معاون عمرانی استاندار گیلان؛

اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد

توقف پروژه ریلی رشت – آستارا در بن بست اعتباری در حالی رقم خورده که کریدور شمال به جنوب برای رونق بخشی مناسبات ملی و بین المللی و ارتباط تجاری و اقتصادی معطل تکمیل این پروژه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «موسی فکور» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در گفتگو با مهر به تشریح جزئیات بیشتر پروژه ریلی رشت – آستارا پرداخت و اظهار کرد: پروژه ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر بوده مطالعات آن از سال ۸۲ تا ۹۳ انجام شده است.

به گفته وی، ظرفیت مسافری و باری خط ریلی رشت – آستارا به ترتیب دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و ۷ میلیون تُن در سال برآورد شده است.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا ۴ سال زمان می‌برد، گفت: اجرای این پروژه دارای ۶ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۲۷۰ هزار مترمکعب بتن ریزی بوده و مدت اجرای آن ۴ سال پیش بینی شده است.

فکور با اشاره به پیچیدگی‌های اجرای پروژه و برآوردهای مالی و اعتباری آن اضافه کرد: بر اساس برآوردها اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا به یک میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اهمیت و نقش اثرگذار خط ریلی رشت -آستارا در ابعاد مختلف افزود: تکمیل و تسهیل ارتباط ترانزیتی بین المللی کریدور شمال-جنوب کشور با راه اندازی خط ریلی رشت- آستارا رقم می‌خورد.

توسعه تجاری و صنعت توریسم در انتظار یک پروژه

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه راه آهن رشت – آستارا خط ریلی ایران و آذربایجان را به هم وصل می‌کند، گفت: گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی و توسعه روابط بین المللی با کشورهای آسیای میانه، قفقاز، روسیه و کشورهای اروپایی از طریق آذربایجان از طریق خط ریلی رشت – آستارا امکان پذیر است.

وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن گیلان اضافه کرد: راه اندازی خط ریلی رشت – آستارا که منجر به توسعه مناسبات بین المللی و منطقه‌ای می‌شود از طریق تکمیل ارتباط ریلی با مرکز و همچنین دیگر کشورها، صنعت توریسم در گیلان رونق می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه این استان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ترانزیتی خوبی دارد، گفت: با تکمیل این خط ریلی و در نتیجه تکمیل حلقه نهایی کریدور شمال به جنوب و از طرفی نزدیکی گیلان به پایتخت می‌توان امیدوار بود که این استان در حوزه واردات و صادرات به رونق چشمگیری برسد.

فکور از انجام عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر از پروژه ریلی رشت – آستارا به موازات راه آهن رشت-کاسپین خبر داد و بیان کرد: زیرسازی ۱۵۱ کیلومتر پروژه ریلی رشت -آستارا همچنان باقیمانده است.

به گفته وی، روسازی کل ۱۶۲ کیلومتر پروژه ریلی رشت – آستارا و ساختمان کل ایستگاه‌ها در قالب یک قرارداد به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپرده شده است.

یک پروژه فراملی معطل مذاکره

معاون عمرانی استاندار گیلان از انجام حدود ۱۷ کیلومتر تملک اراضی برای اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا خبر داد و اضافه کرد: برای انجام کامل تملک اراضی این پروژه حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فکور با بیان اینکه پیگیر منابع خاک اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا هستیم، گفت: تجهیز کارگاه و اجرای عملیات تثبیت بستر و زیرسازی از رشت و نیز آستارا صورت گرفته است.

وی با اشاره به استقبال طرف روسی برای همکاری مشترک برای اجرای این پروژه افزود: عقد قرارداد با طرف روسی برای اجرای پروژه ریلی رشت – آستارا در فرایند مذاکره قرار دارد.

پس از استقرار دولت چهاردهم و معرفی هادی حق شناس به عنوان سکاندار هدایت مدیریت اجرایی گیلان شاید از مهم‌ترین مطالبات توسعه از این دولت تکمیل پروژه ریلی رشت – آستارا باشد، پروژه‌ای که در دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی برای اجرای آن صورت گرفت اما عمر این دولت بیش از هزار روز به طول نیانجامید و این پروژه اقتصادزا و تجارت محور راه آهن رشت – آستارا روی زمین ماند.

Share