رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن خبر داد

برگزاری همایش استانی یادمان «شیون» در فومن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن از برگزاری گرامیداشت سالگرد درگذشت زنده یاد «میر احمد سید فخری نژاد» متخلص به شیون فومنی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن گفت: شیون فومنی یکی از چهره های ممتاز زبان و ادب فارسی محسوب می شود.

35196

حسین شهیدزاده  از برگزاری گرامیداشت سالگرد درگذشت زنده یاد «میر احمد سید فخری نژاد» متخلص به شیون فومنی در این شهرستان خبر داد.

وی افزود: همایش شعر یادمان شیون فومنی استانی بوده که در ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه جاری در سالن شهدای خدمتگزار فومن برگزار می شود.

شهیدزاده با اشاره به اهمیت و ارزش اشعار شیون گفت: شیون از شاعران محبوب و مشهور خطه شمال بوده که با ارائه فولکلور گیلان مقام و موقعیت چشمگیری به خود اختصاص داد.

وی، رمز ماندگاری آثار شیون را در تحقیق و پژوهش در زمینه های فرهنگ و ادب گیلان و ارائه مجموعه اشعار گیلکی در قالب غزل، منظومه و دوبینی های محلی برشمرد.

این مسئول با تصریح بر اینکه «شیون» دردهای اجتماعی را به زبان هنری بیان می کرد، خاطرنشان کرد: وی در حفظ و نگهداری زبان بومی و محلی نقش عمده ای ایفا کرد.

وی گفت: شیون فومنی یکی از چهره های ممتاز زبان و ادب فارسی بود که نام او همواره در یاد مردم زنده می ماند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن، سخنرانی اساتید مطرح ملی و استانی در مورد ابعاد شعر گیلکی و فارسی شیون، اجرای موسیقی سنتی، خواندن شعر توسط شعرای برجسته استان و کشور، پخش مستند کوتاه از زندگی شیون فومنی و اهدای تندیس یادمان شانزدهمین سالگرد آن مرحوم به شرکت کنندگان را از جمله برنامه های همایش مذکور اعلام کرد.

وی افزود: برپایی نمایشگاه خوشنویسی از آثار و اشعار شیون، ساخت موزه ای از دست نوشته های شیون، مسابقه دوچرخه سواری، صعود به ارتفاعات چهار هزار متری قله «دنا» توسط هنرمند فومنی «عرفان نظری» و گلباران تندیس شیون از دیگر این برنامه ها است./ایسنا

Share