فلاح در نطق میان دستور مطرح کرد:

ارز ترجیحی واردات برنج حذف شود | طرح هادی روستایی در گیلان نیازمند تغییر است

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی گفت: برای امنیت غذایی باید از تولید داخل حمایت کرد، یکی از این حمایت‌ها حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج و تخصیص آن به تولید داخل جهت تقویت آن است، آیا ما به خودروی وارداتی هم ارز ترجیحی اختصاص می‌دهیم که به برنج خارجی داده‌ایم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی فلاح در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک و تسلیت شهادت سید مقاومت، سید حسن نصرالله و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای امنیت و خدمت و سلامت، در نطق میان دستور خود گفت: در حالی سالگرد عملیات ۷ اکتبر را سپری می‌کنیم که رژیم خونخوار صهیونیستی بیش از ۴۲ هزار نفر را به شهادت رسانده و هر روزه در جنوب لبنان وحشیانه جنایت می‌کند، جنایت‌های یک سال اخیر رژیم غاصب بر جهان اسلام ثابت کرد که راهکار ایجاد امنیت در منطقه، صرفاً حذف این غده سرطانی است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در عملیات «وعده صادق ۲» نشان دادند که در صورت ادامه شرارت‌های صهیونیست خبیث واکنش سختی نشان خواهند داد و این اشرار اشغالگر باید فهمیده باشند که تداوم  شرارت عین حماقت است.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم مومن و انقلابی با حضور در نماز جمعه نصر ولایتمداری خود را اثبات کردند و نمونه‌ای فاخر از وحدت اسلام حول محور رهبری شجاع و حکیم را به رخ جهانیان کشیدند، ادامه داد: از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابت آمادگی‌های لازم  نظامی در دفاع از خاک ایران اسلامی تقدیر و تشکر می‌کنم؛ همچنین از دیپلماسی فعال وزیر امور خارجه جناب آقای سید عباس عراقچی و همکاران ایشان به دلیل سفر به هنگام به لبنان و سوریه تقدیر می‌کنم.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی افزود: برنج محصول راهبردی است و بدیهی است متناسب با راهبردی‌ شناختن این محصول که یک هدف ملی است، حمایت‌ها از بخش برنج در بودجه دولت قابل توجیه باشد، امنیت غذایی ذیل امنیت ملی تعریف شده است و برای ایجاد این امنیت غذایی باید از تولید داخل حمایت کرد، یکی از این حمایت‌ها حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج و تخصیص آن به تولید داخل جهت تقویت آن است، آیا ما به خودروی وارداتی هم ارز ترجیحی اختصاص می‌دهیم که به برنج خارجی داده‌ایم؟

وی در خصوص طرح هادی نیز گفت: این طرح با توجه به تفاوت بافت روستایی در شمال کشور با سایر نقاط کشور نیازمند تغییر است، خانه کشاورز در نزدیکی زمین زراعی قرار دارد و این طرح باعث می شود که کشاورز نتواند برای فرزند خود در روستا خانه جدید بسازد و نیروی کار در روستا نمانده و مهاجرت کند و کشاورزی تحت تأثیر این طرح قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم حوزه سلامت در استان گیلان را یکی از عرصه‌هایی دانست که در شاخص‌ها بسیار عقب است و گفت: علیرغم اینکه گیلان نسبت به برخی استان‌ها از جهت داشتن بیمارستان‌های خصوصی از وضعیت خوبی برخوردار است اما این بیمارستان در داشتن شاخص تخت بیمارستانی به جمعیت از میانگین کشوری پایین‌تر است، این در حالی است که گیلان گردشگرپذیر است و در ایام تعطیل و روزهای پایان هفته صدها هزار نفر افزایش جمعیت دارد و ضروی است تخت‌های بیمارستانی و سایر زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی این استان متناسب با شرایط ویژه آن ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: گیلان در هر یک از شاخص‌های فشار خون، قند خون، چربی خون و چاقی در سطح کشور یکی از ۳ استان بالای جدول است، بسیاری از سرطان‌ها در گیلان شیوع بالا دارد، در سالمندی اول و در نرخ باروری آخر است، آقای رئیس جمهور که خود پزشک هستید این موارد نشان‌دهنده این است که توجه بیشتر به حوزه سلامت گیلان چه از نظر اعتبارات و چه از نظر ارتقاء مدیریت تا چه میزان ضروری است. گیلان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی دارد و مدیریت درمان تأمین اجتماعی به دنبال توسعه بیمارستان حضرت رسول اکرم رشت است اما استانداری گیلان و وزارت مسکن و شهرسازی پس  از یک سال هنوز مشکل کاربری زمین مربوط به این بیمارستان را حل نکرده است و لازم است دولت در اسرع وقت موانع ارتقاء این بیمارستان را رفع نماید تا بیمه شدگان تأمین اجتماعی گیلان از خدمات درمانی بیش از پیش بهره‌مند شوند.

