دیارمیرزا گزارش می‌دهد

طیف اقلیت و اکثریت شورای شهر رشت مشخص شد؛ چه کسی شهردار می‌شود!

منتخبان شورای پنجم رشت تا این لحظه و قبل از فعالیت رسمی خود چهار نشست مشترک رسمی برگزار کرده اند و آنگونه که فاطمه شیرزاد سخنگوی این جلسات اعلام داشته در آخرین جلسه موضوع انتخاب شهردار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته اس

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اگرچه قانون اساسی اختیارات و وظایف مختلفی را برای شوراهای شهر و روستا تعیین کرده اما موضوع انتخاب شهردار همواره به عنوان مهمترین وظیفه اعضای شورا مطرح بوده است. بنابر نظر اصلاحی مجلس شورای اسلامی در قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران»، می‌بایست روز ۱۴ مرداد ماه سال جاری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز به کار کنند اما باتوجه به اینکه تاریخ آغاز به کار شورا در مرداد ماه مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفته است احتمال زیاد همان ۱۲ شهریور ماه شوراهای پنجم در سراسر کشور آغاز به کار خواهند کرد.

پایان کار شورای چهارم رشت

شورای چهارم رشت درحالی تا چندی دیگر به کار خود رسما پایان خواهد داد که بررسی عملکرد شورا و تاثیر تصمیمات اعضا در روند توسعه رشت نیازمند بررسی دقیق و ارزیابی عملکرد تک تک اعضای شورا می باشد اما همینکه تعدادی از اعضا اساسا تصمیم گرفتند که در انتخابات ثبت نام نکنند و تعدادی دیگر از آنها نیز موفق به جلب نظر مثبت مردم نشدند خود بیانگر این است که شاید خود اعضای دوره چهارم شورای شهر رشت نیز نباید چندان از عملکرد خود رضایت داشته باشند. شورایی که با انتخاب و عزل دو شهردار (محمدابراهیم خلیلی و سیدمحمدعلی ثابت قدم) و برگزاری چندین جلسه استیضاح در طول این ۴ سال حواشی زیادی را پشت سر گذاشت و انتقادات زیادی را از جانب مردم و شهروندان به خود دید.

چانه زنی بر سر انتخاب شهردار

منتخبان شورای پنجم رشت تا این لحظه و قبل از فعالیت رسمی خود چهار نشست مشترک رسمی برگزار کرده اند و آنگونه که فاطمه شیرزاد سخنگوی این جلسات اعلام داشته در آخرین جلسه موضوع انتخاب شهردار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و به نظر می رسد قبل از آغاز رسمی دوره پنجم اعضای شورا بر سر سکان دار مدیریت شهری رشت به نظر واحدی دست یابند.

در شهری همانند تهران که همگی اعضای آنها از لیست امید اصلاح طلبان وارد پارلمانی شهری شده اند طبیعتا مسیر و نحوه انتخاب شهردار فرآیند دیگری را طی خواهد کرد. در جایی مثل شهر رشت که اعضای شورا بر اساس لیست خاصی توسط مردم برگزیده نشده اند آنچه که آنها را در تصمیم گیری ها متفق القول خواهد کرد تشکیل دسته بندی داخلی بین خود اعضا بر اساس اشتراک نظر و عقاید آنها خواهد بود.

دسته بندی اعضای شورا چگونه است؟! 

براساس شنیده‌ها محمدحسن عاقل منش، امیرحسین علوی، جلال الدین محمد شکریه، فاطمه شیرزاد، رضا رسولی، حجت جذب و محمدحسن علیپور ۷ عضوی هستند که جبهه اکثریت شورای پنجم رشت را تشکیل خواهند داد و از ریاست شورا گرفته تا روسای کمیسیون های اصلی نیز از بین همین هفت عضو انتخاب خواهد شد و طبیعتا در انتخاب شهردار رشت نیز دست بالا را خواهند داشت.

از سوی دیگر اسماعیل حاجی پور عضو باتجربه شورای چهارم رشت که با رای ناکهانی خود به عزل ثابت قدم حسابی خبرساز شده است٬ در کنار احمدرمضانپور نرگسی نماینده سابق رشت قرار گرفته است که طی زمان کوتاهی مجبور شد بارها حمایت خود را از ثابت قدم انکار کند! این دو چهره سرشناس که از لیست امید وارد شورا شده اند اقلیت کوچکی را تشکیل داده اند که به نظر می رسد در صورت ادامه وضعیت فعلی جایی در هرم قدرت شورا نداشته باشند. همچنین دو منتخب دیگر دوره پنجم شورا یعنی فرهام زاهد و حامد عبداللهی شهردار سابق منطقه ۵ هنوز وارد هیچ کدام از دو گروه بالا نشده اند اگرچه پیش بینی می شود در آینده شاهد پیوستن زاهد به گروه اکثریت باشیم تا قرار گرفتن در کنار اقلیت اصلاح طلب.

چه شهرداری برای رشت مناسب است

امروزه رشت درحالی با مشکلات و معضلات عدیده ای از ترافیک گرفته تا بافت فرسوده و پسماند دست به گریبان است که بخشی بزرگی از مشکلات مود به دلیل تصمیم گیری اشتباه مدیریت شهری در سالهای گذشته و همچنین ناکارآمدی مسئولان ارشد استان بوده است. در هر کجای جهان اگر یک رودخانه از وسط شهر عبور کرده باشد آنجا تبدیل به بهشت برین می شد اما شهر رشت درحالی از نعمت وجود دو رودخانه زرجوب و گوهرورد برخوردار است که به دلیل اعمال سیاست های اشتباه طی چند دهه اخیر این دو رودخانه تبدیل به فاضلاب شوند و اقدام مثبتی نیز برای رفع این مشکل صورت نگرفته باشد. وجود تالاب عینک به عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران در دل رشت دیگر موهبت الهی است که طی این همه سالها به آن بی‌توجهی شده است تا شاهد کند بودن روند توسعه رشت نسبت به شهرهای همطراز و یا حتی مجاور در سایر استانها باشیم.

آنچه که مسلم است رشت برای عقب نماندن از مسیر توسعه نیازمند شهرداری باتجربه و کارآمد است. اینکه یک شهردار در همه زمینه ها تخصص داشته باشد انتظاری پوچ و بیهوده است و اساسا هرچه به دنبال چنین فردی نیز بگردیم کمتر به نتیجه می رسیم و اعضای شورا پنجم رشت نیز مطمئنا به این مساله آگاه هستند. آنچه که اهمیت دارد و رشت نیز به شدت نیازمند آن بوده این است که یک شهردار خوب باید توانایی مدیریت استفاده از متخصصین و بهره برداری از نظرات نخبگان را داشته باشد و نیازی نیست که خود او از شهرسازی گرفته تا محیط زیست، فرهنگ و علم اقتصاد متخصص باشد. شهر رشت برای رفع مشکلات و توسعه نیازمند «شهرداری» است که علاوه بر تجربه لازم و سابقه کاری قابل قبول برای جلب نظر مثبت سرمایه گذاران٬ از شخصیت اجتماعی مناسب و اعتبار مدیریتی کافی نیز برخودار باشد. مطمئنا انتخاب چنین شخصیتی موجب خواهد شد که برای عبور از چالش‌ها و رفع معضلات توجه حاکمیت و دولت نیز به سمت رشت جلب شود.

Share