دیارمیرزا گزارش می دهد

«دوبخشر» مستعد گردشگری ; روستایی با طبیعت بکر و دیدنی و خانه های سنتی+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روشن از به ثبت رسیدن خانه قدیمی روستا مربوط به خانواده میرزایی با قدمت ۲۱۵ سال خبر داد و گفت: این خانه با فضایی دیدنی و صندوق های چوبی قدیمی و گل ارایی از خانه های بکر و دیدنی است البته ما خانه های به سبک قدیمی در این روستا داریم

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در کتاب معروف دارالمرز از روستای «دوبخشر» به عنوان یکی از مراکز دباغی نام برده شده و در گذشته به دباغ شهر معروف بوده است.

photo_2016-03-19_15-04-47 به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از شفت ,به علت وجود تپه های زیبا معروف به «کولک» گردشگران می توانند با رفتن به بالای تپه روستای زیبای دوبخشر را در یک چشم انداز ببینند.

یک تپه در داخل جلگه ی هموار و مسطح بالا آمده که ارتفاع بلندترین نقطه ی این تپه از سطح دریاهای آزاد در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و طول جغرافیایی ۴۹ درجه بر اساس نقشه  و حدوداً ۱۱۲متر است.

این تپه زیبا و پوشیده از درخت و باغ چای که در محل کولک نامیده می شود یکی از پدیده های نادر در جلگه ی کناره دریای خزر از مازندران تا آستارا می باشد . زیرا این کوه در تمام جلگه ی جنوب دریای خزر تنها برجستگی است که حدود ۵ کیلومتر از رشته کوه البرز فاصله گرفته ودر داخل جلگه برجسته شده وبالا آمده است که  به نظر می رسد این برجستگی حاصل فعالیتهای تکتونیکی زمین در این ناحیه است.

تنوع چشم انداز پدید آمده در پرتو این تپه ی زیبا به روستای دوبخشر اهمیت ویژه ای از نظر گردشگری داده است و بسیاری از عروس و دامادهای اطراف برای جشن اولین روز زندگی خود به این محل می آیند و از تپه ی کولک بالا رفته و در آن فیلم عروسی خود را تهیه می کنند.

از دیگر نکات جالب این روستا موقعیت گورستان آن است که بر روی یکی از یالهای کولک بنا شده و از این نظر در تمام روستاهای گیلان که در جلگه ی هموار واقع شده اند  جانشینی ندارد.

این روستا در مرز پراکنش گویش تالشی و گیلکی واقع شده و ساکنان بخش جنوبی آن به گویش تالشی و بخش شمالی آن با گویش گیلکیِ صحبت می کنند. به علت موقعیت جقرافیایی جلگه و کوههای کم ارتفاع برای اهالی منطقه امکان تولید محصول چای و برنج  و سیفی جات را فراهم کرده است.

روستایی که مردمانش در کسب علم و دانش زبانزد هستند

photo_2016-03-19_15-05-30غلام رضا روشن عضو شورای محل روستای دوبخشر در معرفی این روستا می گوید؛روستای دوبخشر در شهرستان شفت و بخش احمد سر گوراب واقع است و یکی از روستاهای مستعد و دیدنی شهرستان محسوی می شود.
وی می افزاید: به علت وجود خانه هایی به سبک قدیمی ,باغات و تولیدات کشاورزی  و مردمانی سخت کوش و پر تلاش این روستا قطب کشاورزی نیز بوده و با دارا بودن فضایی بکر و دیدنی قابلیت گردشگر پذیری را دارد.

روشن روستای دوبخشر را از روستاهای بسیار باسواد منطقه معرفی می کند و می گوید:این روستا در گذشته دارای دبیرستان بوده و جوانان روستاهای همجوار برای ادامه تحصیل به این روستا آمدند.دوبخشر در کسب علم و دانش زبان زد است .

وی می افزاید: بیشتر جوانان مان مهندس هستند و تعداد ۳۵ نفر پزشک از همین روستا مشغول خدمت رسانی به مردم ایران می باشند.ما افتخار می کنیم که چنین جوانانی داریم.

وی که سابقه ۴ دوره حضور در شورا را دارد اظهار می دارد:ضرورت نیاز به بازنگری طرح هادی روستای دوبخشر حس می شود. امروز شاهد تغییر و تحولات فراوانی بوده ایم و کارهای جدید در بخش عمرانی روستا را در دست داریم و با بازنگری طرح هادی بر جمعیت و تعداد خانوار روستا افزوده خواهد شد.

