در برنامه دیروز، امروز، فردا بررسی شد

شاخصه‌های مجلس در دوره انقلاب از نظر نمایندگان لاهیجان و تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در آستانه بزرگداشت شهید مدرس و روز مجلس حسین مظفر، ایرج ندیمی، حمیدرسایی و علیرضا محجوب مهمان برنامه دیروز، امروز، فردا بودند تا نگاهی به عملکرد مجلس نهم به ویژه در بخش بررسی صلاحیت وزیران و اعمال وظایف نظارتی داشته باشند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در آستانه بزرگداشت شهید مدرس و روز مجلس حسین مظفر، ایرج ندیمی، حمیدرسایی و علیرضا محجوب مهمان برنامه دیروز، امروز، فردا بودند تا نگاهی به عملکرد مجلس نهم به ویژه در بخش بررسی صلاحیت وزیران و اعمال وظایف نظارتی داشته باشند.
قانون ورود به حریم خصوصی را منع کرده است
image_330_250حسین مظفر نماینده مردم تهران در برنامه این هفته دیروز، امروز، فردا با موضوع شاخصه های مجلس انقلاب اسلامی در آستانه روز مجلس شورای اسلامی و در خصوص عملکرد مجلس در استیضاح وزیران، گفت که بر اساس قانون تصمیم گیری درباره وزیران با نمایندگان و مجلس است.

وی افزود: مجلس دو سری وظایف و اختیارات دارد که در قانون هم آمده است. برخی مسایل نیز جزو تصمیمات مجلس است و استیضاح وزیران مربوط به تصمیمات مجلس می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید مسایل جامعه را رصد کنند، گفت: مهم ترین مسوولیت مجلس رای به وزیران است. هر کس می خواهد در جامعه ای به ویژه یک جامعه ارزشی مسوول شود، تصمیم درباره او با مسایل مربوط به حقوق شهروندی متفاوت است.

وی تصریح کرد: درباره حقوق شهروندی نباید سخت برخورد کرد و قانون نیز ورود به حریم خصوصی را منع کرده اما وقتی وکالت، وزارت و مسوولیت مطرح می شود، اصل بر احراز صلاحیت است و باید نمایندگان یقین کنند که فردی که می خواهد بر مصدری قرار بگیرد، می تواند به نمایندگی از نظام اسلامی تصمیم سازی کند.

مظفر کرد: باید اعتماد در مجلس به وجود آید در کشوری که دچار فشارهای بسیار خارجی است، توانمندی اداره جامعه را داشته باشد و شایستگی نمایندگان جامعه شهیدپرور را داشته باشد.

1417120814_3نماینده تهران خاطرنشان کرد: باید با دقت، ظرافت و جستجو در این باره عمل کرد. نوع دستگاه نیز حساسیت های مخصوص به خود را دارد. دستگاهی نظیر وزارت علوم که چرخه علمی کشور را می چرخاند باید دقت بیشتری اعمال شود.

وی درباره سیاسی شدن تصمیمات مجلس نیز گفت: تجربه ای که در فرآیند فعالیت مجلس رخ می دهد، مجلس را قوی تر می کند. پس از انقلاب اسلامی مجلس مستقلی متناسب با ارزش های نظام تشکیل شد. مجالس ابتدایی فرزندان نسل اول انقلاب در آن حضور داشتند، اما تجربیات عملی در این نه دوره کسب شد و اقتضائات و نیازهای جدیدی نیز بروز کرد که باید با توجه به آن حرکت صورت گیرد. البته اشکالاتی نیز در کار مجلس بوده است.

مظفر گفت: قریب به اتفاق کار مجلس مربوط به قانونگذاری است که این یک اشکال است زیرا نظارت بر اجرای قانون نیز از وظایف مجلس است که کمتر به آن پرداخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان سازوکار اعمال نظارت دقیق را ندارند، گفت: سازوکار مجلس به گونه ای است که بیشتر وقت نمایندگان را اقدامات مربوط به قانونگذاری می گیرد و وقتی برای اعمال نظارت باقی نمی ماند و علاوه بر آن امکانات برای این نظارت هم کمتر وجود دارد.

مظفر ادامه داد: نمایندگان در بسیاری از محافل حق اعمال نظر و رای ندارند و قادر نیستند که وظایف نظارتی خود را به انجام برسانند. باید به گونه ای رفتار کنیم که مجلس وظیفه نظارتی خود را نیز تحقق ببخشد و به سمت نظارت بر اجرای قانون پیش برود.

