رئیس میراث فرهنگی ماسال خبر داد:

قدمت ماسال به ۶۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد | ثبت ۲۶ منطقه ماسال در فهرست آثار ملی

کوهی با بیان اینکه بیش از ۲۶ منطقه ماسال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملی رسیده است، گفت: ۱۱واحد هتل و هتل آپارتمان تا پایان سال جاری در ماسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «مجید کوهی» اظهار کرد: قدمت شهرستان ماسال با توجه به بررسی‌های انجام شده و زمین‌شناسی، مربوط به ۶۵ میلیون سال پیش است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماسال افزود: در حوزه سکونت‌گاه‌های انسانی با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی که در منطقه داشتیم، این آثار به هزاره‌های اول قبل میلاد مسیح بر می‌گردد که ۳۵۰۰ سال است.

وی گفت: یکی از نادرترین و شاخص‌ترین محوطه‌هایی که در کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین و شمال رشته کوه‌های البرز کشف شده مربوط به روستای اسبه ریسه است که چنین نمونه‌ای در این مناطق نداریم.

کوهی با بیان اینکه اولین سایت موزه این شهرستان و غرب این استان در حال اجرا است، تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته بیش از ۲۶ منطقه را که مربوط به گورستان‌های بسیار خوب و غنی از عصر آهن هستند، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملی رساندیم.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماسال خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته بیش از ۳۲ منطقه را کشف و شناسایی کرده‌ایم که نایافته و پرونده‌های ثبتی آنها در دست اجراست که یک افتخاری برای شهرستان است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی ۱۸ رشته فعال در شهرستان داریم که ۲ رشته صنایع چوب و تولیدات عروسک‌های سنتی منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: صنایع چوب در روستای شالما خاستگاه صنایع چوبی است.

کوهی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی در زمینه مشاغل خانگی و سامانه کارا سال گذشته برای ۷۹ نفر بیش از یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان اعتبار جذب کردیم، افزود: در حوزه گردشگری، بوم‌گردی را در رتبه اول شهرستان داریم.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماسال با اشاره به جذب اعتبارات بوم‌گردی، گفت: اعتبارات مصوبه ۱۶ میلیارد و نیم بوده که هفت میلیارد و نیم آن به بانک‌ها اعلام شده و در مرحله پرداخت قرار دارند.

وی با اشاره به حوزه اقامتگاه‌ها و خانه‌مسافرها، تصریح کرد: بیش از سه هزار خانه برای اقامت مسافران و گردشگران داریم که بیش از ۳۰۰واحد دارای مجوز هستند و مابقی در حال انجام است.

کوهی با بیان اینکه ۱۴ واحد هتل و هتل آپارتمان فعال در شهرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۱۱ واحد دیگر در حال اجرا است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماسال با بیان اینکه برای این ۱۱ واحد بیش از ۱۲ میلیارد تومان اعتبار و وام در صندوق توسعه ملی جذب کردیم، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این ۱۱ واحد برای بیش از ۱۵۰ نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

Share