رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماسال خبرداد

اسکلت‌های ۳۰۰۰ ساله گورستان منطقه اسب ریسه ماسال مربوط به یک مادر و فرزند است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماسال گفت: اسکلت‌های ۳۰۰۰ ساله کشف شده در گورستان اسب ریسه ماسال مربوط به یک مادر و فرزندش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم , مجید کوهی ، با بیان اینکه گورستان منطقه اسب ریسه ماسال و مناطق دیگر را در سال ۸۳ بررسی کردیم، اظهار داشت: کاوش این گورستان را از ۶ اردیبهشت امسال شروع کردیم و نتیجه آن تا ۶ خرداد معلوم می‌شود.۱۳۹۵۰۲۱۹۰۸۵۸۴۵۶۳۳۷۶۵۹۵۳۴

وی با بیان اینکه یافته‌های فرهنگی در این گورستان شامل چند دوره باستانی می‌شود، افزود: یک دوره مربوط به دوره عصر آهن، ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ سال پیش و یک دوره مربوط به هخامنشیان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماسال، یافته‌های فرهنگی این گورستان را شامل کاسه، کوزه و پیاله عنوان کرد و گفت: بیشتر این آثار بر اثر رانش زمین شکسته شده‌اند.

کوهی با بیان اینکه اسکلت به دست آمده این گورستان مربوط به یک مادر و فرزندش است، تصریح کرد: دست اسکلت‌ها روی شکم آن‌ها جمع شده است و قد اسکلت بالغ حدود ۱۸۵ سانتیمتر و قد فرزند ۷۰ سانتیمتر است.

وی با بیان اینکه استادان انسان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس قرار است با مطالعه در DNA دلیل مرگ مادر و فرزند را پیدا کنند، خاطرنشان کرد: این گورستان دارای یک راهروی سنگی است که به روستا وصل می‌شود و به نظر می‌رسد مربوط به اشراف‌زادگان در دوران خودش باشد.

tel final1

Share