مرور روزنامه های صبح گیلان:

گیلان به روایت کارت پستال‌های تاریخی/آسیب های تغییر امیدهرندی از مربیگری داماش

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رایزن فرهنگی ایتالیا گفت: ایران درباره کتاب گیلان، در ورودی اروپایی‌ها به ایران بوده است چون نخستین کسی که در سال ۱۸۶۲ برای دیدن ناصرالدین شاه به ایران آمد، از گیلان به کشور شما وارد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

ی رز،عطالله حکیمی،
گیلان امروز:رونمایی از «گیلان به روایت کارت پستال‌های تاریخی»

روزنامه گیلان امروز در شماره امروز خود با اشاره به رونمایی از کتاب «گیلان به روایت کارت پستال‌های تاریخی»نوشت:رایزن فرهنگی ایتالیا گفت: ایران درباره کتاب گیلان، در ورودی اروپایی‌ها به ایران بوده است چون نخستین کسی که در سال ۱۸۶۲ برای دیدن ناصرالدین شاه به ایران آمد، از گیلان به کشور شما وارد شد.

مراسم رونمایی از کتاب «گیلان به روایت کارت پستال‌های تاریخی»، جمعه شب ۲۷ بهمن در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم تعدادی از کارت پستا‌ل‌های تاریخی که در کتاب منتشر شده اند، به صورت یک ویدئوی چند دقیقه‌ای برای حضار به نمایش درآمد و پس از آن، پروفسور کارلو چرتی باستان‌شناس و رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران، به چند نکته تاریخی درباره این کتاب و کارت پستال‌های آن اشاره کرد.

وی گفت: ابتدا که به جلسه رونمایی این کتاب دعوت شدم، با خودم گفتم من چیزی از عکاسی ایران، گیلان و کارت پستال نمی دانم ولی بعد از این که کتاب را مطالعه کردم، شگفت‌زده شدم چون متوجه شدم در این کتاب، چیزهایی از ایتالیا و اروپا هم می توان مشاهده کرد، طوری که می توان گفت این کتاب، حاوی یک نوع دیدگاه اروپایی است به خصوص که گیلان، در ورودی اروپایی‌ها به ایران بوده است چون نخستین کسی که در سال ۱۸۶۲ برای دیدن ناصرالدین شاه به ایران آمد، از گیلان به کشور شما وارد شد.

این محقق اضافه کرد: به علاوه این را هم در متن کتاب خواندم که در سال ۱۸۹۷ میلادی نخستین پیشنهاد برای تولید کارت پستال‌های ایرانی از سوی هلند بوده است و ۶ سال بعد این اتفاق عملی می شود یعنی در سال ۱۹۰۳.

رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: نکته مهم درباره کتاب گیلان به روایت کارت پستال‌های تاریخی آن است که به عقیده من، این کتاب و این کارت، تصور اروپایی ها را درباره ایران و این که، این کشور به اصفهان و بیابان و جنوب ایران محدود می شود، تغییر می دهد و به همه ما می گوید که ایران، سرزمینی با ۴ فصل و جاهای دیدنی متفاوت است.
img_54d64a1487bcd

نسیم:افزایش ۲۰۰ درصدی واردات تیلاپیای جنجالی!

تیپلاپلا بار دیگر به رسانه های گیلانی بازگشت و روزنامه نسیم با اعلام خبر افزایش واردات این ماهی نوشت:در حالی که پرورش، واردات و مصرف ماهی تیلاپیا چند سالی است به موضوع جنجالی و مورد اختلاف سازمان‌های محیط زیست و شیلات تبدیل شده، واردات آن با بیش از ۲۳۵ درصد افزایش طی ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۳۷ میلیون دلار رسیده است.

 ماهی تیلاپیا از خانواده سیکلید و راسته سوف‌ماهیان بوده که طی سال‌های اخیر و به دلیل فیله بودن و نداشتن تیغ، به یکی از ماهی‌های محبوب در کشور تبدیل شده است و برغم طرح مباحث جنجالی مختلف درباره این ماهی، نه تنها پرورش آن با حمایت وزارت جهادکشاورزی در حال رونق گرفتن است، بلکه واردات آن طی ۱۰ ماهه امسال افزایش چشمگیری داشته که نشان می‌دهد بازار تیلاپیای ایران داغ شده است.