وی مرزبندی های موجود بین احزاب کشور را فروریخته دانست و گفت: اگر بررسی دقیق داشته باشیم اساس این مرزبندی ها اشتباه است. برخی از برخوردها نیز به سیاست زدگی دچار است که این از آفت کشور است. بعضا افراط گرایانی نیز وجود دارند که اساس کار را در هر جمع سیاسی و مجلس بر هم می زنند.

مظفر درباره رفتارهای غیرقابل پیش بینی مجلس، گفت: در مجلس اصل بر مشارکت و حضور مردم و اختیار داشتن آنها در مسایل اساسی کشور است. اگر بتوانیم جامعه ای را به نحوی اداره کنیم، مجموعه ای فکر و اندیشه ای در چارچوب نظام دارند، بتوانند نظرات و اندیشه های خود را متمرکز و هماهنگ کنند حتما نتیجه کار آنها بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به سابقه غلط احزاب در طول سال های پس از انقلاب گفت: جامعه باید به سوی حزب برود اما نباید واقعیت ها را به خاطر منافع حزب فدا کرد و علاوه بر این آزاداندیشی افراد نیز از بین نرود.

وی درباره طرح نظارت بر نمایندگان و سرنوشت آن نیز گفت: در قانون و آیین نامه بخش های مختلف نظارتی پیش بینی شده است. هیاتی بر عملکرد نمایندگان نظارت می کند. هیات عالی نظارت بر نمایندگان نیز مسوولیتش بر عهده یکی از نواب رییس مجلس است. اگر سواستفاده از نمایندگی صورت گرفت، در این هیات عالی بررسی می شود.

مظفر تاکید کرد: حدود اختیارات معاونت نظارت مربوط به نظارت بر نمایندگان نیست و مربوط به حسن اجرای قوانین در دستگاه های اجرایی کشور است اما بهرحال ظهور و بروز نظارت بر نمایندگان چندان مشهود نبوده است و این نظارت حتما باید جدی و ثمربخش تر باشد گر چه برخی از این نظارت ها و پیگیری ها نیز محرمانه است.

وی گفت: در مجموع می توان گفت که نظارت مجلس متناسب با شان مجلس و انتظارات جامعه نیست و لنگ می زند و باید اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.

وی درباره رابطه دولت و مجلس نیز گفت: استقلال قوا نسبی است. وظایف و ساختار جدا است اما تعامل و نظارت بر کار قوا یک اصل است که قوا بر یکدیگر نظارت می کنند. در اختلافات یک نیروی تعادل بخش وجود دارد که مقام معظم رهبری است و بین قوا تعادل را ایجاد می کنند.

مظفر تعامل و همکاری و نظارت قوا بر یکدیگر را یک اصل اساسی در کشور دانست و گفت: تعامل حاکم بر دولت و مجلس نیز امروز خوب است.

وی درباره خیز زودهنگام برخی برای انتخاب مجلس آینده گفت: انتخابات در حالی که مزایایی فراوانی دارد، معایبی هم دارد. بعضا با چالش هایی مواجه می شویم که اگر نباشد وضعیت انتخابات بهتر خواهد شد. یکی از آنها این است که انتخابات به صورت استانی برگزار شود تا شناسایی نخبگان استان بهتر صورت گیرد.

مظفر گفت: برخی از تعجیل ها در فعالیت های انتخابات ناشی از اضطراب گروه های سیاسی و بی برنامگی احزاب و ریشه دار نبودن آنها است. رقابت ها متاسفانه بر محور توانمندی ها و عملکردها نیست و رقابت های اتصال به پایه های قدرت دارد. از طرفی چون سازوکارهای خوبی برای این موضوع نداریم معمولا برخی موارد نظیر قدرت و پول در انتخابات اثر می گذارد.
اینکه آیا مجلس نگاه سیاسی ندارد، این درست نیست

1417120814_2ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز درباره برخورد نمایندگان مجلس در استیضاح وزیران، گفت: باید ابتدا تفاهم کنیم که استقلال سه قوه به معنی مطلق نیست. رییس جمهوری منتخب و نمایندگان مجلس منتخب در این مسوولیت مشترک هستند. اینطور نیست که مجلس بدون رییس جمهوری و رییس جمهوری بدون مجلس درباره وزیران بتوانند اقدام کنند.

وی افزود: ما شرایط عمومی و اختصاصی را در نظر می گیریم. این دوره از جهت سخت گیری درباره شرایط عمومی بحث های بیشتری مطرح شده است. ما یک حکومت هستیم و رفتارهای ما در جامعه عکس العمل هایی ایجاد می کند.

