دید خود به این قضایا بنگرد.

   باقری گفت: من به شدت از کسانی که پای خودشان را از این قضیه کنار کشیدند و آقای قانع را تنها گذاشتند گله‌مند هستیم و به حال آنها افسوس می‌خورم.

با این عزیزان غیرمنصفانه برخورد شده است

در ادامه‌ی این نشست فاطمه شیرزاد در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در این نشست رو در روی پیشکسوتان و فعالان هنر تاتر رشت که خاک صحنه را خورده‌اند صحبت ‌می‌کنم و همانطور که همگان می‌دانید هنرمندان بسیار حساس هستند و دلشان کوچک. اما زبان هنر زبانی گویا است که بهترین اندیشه‌ها را می‌توان با زبان هنر بیان نمود.

   z13 نایب رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: بایستی حالا که به سالگرد انقلاب اسلامی و «دهه‌ی فجر» نزدیک می‌شویم اختلافها را کنار بگذاریم و از این هنرمندان که با هنر خود کارهایی بزرگ را خلق می‌کنند بیشتر در این دهه استفاده کنیم.

    وی افزود:هر چند بنده اعتقاد دارم با این عزیزان غیرمنصفانه برخورد شده، چون هر یک از اینها افرادی بزرگ و سرشناس هستند و به سهم خود در زنده‌کردن فرهنگ انقلاب در جامعه‌ی اسلامی ما بسیار تلاش کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد بایستی به فکر آینده بود.

   وی گفت: البته در برنامه‌هایی که اجرا شد منکر وجود یکسری ضعفها نیستیم که بایستی تلاش شود تا این ضعفها در سالهای‌آینده با دقت و آسیب‌شناسی برطرف گردد.

   شیرزاد با اشاره به اینکه در بازبینی از نمایشها و ارزیابیهایی که به عمل می‌‌آید بایستی این کاستیها مد نظر قرار گیرند و رفع شوند گفت: ان‌شاء الله در آینده با برنامه‌یی کاملتر آسیبهایی را که ممکن است به این گروه بزرگ صدمه وارد کند رفع نماییم.

   وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دشمنان مشاهده می‌کنیم که حتی صدا و سیما از وجود هنرمندان کاربلد و توانای کشور و استان استفاده کرده و بر تعداد شبکه‌های خود برای جذب سلایق مختلف افزوده‌است، گفت: دوستان هنرمند ما هم باید اتفاقات پیش آمده را به دل نگیرند و هر چند این نقدها غیرمنصفانه بوده و ما هم متاسفیم  اما آن را به حساب سیاسی‌کاریها بگذارند و بدانند که نبایستی هنر با سیاسی‌کاریها آمیخته شود.

   نایب رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی در پایان خواستار برگزاری جلسات کارشناسی برای ارزیابی کارهای انجام شده گردید و گفت: اعتقاد راسخ دارم که هنرمندان زبان گویای جامعه هستند و بایستی به هنرمندان میدان داده‌ شود و کارهایشان قدر ببیند.

حرف و حدیثهایی که گفته شده در شان این عزیزان نبوده و نیست

 z11  رضا رسولی هم در سخنانی گفت: امروز کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورا پرستاره است و امیدواریم چنین روزهایی باز هم تکرار شود.

   وی با تاکید بر اینکه بایستی به عزیزان هنرمند خسته نباشید بگویند، گفت: قضیه این است که اگر ما حرفهای قشنگ می‌زنیم بایستی ببینیم چقدر در چنین روزهایی از هنرمندان حمایت می‌کنیم و این حمایت ما چقدر محکم و مستحکم است؟ من اعتقاد دارم حرف و حدیثهایی که گفته شده در شان این عزیزان نبوده و نیست و بایستی بررسی کنیم که وقتی می‌خواهد خدای ناکرده به سمت این عزیزان انگشت اتهام برود ما چقدر بایستی متحد و هماهنگ عمل کنیم و چقدر غیرمنصفانه و ناعادلانه این عزیزان مورد هجوم قرار گرفته‌اند.

   این عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: من اتفاقی که افتاد و بداخلاقی‌هایی که در مواردی در حق این عزیزان روا گردید را محکوم می‌کنم و اعتقاد دارم شان این عزیزان چنین بحثهایی نبوده است.

در ادامه مظفرنیکومنش برای پایان دادن به این بخش از دستور جلسه‌ی کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر رشت گفا: این جلسات با حضور انجمنهای مختلف سازمان و گروههای مختلف نمایش ادامه می‌یابد و هدف ما این است که با بررسی کارشناسی جلوی سوء استفاده‌های احتمالی در این بخش را بگیریم.

   پس از رفتن هنرمندان از کمیسیون فرهنگی – اجتماعی چندین نامه مطرح شد و در هر مورد تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

   نامه‌ی مربوط به لایحه‌ی حمایت از مولفان و ناشران برتر رشت به تصویب نرسید در نامه‌ی بعدی قرار شد از برترینهای کنکنور ۱۳۹۳ که شهروند رشت هستند تجلیل شود و لایحه‌ی ساختمان شهرداری رشت به نام مجموعه‌ی فرهنگی – تاریخی خانه‌ی رشت مشروط به ارائه‌ی برنامه و مشخص شدن هدف و نحوه‌ی کار شهرداری گردید و هشت مورد نامگذاری جدید هم به تصویب رسید.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

tel final1

Share