 بر اساس آمار گمرک تا پایان دی ماه امسال، ۷۲۰۰ تن ماهی تیلاپیای فیله منجمد به ارزش ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده که از نظر وزنی ۱۷۹.۷۸ درصد و از نظر ارزشی ۲۳۵.۷۲ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته رشد داشته است.

 البته پیش از این حسن صالحی – رییس سازمان شیلات – ضمن تایید تلویحی نگرانی‌های زیست محیطی تیلاپیا برای گونه‌های بومی کشور، اظهار کرد: با برخی روش‌های علمی می‌توان ماهی تیلاپیا را به صورت تک جنسی (نر) تولید کرد و به این ترتیب اگر این ماهی به رودخانه و یا دریا هم راه پیدا کند، امکان تکثیر ندارد.

 وی با بیان اینکه تولید این گونه ماهی پرورشی در کشور هنوز آغاز نشده است، افزود: سال گذشته حدود ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا به کشور وارد شد و پیش‌بینی می‌شود واردات این ماهی تا پایان امسال به حدود ۲۰ هزار تن برسد.
۵۷۸۰۱

ناکامی چند وقت اخیر داماش موضوعی بود که سوال جواب در شماره امروز خود بدان اشاره داشت: داماش عصر دیروز ۲ بر صفر مقابل پاس همدان شکست خورد تا نشان دهد مشکلات مالی و مدیریتی این باشگاه فشار مضاعفی بر بدنه این تیم وارده کرده و متاسفانه وضعیت مالکیتی و منابع مالی این باشگاه همچنان در پردهای از ابهام قرار دارد و روز به روز بر گرههای کور آن افزوده میشود.
عابدینی که مدتهاست خود را از این تیم دور نگه داشته، در انتظار معجزه است و احتمالا فکر میکند باید از غیب کمک برسد و مدام از کمکاری مسوولان و عدم حمایت استاندار گیلان و غیره و ذالک حرف میزند؛ در حالی که مسایل مالی باشگاه خصوصی داماش باید توسط مدیرعامل و ارتباطات داخلی آن با بخش خصوصی و از منابع خود داماش تامین شود.
داماش که پس از سقوط به لیگ دسته اول در شرایط بحرانی قرار گرفته بود و هیچکس حاضر به همکاری و هدایت این تیم نبود، با اعتبار شخصی امید هرندی و تعصبی که وی به فوتبال رشت داشت، دوباره جان گرفت و با تمام نداری و مشکلات روحی و روانی که در این باشگاه وجود داشته و دارد، تاکنون خوب کار کرده و همین که داماش ۱۵ امتیاز تا پایان هفته سیزدهم کسب کرده و در رده هفتم جدول ردهبندی ایستاده، خودش موهبت و شاهکاری است و از شخص عابدینی گرفته تا بقیه مجموعه داماش باید برای جلوگیری از آسیبدیدن بیشتر این تیم، از هرندی حمایت کنند و اجازه ندهند اوضاع از شرایط فعلی هم بدتر شود.
اطمینان داریم که هرندی در فصل جاری لیگ دسته اول، داماش را در لیگ حفظ خواهد کرد و اگر تیم برای فصل بعد تقویت شود، توانایی صعود به لیگ برتر را نیز خواهد داشت.
امیدواریم عابدینی در این مقطع حساس و با درک موقعیت فعلی داماش، تصمیمی عجولانه و احساسی نگیرد و از کسی که تاکنون اعتبار خود را برای داماش خرج کرده، حمایت قاطعی نماید!

تهاتر محصولات کشاورزی به قصد ضربه زدن به اجناس چینی!
رضا صبوری در ستون بی منظور  و صفحه آخر سوال جواب نوشت:

این هماهنگی جغرافیایی که شمال و جنوب و مرکز را گرفته یه ای وا … و باریکلا داره …
گفتم: خب چه پیشنهادی داری ننهجان؟
فرمودن: برنجکارا، برنجشون را بدن، خرما بگیرن خرماکاران، خرما بدن، صیفیجات بگیرن، صیفیکارا هم با مرکبات کارا معامله پایاپای داشته باشن و این زنجیره همینطوری ادامه داشته باشه. اینطوری هیچی روی دست هیشکی نمیمونه، فقط مواظب اجناس چینی باشن تا وارد این چرخه نشن!
بارها من این سخن را گفته ام/فارغ از هر بلبشو و قال و قیل

so-19

Pag1pdf2 gol-19mo-19

Share