فلاح اضافه کرد: همه می‌دانیم که معیشت برای بخش‌های عمده‌ای از مردم ایران از جمله کارمندان بسیار سخت شده است؛ دریافتی کارمندان در بسیاری از وزارتخانه‌ها بسیار پایین است و باید به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد تا انگیزه آنها افزایش یافته و دستگاه‌های مربوطه کارآمدتر شوند، هیچ توجیهی ندارد که یک کارمند پس از ۳۰ سال خدمت، جهت دریافت پاداش بازنشستگی خود   ماه‌ها بلکه سال‌ها به انتظار بنشیند، دولت باید به گونه‌ای عمل کند که کارمندان تمامی دستگاه‌های اجرایی بدون استثنا در همان ماه اول بازنشستگی پاداش خود را یکجا دریافت نموده تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی دفن غیربهداشتی پسماندها که موجب آلودگی آب و خاک شده است را از مشکلات و مطالبات اصلی مردم گیلان و به ویژه رشت عنوان کرد و گفت: به دلیل عدم اجرای طرح‌های تفکیک از مبدأ و شیوه‌های سنتی جمع‌آوری زباله، روزانه میلیاردها ریال صرف جمع‌آوری زباله می‌شود. در استان گیلان روزانه بالغ بر هزار و ۸۰۰ تن زباله تولید می‌شود که از این میزان سهم روزانه مناطق روستایی و شهری به تریب ۳۰ و ۷۰ درصد زباله است.

وی ادامه داد: در ایام تعطیل به طور متوسط روزانه بالغ بر ۵۰۰ تن زباله اضافه تولید می‌شود که این حجم زباله با توجه به تولید ۵۰۰  لیتر شیرابه از هر تن زباله خطر جدی برای محیط زیست استان گیلان  به ویژه رودخانه‌های گوهررود، زرجوب و تالاب انزلی و حتی دریای خزر به حساب می‌آید. در حال حاضر۷۰ درصد زباله تولیدی استان در طبیعت رهاسازی می‌شود، از سویی  پروژه تصفیه شیرابه لندفیل سراوان نیمه تمام است و از سوی دیگر پسماندهای آسیب‌رسان به محیط زیست در روستاها رها می‌شود که زنگ خطر جدی برای سلامتی مردم گیلان است؛ لازم است دولت رفع معضل پسماند گیلان را تسریع کند و بودجه کافی اختصاص دهد.

فلاح بیان کرد: گیلان استانی است که از مواهب خدادادی بسیار برخوردار است اما این استان با حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت در زیرساخت‌ها و بسیاری از عرصه‌ها به علل مختلف عقب مانده است، با توجه به سند آمایش ابلاغی استان گیلان در حوزه‌های  کشاورزی، گردشگری و صنعت باید در میسر توسعه قرار گیرد اما با توجه به زیرساخت‌های موجود آیا امکان‌پذیر است؟

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم گفت: در صنعت برق گیلان با اینکه از نظر تعداد مشترکین در بین شرکت‌های توزیع جزء پنجمین شرکت و از نظر طول شبکه فشار ضعیف بعد از تهران بزرگ در جایگاه دوم قرار دارد اما بیش از ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف فرسوده به صورت سیمی است و بیش از ۶۰ درصد  تبدیل شبکه فرسوده به کابل خودنگهدار باقی مانده است که به ۶ همت بودجه نیاز است.

Share