در نشست رسانه ای آسیب های اجتماعی نو ظهور استان گیلان و شهر رشت مطرح شد:

در سال های گذشته بودجه ۹ میلیارد تومانی معتادین متجاهر گیلان برگشت خورد/بهزیستی استان اعتقادی به وجود کودکان خیابانی در گیلان ندارد/ افزایش نگران کننده زنان معتاد بی‌خانمان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اسماعیل پور تصریح کرد: متأسفانه در سال های گذشته تعداد معتادین متجاهر توسط یکی از دستگاه ذیربط در استان (که نامش فاش نشد) صفر اعلام شد و بودجه ۹ میلیارد تومانی که برای استان در این زمینه در نظر گرفته شده بود برگشت خورد و به مازندران اختصاص یافت.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عصر دوشنبه نشست رسانه ای آسیب های اجتماعی نو ظهور استان گیلان و شهر رشت در مرکز ساماندهی متکدیان شهرداری رشت برگزار شد.IMG_20150803_180434

آسیب های شهری بیش از آسیب های روستایی هستند

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,جواد اسماعیل پور طراح و مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان و موسس موسسه آرامش دو گیتی گیلان(دارای مجوز از استانداری) در خصوص مرکز ساماندهی متکدیان شهرداری رشت گفت: از اردیبهشت سال جاری طبق مصوبه جمع آوری ،ساماندهی و مددکاری متکدیان شهر رشت به موسسه آرامش دو گیتی برای مدت یکسال واگذار شد.
اسماعیل پور هدف اصلی اجرای این طرح را کمک به شورای عالی ساماندهی متکدیان, متشکل از دستگاه هایی مانند بهزیستی ،کمیته امداد امام خمینی (ره) ،نیروی انتظامی ،دادگستری ،شهرداری ،دانشگاه علوم پزشکی و بیمه ها و برخی دیگر از دستگاه ها دانست که جهت ساماندهی متکدیان استان گیلان تشکیل می شوند.وی از ساماندهی متکدیان در شهرستان رشت زیر نظر فرمانداری رشت خبر داد و گفت: موسسه آرامش دو گیتی در جلسه استانی و هم در جلسه فرمانداری حضور فعال دارد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد طرح پیشخوان مددکاری متکدیان توسط این موسسه صورت گرفت ،به تصویب رسید و در حال حاضر در در مرکز ساماندهی متکدیان شهرداری رشت در حال اجرا است اظهار کرد: موسسه آرامش دو گیتی به عنوان یک سازمان مردم نهاد ،پیشنهادی را به عنوان یک طرح مطرح کرد که پس از جمع آوری متکدیان آنها را به دستگاه های ذیربط تحویل دهد.

اعتیاد ،طلاق و فقر از بیشترین آسیب های اجتماعی هستند

موسس موسسه آرامش دو گیتی استان گیلان با بیان اینکه بیش از ۲ و نیم میلیون نفر در استان گیلان زندگی می کنند و هفتاد درصد آنها شهرنشین و سی درصد نیز روستایی هستند گفت: آسیب های شهری بیش از آسیب های روستایی هستند.

جواد اسماعیل پور به ترتیب اعتیاد ،طلاق و فقر را از بیشترین آسیب های اجتماعی دانست و عنوان کرد: آسیب های نو ظهور مانند اعتیاد به فضای مجازی ،ایدز و ارتباط فراخانوادگی نیز در استان گیلان رو به افزایش است.
طراح و مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان با بیان اینکه در سال گذشته هشدارهای لازم در زمینه تکدی گیری داده شده بود تصریح کرد: متأسفانه امروزه پدیده بی خانمانی از دل تکدی گری درآمده است که به نوعی آسیب در آسیب است.

دو دسته بی خانمان در سطح شهر رشت وجود دارد

اسماعیل پور گفت: دو دسته بی خانمان در سطح شهر رشت وجود دارد که دسته اول بی خانمان های انتقالی یا موقتی هستند که به دلایل خاصی در مدت کوتاهی دچار مشکل می شوند و به خیابان ها و پناهگاه های غیر رسمی پناه می برند که بیماران روانی ،افراد در راه مانده ،کودکانی که به علت نزاع های خانوادگی از خانه فرار کرده اند از این دسته هستند. دسته دوم بی خانمان های مزمن هستند مانند افرادی که معلولیت های جسمی و ذهنی دارند ،فرزندان نامشروع ،سالمندهایی که خانواده آنها را رها کرده است.