روشن از اجرای طرح تسطیح اراضی در این روستا خبر داد و گفت: ما سه فاز تسطیح اراضی را در سه مرحله  که فاز اول ۷۵ هکتار و فاز دوم ۲۶ هکتار و فاز سوم ۱۵۰  هکتار را به انجام رساندیم.

این مسوول محلی در مورد مشکلات کشاورزی این روستا می گوید: با وجودی که کانال مادر از وسط روستا عبور می کند چون دوبخشر بلند آب بوده ۹۸ درصد آب زراعی از آب چشمه شش خاله تامین می شود و بنابراین مهمترین نیاز منطقه موتور پمپاژ آب است.

وی با اشاره به اینکه  ۴۰ درصد از مزارع کشاورزی روستا مکانیزه و ۶۰ درصد سنتی است گفت: بیشتر مزارع کشاورزی روستا دو منظوره و در بین مزارع سیفی کاری نیز هست.

عضو شورای روستای  دوبخشر از تولید ۲ هزار لیتر شیر توسط دامداران روستا خبر داد و گفت: امروزه به علت افزایش هزینه ها در بخش دامداری ما شاهد کاهش تولید هستیم.

جشن پدر بزرگان و مادر بزرگان بالای ۷۵ ساله روستا

photo_2016-03-19_15-05-07این معلم بازنشسته از برگزاری برنامه های متعدد در این روستا خبر داد و گفت: ما هر ساله جشن های متعددی نظیر جشن خرمن , جشن تلاش ,جشن چهارشنبه سوری , جشن تحویل سال نو را برگزار می کنیم و به زودی در سال ۹۵ جشن پدر بزرگان و مادر بزرگان بالای ۷۵ ساله روستا را نیز اجررا خواهیم کرد و ضمن اینکه یادواره شهدا نیز همواره برگزار می شود.

روشن همچنین از برگزاری جشن بزرگی در ۶ فروردین ۹۵ برای پدر بزرگان  و مادربزرگان روستا خبر داد و گفت: در این جشنها که توسط خیران بزرگ همین روستا که در خارج از کشور هستند برگزار می شود پزشکان و مهندسین روستا از اطراف به روستا می آیند.

خانه میرزایی با قدمت ۲۱۵ ساله

وی از به ثبت رسیدن خانه قدیمی روستا مربوط به خانواده میرزایی با قدمت ۲۱۵ سال خبر داد و گفت: این خانه با فضایی دیدنی و صندوق های چوبی قدیمی و گل ارایی از خانه های بکر و دیدنی است البته ما خانه های به سبک قدیمی در این روستا داریم که نیاز به مرمت است و  میراث فرهنگی و گردشگری استان باید به این خانه ها نگاه ویژه ای داشته باشد.

روشن از راه اندازی خانه فرهنگ در این روستا خبر داد و گفت: ما با این کار می خواهیم در کنار خانه فرهنگ از خانه سالمندان برای پیر مردان و پیر زنان روستا نیز بهره مند شویم.

وی در خصوص مساجد روستا که شامل سه مسجد و بقعه پیر خاص است , اظهار کرد:به زودی میادین این روستا شامل میدان مرکزی دوبخشر و میدان کانال و میدان اسد آباد  توسط بنیاد مسکن , خیرین  و دهیاری جدول بندی و با درختان بهار نارنج  و درختان بومی روستا زیبایی خاص به این  روستا خواهد داد.

photo_2016-03-19_15-05-39این مسوول توضیح داد: بسیاری ازقسمتهای روستای دوبخشر در روستاهای همجوار پراکنده است و ما هنوز امار دقیق از تعدادخانوار در سالهای جدید نداریم و امیدواریم با بازنگری طرح هادی در این روستا به آمار دقیق دست یابیم و بتوانیم خانه های سنتی روستا را با بافت قدیمی اش حفظ کنیم.

در پایان گزارش میدانی ما دهیار روستا بعد از بازدید از پروژه ترمیم اسفالت به ما پیوست و گفت: من تمام کارها را با همکاری اعضای شورا اقایان غلام رضا روشن و سجاد قویدل و علی عزیز اده انجام می دهم و امیدوارم با همکاری این عزیزان و مردم منطقه بتوانیم دوبخشر را به جهان با سبک و سنت هایش معرفی کنیم .

وی همچنین از اجرای طرح ویزیت رایگان توسط پزشکان بومی دوبخشر برای مردم این روستا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما تصمیم داریم که این کار را که خود پزشکان روستا علاقمند هستند در طول سال برای چند بار انجام دهیم.

خبرنگار:زلیخا صفری

tel final1

Share