ندیمی گفت: اگر تنویر افکار عمومی صورت نگیرد در بین مردم این تصور می شود که این یک رقابت سیاسی است و موضوع استیضاح وزیران موضوعی انتخاباتی و سیاسی است. زیاده روی هایی در گفتارها داشتیم. برخی گفتارها در جریان استیضاح و رای اعتماد به وزیران نباید در صحن علنی مجلس زده می شود. این سخنان به طور زنده از رادیو شنیده می شد. برخی از مسایل مطرح شده درباره گزینه های مطرح وزارت علوم سندیت نداشت.

نماینده لاهیجان تصریح کرد: در اینکه کسی که می خواهد قوه ای را هدایت کند باید صلاحیت هایی را داشته باشد، شکی نیست. این موضوع نیز به نمایندگان واگذار شده است که باید به طور مستند درباره آن اظهارنظر کنند.

ندیمی گفت: این حق مجلس بود که صلاحیت وزیر پیشنهادی را بررسی کند و رای بدهد اما اینکه همه مسایلی که مطرح شد مستند بوده، باید گفت که اینگونه نبود البته طبیعی است که نماینده نیز یک انسان است و امکان دارد که اشتباه کند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس به هیچ وجه حزبی نیست، گفت: البته تفکرات مختلفی در مجلس حضور دارند اما توجه به وظایف نمایندگی وجود دارد.

ندیمی گفت: نماینده با تحلیف شروع می کند و قسم می خورد که مصالح و منافع ملت ایران را مدنظر قرار دهد که این یک پیمان عمومی که می گوید نماینده کاری به شخص، حزب و گروه سیاسی ندارد. تنها باید مصالح، منافع و حقوق ملت ایران مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما در سیاسی ترین مسایل نیز بین افراد مختلف اختلاف نظر دیده ایم. اما اینکه آیا مجلس نگاه سیاسی ندارد، این درست نیست بهرحال هر نماینده ای یک نوع تفکر سیاسی دارد اما در عین حال اینگونه نیست که اقدامات و تصمیمات در مجلس بر اساس این گرایش های سیاسی باشد.

نماینده لاهیجان گفت: دیدگاه های اشخاص گاهی در برخی موارد در مجلس از دیدگاه های حزبی تاثیرگذاری بیشتری دارد و بر این اساس نمی توان گفت که در جریان های موجود سیاسی در مجلس تصمیمات بر اساس این گرایش های سیاسی است. قلمرو رفتاری ما به اشخاص باز می گردد و تصور می کنیم احزاب در قالب برخی اشخاص است.

وی افزود: اگر قرار باشد تصمیم از بیرون بیاید و مجلس آن را اعلام کند، این امکان پذیر نیست. قرار نیست احزاب برای مجلس تصمیم بگیرند.

ندیمی گفت: تشکیل هیات نظارت بر نمایندگان باعث شده که ترکیب آن که شامل گروه های مختلف فکری و سیاسی مجلس است، تاثیرگذار باشد. بعضا شکایت هایی مطرح شده و جلسه برگزار شده و بر اساس آن رویه نظارتی تعریف شده است. بحث سواستفاده از نمایندگی در این هیات رسیدگی می شود و موارد مالی و اخلاقی نیز اگر وجود داشته باشد از سوی دستگاه های نظارتی و قضایی بیرون مجلس نیز رسیدگی می شود.
اینگونه نیست که اصولگرایی یک مفهوم همواره خوب و اصلاح طلبی همواره بد باشد

1417120792_1رسایی دیگر نماینده تهران نیز که به صورت تلفنی در این گفت و گو شرکت کرده بود، در خصوص تفکرات حاکم بر گروه های سیاسی و بر مجلس، گفت: اینگونه نیست که اصولگرایی یک مفهوم همواره خوب و اصلاح طلبی همواره بد باشد. بستگی به این دارد که ما چه چیزی را بخواهیم اصلاح کنیم و بر چه اصولی تمرکز داریم.

وی افزود: وقتی یک جریان سیاسی می آید اصولگرایی می شود و زمانی هم اصلاح طلب خود را می نامند. باید به انگیزه های افراد نگاه دقیق داشت. در مجالس نیز کسانی را داشته ایم که بر مواضعی همواره ثابت مانده اند و کسانی نیز تغییر کرده اند و گاها مفاهیم نیز تغییر کرده است.

