با حضور استاندار گیلان

آغاز عملیات بهسازی و ساماندهی دفن زباله در سراوان/ به گفتمان عمومی مدیریت پسماند در گیلان افتخار می کنم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی به تشکیل جلسات کاری مختلف در خصوص زباله سوز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در مذاکره با آخرین هیئت اروپایی برای وارد کردن زباله سوز به استان یکی از شرط های اصلی آنان رفع تحریم ها بود و تحریم های ظالمانه مانع از ورود زباله سوز به استان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار در مراسم آغاز عملیات بهسازی وساماندهی دفن زباله در سراوان رشت گفت: با افتخار اعلام می کنیم که بحث ساماندهی زباله به عنوان اولویت اساسی استان محسوب می شود.

IMG_8759 محمدعلی نجفی در این مراسم که فرماندار و شهردار رشت،جمعی از مدیران استانداری و دستگاههای اجرائی و اعضای شورای اسلامی شهر رشت حضور داشتند با اشاره به اینکه عملیات بهسازی وساماندهی دفن زباله در سراوان رشت موجب جلوگیری از نفوذ شیرابه زباله ها می شود افزود: بسیار خرسندم که شاهد یکی از پروژه های حیاتی برای زیباسازی،سلامت و بهداشت محیط هستم.

وی با بیان اینکه گیلان به زیبایی،طبیعت،جنگل و موهبت های الهی خود می بالد خاطرنشان کرد: دارا بودن بالاترین میزان جنگل در سطح کشور نسبت به مساحت استان به طور قطع وظایفی را برعهده ی مسئولان می گذارد که باید در سالم سازی و نگهداری آن بکوشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان یکی از خواسته های خود از خداوند متعال در ابتدای ورود به استان را ساماندهی جمع آوری زباله در استان عنوان و تصریح کرد: از ابتدا تأکیدم به مدیران این حوزه بر کار اساسی بود و این اقدام را یکی از بزرگترین هنرها، اقدامات و گفتمان در استان می دانم .

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ در فرهنگ سازی جمع آوری و تفکیک زباله اقدامی نشده بود افزود: با تلاش های صورت گرفته در سال ۹۳ در ۱۶ شهر استان بحث جمع آوری و تفکیک زباله عملیاتی شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز این افتخار را داریم که اعلام کنیم همه ی ۵۲ شهر استان در سطح بالای ۷۰ درصد طرح تفکیک زباله را عملیاتی کردند و با جدیت پیگیر آن هستم تا ۳۰ درصد باقیمانده نیز عملیاتی شود.

استاندار گیلان بر ضرورت فرهنگ سازی در کاهش تولید زباله تأکید و تصریح کرد: نقش NGO ها، جراید،خبرگزاری ها و رسانه ملی در ایجاد فرهنگ سازی در اقشار مختلف مردم برای کاهش تولید زباله بسیار موثر است.

وی به اهتمام شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت در راه اندازی کارخانه کمپوست ۴۵۰ تنی که در ۲۰ سال گذشته رها شده بود اشاره کرد و افزود: در شهرستانهای رودسر و انزلی نیز این کارخانه راه اندازی شده و در تالش و لنگرود نیز در حال پیگیری است.

دکتر نجفی به تشکیل جلسات کاری مختلف در خصوص زباله سوز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در مذاکره با آخرین هیئت اروپایی برای وارد کردن زباله سوز به استان یکی از شرط های اصلی آنان رفع تحریم ها بود و تحریم های ظالمانه مانع از ورود زباله سوز به استان شد.

وی با بیان اینکه بوی تعفن زباله زیبنده این خطه سرسبز نیست گفت: با آغاز عملیات بهسازی دفن زباله درخواست چند دهه ی مردم منطقه سراوان محقق خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان به همکاری ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست در صدور مجوز آغاز این عملیات اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث اجرایی نباید اختلافات دخیل باشند و همه باید به مسائل زیست محیطی کمک کنند.

وی با بیان اینکه برای خدمت به پویایی و رفاه مردم اگر زیر سوال هم برویم اشکالی ندارد افزود: از خداوند سپاسگذارم که در طول خدمتم به حاشیه ها اصلاً توجه نمی کنم تا بیشتر به فکر خدمت به مردم باشم.

قابل ذکر است عملیات ساماندهی و بهسازی جایگاه دفن زباله سراوان شامل ساخت یکی سلول جدید مهندسی دفن زباله،احداث مسیر دسترسی برای سلول جدید و عملیات بهسازی مرکز دفن قدیمی، مدیریت روان آب سطحی و طراحی کانالهای جمع آوری آبهای سطحی جهت جلوگیری از اختلاط آن با شیرابه، اصلاح هندسی شیبهای مرکز دفن قدیمی برای حصول پایداری و ایجاد پوشش در آنها جهت جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل مدفن،ساخت زهکش و جمع آوری شیرابه های تولیدی و انتقال آن به یک مخزن متعادل کننده،ساخت سیستم بازچرخش شیرابه و ساخت شبکه جمع آوری گاز مرکز دفن جهت استفاده و یا امحاء گاز مرکز دفن می باشد که در مدت ۱۲ ماه اجرایی می شود.

برای اجرای این طرح ۷۰ میلیارد ریال هزینه می شود.


tel final1

Share