تعریف روشنی از کودکان خیابانی وجود ندارد/۸۰ درصد کودکان کار در شهر رشت دارای خانواده هستند 

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا موسس موسسه آرامش دو گیتی گیلان در ادامه اظهار کرد: اگر محوریت آسیب های شهرمان را بی خانمانی در نظر بگیریم چند پدیده در آن وجود دارد که یکی از آنها عبارت است از کودکان خیابانی که تعریف روشنی از آن وجود ندارد زیرا گفته می شود کودک خیابانی کودکی است که حداقل ۲۴ ساعت را در خیابان سپری کند. سازمان بهزیستی استان اعتقادی به وجود کودکان خیابانی در گیلان ندارد اما رصد میدانی موسسه آرامش دو گیتی نشان می دهد که بیست نفر از این کودکان در سطح شهر رشت وجود دارند اما تعدادی از کودکان نیز در خانه هایی زندگی می کنند که در آنها بزهکاری و فساد وجود دارد و این موارد در منطقه معلولین و جماران رشت بیش از بقیه مناطق به چشم می آید و این نوع کودکان دردسته کودکان بی خانمان گنجانده نمی شوند حال این موضوع در صورتی است که این کودکان آسیب های جدی تری می بینند.
وی گفت: طبق آمارهای بهزیستی کشور بیشترین سن کودکان خیابانی ده سال و میانیگن درآمد روزانه آنها ۲۳ هزار تومان است و ۱۷.۳ درصد کودکان خیابانی حداقل یکبار از الکل استفاده کرده اند ،۲۱ درصد کودکان خیابانی تجربه رابطه جنسی را داشته اند ،۵۶ درصد این کودکان در ۱۴ سالگی شروع به مصرف مواد مخدر می کنند و علاوه بر این موارد خفت شدن ،کتک خوردن ،آزار جنسی ،توقیف اجناس و آسیب دیدن از گرما و سرما از دیگر عوامل خطرساز برای این کودکان هستند.
اسماعیل پور همچنین ادامه داد: ۸۰ درصد کودکان کار در شهر رشت دارای خانواده هستند و طبق بررسی های انجام شده بخش اعظم آنها نیازمند بوده و عضو یکی از دو نهاد حمایتی استان نیز هستند و آسیب پذیری نیز در این کودکان بالا است.
وی تصریح کرد :ظرفیت کمک به این افراد در دستگاه های استان وجود دارد و فقط نیازمند باور توانمندی ها و پیگری هستیم.

۸۶ درصد زنان بی خانمان کارتن خواب ،معتاد و آسیب دیده هستندIMG_20150803_180439

طراح و مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان پدیده زنان بی خانمان را از دیگر مسائل بی خانمانی دانست و اظهار داشت: در کشور ۳۹۴ زن خیابانی در بهزیستی نگهداری می شوند.
وی اضافه کرد: فاصله زمانی تبدیل یک زن سالم به یک زن آسیب دیده بسیار کم است اما بازتوانی زن آسیب دیده بسیار زمان بر و پرهزینه است برای مثال یک دختر که از خانه فرار کرده است باید در ۲۴ ساعت ساماندهی شوند تا مشکلی برای او ایجاد نمی شود ولی بیش از این مدت زمان تقریباً بازگشت او کار سختی است.
اسماعیل پور ادامه داد: ۸۶ درصد زنان بی خانمان کارتن خواب ،معتاد و آسیب دیده هستند و بیماری هایی مانند هپاتیت ،سل و ایدز دارند که یک مورد آن در این سامانکده وجود دارد و هیچ ارگانی او را نمی پذیرد که دچار بیماری سل است. مرکز ساماندهی زنان خیابانی بهزیستی است ولی تعریفی که این سازمان از زنان بی خانمان دارد زنان غیرمعتاد و غیر بیمار است که متأسفانه همانطور که گفته شد ۸۶ درصد آنها دارای این مشکلات هستند.
وی ادامه داد: در سه ماه اول سال ۹۴ از ۳۰ زنی که به زنان موسسه آرامش دوگیتی گیلان مراجعه کردند ۲۴ نفر آنها بی خانمان بودند یعنی تقریباً ۸۰ درصد.
اسماعیل پور با بیان اینکه روز گذشته یک زن بیمار روانی مزمن را به علت عدم توانایی در کنترل ترخیص کردیم و دوباره به سطح خیابان برگرداندیم گفت: تمامی نامه نگاری ها صورت گرفت و مسئولین زیادی را دعوت کردیم که همه آمدند و گفتند « خدا خیرت بدهد و رفتند »!