رسایی افزود: برخی از اصلاح طلبان آنقدر رفتارهای اشتباه داشتند که برخی از افراد منتسب به این جریان خود را اصلاح طلب نمی دانند و برائت می جویند. باید این مفهوم سیاسی دچار بدفهمی نشود و افراد نامناسب از آن خارج شوند تا خلوص پیدا شود.

وی با اشاره به وظیفه مجلس در قبال مردم، گفت: پشت هر اقدام نمایندگان مسوولیت بزرگی وجود دارد. اگر بخواهیم یک مجلس را ارزیابی کنیم باید ببینیم که در بزنگاه ها چگونه تصمیم گرفته و عمل کرده است.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: برخی تصمیمات مجلس سرنوشت ساز بوده و نیاز به بررسی های دقیق دارد که نمونه آن همین انتخاب وزیران است. بیشترین رای را مجلس پنجم به وزیران آقای خاتمی داد. بعد از آن دومین کابینه ای که بیشترین رای را آورده دولت آقای روحانی در مجلس نهم بوده است در حالی که باز هم مجلس متهم به ایجاد خلل در کار مجلس می شود.

رسایی درباره نوع عملکرد مجلس و الزامات آن گفت: این مباحث با توجه به مبانی دینی ما واقعی نیست. امکان دارد نمایندگی در یک نشست گروهی و فراکسیونی تصمیم گرفته شود که به یک وزیر رای ندهد اما در حین جلسه علنی بر اساس مستندات مطرح شده از سوی گزینه های پیشنهادی خلاف این عمل کند.

وی افزود: ما قسم خورده ایم که بر اساس منافع ملت عمل کنیم. باید بتوانیم تشخیص دهیم چه به نفع اسلام و انقلاب و ملت است و بر آن اساس عمل کنیم. همه دولت ها دوست دارند قدرت بیشتری داشته باشند و بر این اساس نظارت را بر نمی تابند. امکان دارد که با قصد خدمت بیشتر نیز این تفکر را داشته باشند و به این دلیل دولت ها همواره به دنبال راه میانبر هستند تا به نتیجه مطلوب برسند.

رسایی خاطرنشان کرد: این استدلال ها که مجلس جایگاه بالایی ندارد و در راس امور نیست اشتباه است. مجلس وظیفه نظارت بر عملکرد دولت دارد. البته اینگونه نیز نیست که دولت همه نظرات نمایندگان در خصوص حوزه نمایندگی را به اجرا در آورد.

رسایی تصریح کرد: ادامه داد: نمایندگان باید زبان مردم باشند و حرف آنان را بزنند و شان خدمت به مردم را برای خود از هر شانی بدانند. مردم نیز به ویژه در شهرهای کوچک تر با توجه به همه این شاخص ها افراد را انتخاب می کنند. البته برخی در مجلس شان بالاتر از خدمت به مردم برای خود می بینند.

مجلس می تواند بهتر از وضع موجود با دولت آقای روحانی تعامل داشته باشد

علیرضا محجوب نماینده تهران نیز که به صورت تلفنی در این برنامه حضور داشت، گفت: نمایندگان باید فرمایشات امام و رهبری درباره عمل به وظایف و ساده زیستی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

وی افزود: پس از مجلس هفتم با توجه به اینکه مدارک بالا برای کسب نمایندگی مجلس تصویب شد، نوع کسانی که وارد می شدند کمی متفاوت شد و برخی از آنان شان اجتماعی و اقتصادی خود را به گونه ای دیگر تعریف می کردند و این باعث شد که ترکیب نمایندگان تا حدودی تغییر کرد.

وی درباره تعامل دولت و مجلس نیز گفت: مجلس می تواند بهتر از وضع موجود با دولت آقای روحانی تعامل داشته باشد و اجازه ندهد مسایل از مسیر خود خارج شوند. مردم از مجلس انتظار همکاری و همراهی دقیق و حمایت از رییس جمهوری دارند و بعضا فضای موجود در مجلس با این انتظار تطابق ندارد. گر چه ادعا نمی شود که مجلس در همه موارد سازگار با مجلس باشد و باید استقلال خود را حفظ کند اما همراهی و کمک به دولت یک وظیفه است.

وی گفت: معنای همکاری با دولت عدم انتقاد نیست اما باید رویکرد کلی مجلس کمک به دولت برای حل مشکلات مردم باشد. مردم باید راهنمای نمایندگان باشند و نوع عملکرد و انتظارات آنها باید سرلوحه اقدامات نمایندگان باشد.
/تی وی نیوز
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share