۷۰ درصد تنوع صنایع دستی کشور به گیلان اختصاص دارد

به گزارش دیارمیرزا : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در حال حاضر این استان ۷۰ درصد تنوع صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش دیارمیرزا : امید عزیزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه گیلان ۹۰ نوع صنایع دستی دارد، افزود: خراطی و نازک کاری چوب، منبت کاری، معرق کاری، حصیر بافی، بامبو بافی، مروار بافی، سفالگری و سرامیک سازی، نقاشی روی کدو، نمد مالی، شالبافی، ابریشم بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، چموش دوزی، قلابدوزی، چادر شب بافی، قالی بافی و غیره از انواع صنایع دستی در استان هستند.

وی تصریح کرد: کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل، سرمایه گذاری اندک و بهره وری بالا، عدم نیاز به تخصص های فنی و حرفه ای، سازگاری و استفاده از مهارت های بومی از قابلیت های مثبت و تاثیر گذار صنایع دستی  است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: توسعه صادرات صنایع دستی  گامی اساسی در راستای شکوفایی این هنر و صنعت است.

وی عنوان کرد: صنایع دستی با توجه به ویژگی ها و شاخصه ‌های مهم می ‌تواند به عنوان یک پیام ‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در سطح جهانی نقش ایفا کند.

عزیزی با اعلام اینکه سه عنصر هنر، فرهنگ و صنعت در ذات صنایع دستی نهفته است، بیان داشت: صنایع دستی ریشه در فرهنگ و تمدن این ملت دارد.

وی در ادامه گیلان را گنجینه طبیعت و تمدن دانست و گفت: ظرفیت های گردشگری این خطه از شمال ایران بی نظیر و سالانه از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی خارج از کشور گردشگران زیادی برای دید و بازدید  به این استان سفر می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه ماندگاری گردشگران همواره به عنوان یک اصل مهم توسعه و رونق اقتصادی مطرح است، افزود: ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران ضریب ماندگاری را افزایش می دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه هر گردشگری خارجی می تواند ۱۰ فرصت شغلی در گیلان ایجاد کند، اظهارداشت: توسعه اقتصاد بومی – منطقه ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

 

Share