در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر رشت مطرح شد:

وجود تیرهای برق مزاحم، مشکلات و خسارت‌های جانی و مالی در پی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به وجود تیرهای برق مزاحم در معابر شهر، تصریح کرد: اگر اختلافی بین برخی مدیران دو دستگاه وجود داشته باشد آسیب آن به مردم می‌رسد و تیرهای برق مزاحم، مشکلات و خسارت‌های جانی و مالی در پی دارند و ظاهرا جان و مال مردم برای برخی مدیران اهمیت چندانی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در یکصد و چهاردهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت بر همکاری شهرداری رشت و شرکت توزیع برق تاکید شد. جابجایی تیرهای برق مزاحم، احداث شبکه زمینی و نصب پدمانتد و درخواست کاهش هزینه های حفاری و مرمت و تسهیل صدور مجوزها از مهم ترین موارد مطرح شده در این جلسه بود.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر رشت در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه باید کمک متقابل شهرداری رشت با شرکت توزیع برق گیلان صورت بگیرد افزود: مردم از ما مطالباتی دارند و به همین دلیل خواستار تسریع امور هستیم تا مشکلات مردم رفع شود.

وی همچنین با اشاره به نارضایتی‌های مردمی در خصوص حفاری‌های رها شده در سطح شهر خاطرنشان کرد: برخی پیمانکاران کار را نیمه کاره رها می‌کنند که منجر به نارضایتی می‌شود.

محسن سماکچی در ادامه به احداث تقاطع‌های غیرهمسطح رشت پرداخت و اظهار داشت: وجود تیرهای برق در اطراف این تقاطع‌ها تردد مردم را با مشکل مواجه کرده است و در دیگر نقاط شهر نیز اینگونه موارد دیده می‌شود که نیاز به اصلاح و جابجایی دارد.

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به وجود تیرهای برق مزاحم در معابر شهر، تصریح کرد: اگر اختلافی بین برخی مدیران دو دستگاه وجود داشته باشد آسیب آن به مردم می‌رسد و تیرهای برق مزاحم، مشکلات و خسارت‌های جانی و مالی در پی دارند و ظاهرا جان و مال مردم برای برخی مدیران اهمیت چندانی ندارد.

رئیس شورای شهر رشت با تاکید بر ساماندهی تیرهای برق مزاحم در سطح شهر رشت، افزود: تا قبل از اینکه خسارت بیشتری به مردم وارد شود این موارد باید اصلاح شود و به عنوان نماینده مردم انتظار دارم در راستای رفع اینگونه مشکلات، شهرداری از جیب هزینه کند و شرکت برق نیز که همواره تعامل دارند به منظور رفع خطر، جابجایی این تیرهای برق را در اولویت قرار دهد.

کارگرنیا در ادامه بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌ها در راستای مدیریت یکپارچه شهری، گفت: اگر مشکلی در زمینه هزینه‌های حفاری و ترمیم آسفالت و صدور مجوزها وجود دارد باید با کمک یکدیگر مشکلات مردم را رفع کنیم و اگر بخواهیم به جای مدیریت یکپارچه، به صورت جزیره‌ای به مسائل نگاه کنیم همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

محمدحسن عاقل منش ضمن تسلیت به دلیل درگذشت یکی از کارکنان شرکت توزیع برق در حین انجام وظیفه، افزود: درگذشت جناب آقای عاطفی همکار دوره اول شورای اسلامی شهر رشت را نیز تسلیت عرض می‌کنم. همچنین به جناب آقای دکتر کارگرنیا بابت درگذشت پدر همسر گرامیشان تسلیت عرض می‌نمایم.

عضو شورای شهر رشت در ادامه به موضوع ساماندهی تیرهای برق مزاحم پرداخت و همچنین بر ضرورت همکاری و تعامل میان دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

نادر حسینی عضو شورای رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه مردم پیگیر مباحث مرتبط با روشنایی معابر عمومی هستند، تصریح کرد: نکته دیگری که وجود دارد تیرهای برق مزاحم در معابر است و برخی از موارد عبور و مرور بسیار سخت شده است.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه ساماندهی این موارد می‌تواند بخش کوچکی از مشکلات مردم را رفع نماید افزود: خواستار هماهنگی دستگاه‌ها به منظور تسریع رفع مشکلات هستیم.

پیشنهاد احداث شبکه زمینی و نصب پدمانتد

مسعود صادقی خمامی مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان نیز در ادامه جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه، گفت: رویکرد ما اصلاح شبکه‌های شهر رشت با کابل‌های خود نگهدار و حذف شبکه‌های سیمی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر شورا در کنار ما باشد می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم افزود: ۵۳ درصد شبکه به خودنگهدار تبدیل شده است. ۵۷۰ کیلومتر شبکه سیمی باقی مانده است که نیاز به ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار در شهرستان رشت و ۶۵۶۵ میلیارد تومان اعتبار در سطح استان دارد.

صادقی همچنین در مورد وجود پایه‌ها و پست‌های برق در برخی معابر، تصریح کرد: در زمانی که شبکه توزیع برق ایجاد شد برخی نقاط محدوده شهری نبود و ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف شبکه انجام شد که امروز با چنین وضعیتی مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای پیشنهادی، احداث شبکه زمینی و نصب پدمانتد است، اظهار داشت: کابل کشی زمینی و پدمانتد به سیمای شهری نیز کمک خواهد کرد اما نیاز به در اختیار داشتن زمین و اعتبارات مربوطه دارد.

مسعود صادقی خمامی کاهش هزینه حفاری و مرمت آسفالت، تسهیل در واگذاری مجوزهای لازم و واگذاری زمین پست را به عنوان مهم‌ترین درخواست‌های شرکت توزیع برق گیلان از شورا و شهرداری رشت مطرح کرد و افزود: عمده تامین مالی ما از طریق تهاتر، اوراق و تسویه بدهی‌ها انجام می‌شود و از ظرفیت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. بخشی از هزینه‌های ما نیز بابت مجوز و حفاری و مرمت است که با همکاری شورا و شهرداری می‌تواند کاهش یابد.

سیروس هدایتی نژاد مدیر توزیع برق شهرستان رشت نیز خواستار همکاری شهرداری رشت در تامین پایه‌های برق شد و افزود: این همکاری در سطح استان و از سوی دیگر شهرداری‌ها به نحو مطلوب‌تری وجود دارد و در صورت همکاری شهرداری رشت، می‌توانیم همزمان تبدیل به شبکه خودنگهدار را نیز انجام دهیم.

وضعیت پرباری فیدرهای فشار متوسط، جابجایی پایه‌ها و پست‌های موجود و مزاحم در معابر، زیباسازی مبلمان شهری با پایه‌های گرد، رنگ‌آمیزی تابلو برق‌های خیابانی، پست‌های یکپارچه هوایی و توسعه خدمات غیرحضوری و الکترونیک از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

گفتنی است، ۳۱ شهریورماه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان جهت جمع‌آوری تیرهای برق‌ وسط خیابان و هم‌جوار محل‌های اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح شهرستان رشت ضرب‌الاجل یک‌ماهه تعیین کرد.

Share