مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان:

صادرات نیاز به حمایت دولتی دارد/ایجاد مرکز تولید و پایانه های صادراتی در بنادر دارای مناطق آزاد راهکار حمایت از صادرکنندگان است/لزوم کاهش مولفه «زمان» و «قیمت تمام شده»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: برای توسعه صادرات و پایداری آن در بازارهای بین المللی، دولت و سازمان های دولتی باید به تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بازاریابی و سرمایه گذاری در بازارهای خارجی کمک کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مانا، حسین چراغی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درباره افزایش صادرات به کشورهای حوزه دریای خزر گفت: برای افزایش صادرات به کشورهای حوزه دریای خزر به ویژه روسیه باید سیستم توزیع، بسته بندی، حمل و نقل (دریایی ـ جاده ای ) و قیمت گذاری مناسب وجود داشته باشد تا موفقیتی دراین حوزه بدست آید.

cheraghi2016-09-26_14-02-40وی در این باره افزود: وضعیت سیستم تولید و بدنبال آن صادرات در تمام کشورها از این قواعد تبعیت می کند هر چند که در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تولید و زیرساخت ها بسیار قوی را از مبانی های این موفقیت می دانند اما این قاعده در تمام کشورها برای فروش کالای صادراتی کاربرد ندارد و نمی توان انتظار داشت تولیدات داخلی در بازار بین المللی به فروش برسد و صادرات و صادرکنندگان درسطح بین المللی موفق عمل کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای موفق در عرصه صادرات خارجی مباحث متفاوتی مورد توجه قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: در اغلب کشورهای موفق در عرصه صادرات خارجی به نکاتی همچون ایجاد تسهیلات گمرکی، مشوق های مالیاتی، تخفیف های صادراتی، رعایت اصول بازاریابی بین المللی و برند سازی جهانی، استقرار سیستم استاندارد و یکپارچه حمل و نقل و لجستیک کالا، مدیریت جریان کالای صادراتی از مبدا تا مقصد به منظور کاهش زمان و قیمت کالا توجه ویژه می شود.
چراغی در این باره ادامه داد: همچنین توافقنامه های بین المللی بین شرکت های ایرانی و خارجی برای مدیریت حمل و نقل کالای صادراتی؛ سرمایه گذاری مشترک در زیرساخت ها کشورهای مبدا ـ مقصد برای پایداری صادرات موثر است.
وی با بیان اینکه صادرات نیاز به حمایت دولتی دارد اظهار داشت: برای توسعه صادرات و پایداری آن در بازارهای بین المللی دولت و سازمان های دولتی می بایستی به تولید کنندگان و صادرکنندگان در بازاریابی و سرمایه گذاری در بازارهای خارجی کمک کنند چرا که با اعمال این حمایت ها هزینه خسارت احتمالی صادرکنندگان کاهش یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان بهترین گزینه برای حمایت از صادرکنندگان اذعان داشت: ارگان های دولتی باید حمایت از صادرکنندگان را آغاز کرده ومناسب ترین وزارتخانه برای این هدف وزارت صنعت و معدن و تجارت است. با این حمایت ها، تولیدات و صادرات افزایش یافته و همچنین سبب افزایش اعتماد سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در تولید کشور خواهد شد.
چراغی با بیان راههای حمایت از صادرکنندگان برای حضور موفق در بازارهای خارجی، یادآورشد: اعطای کمک هزینه های حضور در نمایشگاههای بین المللی، حمایت از صادرکنندگان برای معرفی محصولات صادراتی، برگزاری دیدار و گفتگو چند جانبه با حضور دولت ها، صادرکنندگان و بخش های خصوصی تاثیر گذار در توسعه صادرات خارجی در بازارهای هدف، کمک به صادرکنندگان برای پوشش بیمه سراسری با هدف حمایت از صادر کنندگان در صورت آسیب کالا، اعمال معافیت های گمرکی، جوایز صادراتی و وام های بانکی به صادرکنندگان به کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه را از جمله راههای حمایت از صادرکنندگان برای حضور موفق در بازارهای خارجی می توان برشمرد.
وی با اشاره به حضور قوی صادرکنندگان ترکیه و اعمال دامپینگ در بازار روسیه اذعان داشت: ایجاد مرکز تولید و پایانه های صادراتی در بنادر دارای مناطق آزاد و مناطق ویژه برای حذف عوارض، مالیات در صادرات مواد خام اولیه؛ اعمال حمایت های ویژه از صادرکنندگان محصولات زراعی و کشاورزی، باغی و آبزی پروری و… که از ظرفیت های استان های شمالی و استان های همجوار آن ها هستند را از جمله دیگر راهکارهای حمایت از صادرکنندگان برای حضور موفق در بازاهای خارجی دانست.

نقش بنادر بعنوان حلقه موثر در صادرات خارجی 

مدیرکل  بنادر و دریانوردی استان گیلان با تاکید بر نقش بنادر و زیر مجموعه های آن در بخش خصوصی در هماهنگ سازی بازیگران حوزه صادرات خاطر نشان کرد: بنادر و زیر مجموعه های آن در بخش خصوصی با اعمال یک استراتژی هدفمند می توانند در یکپارچه سازی این بازیگران نقش تعیین کننده ای ایفا کنند.
چراغی با اشاره به یکپارچه سازی اعضای زنجیره تامین اظهار داشت: امروزه روان سازی تجارت بین المللی از طریق یکپارچه سازی اعضای زنجیره تامین در کشورهای توسعه یافته از عوامل موفقیت صادرات خارجی کالا محسوب می شود که توانسته است حضور صادرکنندگان و کالای تولیدی آنان را در صحنه بین المللی تقویت و به کاهش مولفه های اصلی رقابت «زمان» و «قیمت تمام شده» کمک قابل توجه ای کنند.

tel final1

Share