طراح و مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان اعلام کرد: ۵۰ زن خیابانی در سطح شهر رشت وجود دارد که در شرایط ویژه ای هستند و ۵ مورد از آنها در مکان سامانکده وجود دارند و بلاتکلیف بودند.
اسماعیل پور گفت: فرمانداری رشت برنامه ای را در جهت ساماندهی بی خانمان هایی دارای بیماری هستند ارائه کرد که قطعاً اگر فرمانداری می خواهد این کار را در اختیار شهرداری ها قرار دهد جوابگو نیست و باید از دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه ها کمک بگیرند.

بودجه ۹ میلیارد تومانی برای معتادین متجاهر استان برگشت خورد!

اسماعیل پور اعتیاد را مقوله دیگری که از دل بی خانمانی رشد می کند دانست و افزود: منظور ما معتادهای خیابانی مرد هستند که معتاد متجاهر نامیده می شوند و نگهداری آنها در اختیار دولت است .

وی تصریح کرد: این افراد اصولاً دارای بزهکاری ،فساد ،دزدی و … هستند که متأسفانه در سال های گذشته تعداد این معتادین توسط یکی از دستگاه ذیربط در استان (که نامش فاش نشد) صفر اعلام شد و بودجه ۹ میلیارد تومانی که برای استان در این زمینه در نظر گرفته شده بود برگشت خورد و به مازندران اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه جمع آوری معتادان خیابانی جزو تعهدات موسسه آرامش دو گیتی نمی باشد گفت: به دلیل اهمیت این موضوع معتادان متجاهر را نیز جمع آوری کردیم که نیازمند پروسه درمانی دراز مدت هستند و این کار توسط دستگاه دیگر انجام شود و ما نگهداری آنها را برعهده می گیرم و دستگاه ها نباید تمام طرح های خود مانند طرح جمع آوری معتادین ،زنان بی خانمان و …را در قالب یک طرح مثبت جمع آوری متکدیان در حال انجام است بگنجانند.
اسماعیل پور ادامه داد: از ۲ هزار معتاد مرد متجاهر که بی بضاعت هستند , ۴۵۰ نفر آن برای شهر رشت هستند که اکثراً سرقت های خرد یا متکدی گری می کنند.

مراکز بهزیستی قادر به نگهداری بسیاری از بیماران روانی نیستند

بیمار روانی مزمن نیز از پدیده مربوط به بی خانمانی است که دو هزار و ۴۳۰ نفر در استان گیلان تحت پوشش بهزیستی هستند که ۵۷۰ نفر آنها که اکثراً دارای خانواده هستند در ۶ مرکز نگهداری می شوند که این مراکز قادر به نگهداری بسیاری از بیماران روانی نیستند و برخی از آنها در خیابان ها رها می شوند و بی خانمان هستند و در مجموع در شهر رشت ۵۰ نفر هستند.
اسماعیل پور گفت: در دو ماه نخست سال ۹۴ در جمع آوری متکدیان فقط ۱۵ درصد بی خانمان بودند که سه درصد از آنها خانواده نداشتند و ۱۲ درصد طرد شده از خانواده بودند و ۸۵ درصد دیگر دارای خانواده بودند. بر اساس آمار تخمینی ۵۵۰ نفر از متکدیان مرد و ۵۰ نفر زن هستند و اعتیاد ،سالمندی و بیماری روانی مزمن جزو آسیب های جدی آنهاست که برخی از آنها بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز و سل و… دارند.

اظهار آمادگی شهردار جهت احداث یک مجتمع سرپناه موقت برای بی خانمانان رشت

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا موسس موسسه آرامش دو گیتی استان گیلان در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در بازدیدی که شهردار رشت از مجموعه ما انجام دادند اظهار آمادگی خود را جهت احداث یک مجتمع سرپناه موقت برای کسانی که دچار آسیب دیدگی هایی ناشی از بی خانمانی اعلام کردند و موسسه آرامش دو گیتی طرحی را به نام مددسرا ارائه داد که مکان یابی آن صورت گرفته است و برای تصویب به شورا می رود و نیاز به حمایت جدی دارد.
اسماعیل پور ادامه داد: به اعتقاد بنده بسیاری از مسئولین از آمارهای واقعی استان اطلاعی ندارند و این موضوع یک معضل بزرگ است و برای رفع معضلات اجتماعی باید از پشت میز ها بیرون آمد و به محلات رشت سر یزنیم.
جواد اسماعیل پور از جمع آوری یک خانواده مهاجر پاکستانی متکدی چهار نفره در چند روز گذشته از سطح شهر رشت خبر داد و افزود: با هماهنگی پلیس این افراد به جنوب کشور عودت داده شدند.

در سه ماهه اول سال جاری ۱۴۱ نفر معتاد به موسسه آرامش دو گیتی مراجعه کردند

وی در بخش دوم صحبت های خود گفت: در سه ماهه اول سال جاری ۱۴۱ نفر معتاد به موسسه آرامش دو گیتی گیلان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۱۱ نفر مرد و ۳۰ نفر زن بودند و میانگین سنی مردان بین ۲۶ تا ۳۰ است که در زنان معتاد بین ۲۱ تا ۲۵ سال است و اغلب معتادین داری مدرک سیکل بودند و ۷ درصد دارای مدرک دانشگاهی بودند که در میان آنها یک نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد بود و اغلب آنها کارگر ساده بودند. از نظر تأهل نیز ۴۷.۵ درصد آنها متأهل ،۳۵ درصد مجرد و ۱۶ درصد مطلقه هستند و اکثریت فاقد فرزند بوده که نشان دهنده پایین بود سن اعتیاد است.
  اسماعیل پور ادامه داد: از نظر اسکان هفت درصد کل معتادین مراجعه کننده بی خانمان بودند که از این بین ۸۰ درصد زنان مراجعه کننده بی خانمان بودند که در مطالعه سال ۹۲ و ۹۳ مجموعه کارتن خواب ها ۸ درصد گزارش داده شده که در مردها سه درصد و در زن ها ۲۲ درصدشان بی خانمان بودند که این آمار نشان دهنده آن است که وضعیت بی خانمانی زنان معتاد نسبت به دو سال گذشته از ۲۲ درصد به ۸۰ درصد رسیده است بنابراین این موضوع یک زنگ خطر است.
موسس موسسه آرامش دو گیتی استان گیلان عنوان کرد: ۸۰ درصد معتادین مراجعه کننده به موسسه در سه ماهه اول سال ۹۴ بالای ۴۰۰ هزار تومان درآمد ماهانه داشتند و حداقل ماهی ۲۰۰ هزارتومان را برای مواد مخدر هزینه می کردند.
طراح و مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان اضافه کرد:بیشترین مواد مصرفی توسط این افراد در مردان به ترتیب شیشه ،تریاک ،هروئین ،متادون ،اکستازی و در زنان به ترتیب شیشه ،هروئین ،متادون ،اکستازی ،تریاک است و روش استفاده آنها ۱.۵ درصد به صورت تزریق است که تمام آنها زن بودند و ۱۱۱ نفر مرد بصورت تدخینی استعمال می کردند و از معتادین مراجعه کننده در سه ماه اول سال ۳۸ درصد سابقه زندانی شدن داشتند.
اسماعیل پور گفت: اکثر افراد برای اولین بار تجربه مواد مخدر را به توصیه افراد خانواده تجربه می کنند و اکثر زنان معتاد اولین بار توسط شوهران و دوست پسرشان مواد مخدر را تجربه کردند و اولین تجربه مکانی استفاده از مواد به ترتیب فروانی مهمانی دوستانه و سپس منزل بود و از ۱۴۱ معتاد ۱۱۰ نفر دارای دوست معتاد, ۱۵ نفر برادر معتاد, ۱۳ نفر پدر معتاد و ۴ نفر دارای همسر معتاد بودند.
وی در پایان گفت: روش ترک های ناموفق بسیاری از معتادین انتخاب مکان هایی دارای مراجعه سرپایی بودند که این موضوع بیشتر به علت خستگی و یا فشار های خانواده است.
وی بار دیگر تاکید کرد: تعداد زنان بی خانمان ،معتاد ،متکدی و… بسیار نگران کننده است.

به گزارش دیارمیرزا در زیر تصاویری از مرکز بیست تختخوابی ساماندهی متکدیان شهرداری رشت را مشاهده می کنید.

خبرنگار: صابر عاشری

 

Share