از روز چهارشنبه؛

هشدار مهم هواشناسی برای ۵ استان؛ آغاز بارش‌های رگباری باران در گیلان!

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رگبار شدید باران از امروز تا جمعه (۱۱ تا ۱۳ مهر) در پنج استان شمالی و افزایش ارتفاع امواج به بیش از ۲ متر در آب‌های جنوب کشورخبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: وقوع رگبار شدید باران، رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات احتمال بارش برف چهارشنبه (۱۱ مهر) در شمال و شمال شرق آذربایجان شرقی، پنجشنبه (۱۲ مهر) در گیلان، مازندران و گلستان و جمعه (۱۳ مهر) در گیلان، مازندران، گلستان و نوار شرقی اردبیل پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری اکید از اسکان و بر پا کردن چادر‌های مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌رو‌ها و دهانه پل‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی از جمله کنترل دما، رطوبت و تهویه سالن‌های پرورشی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده در فضای باز و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی توصیه می‌کند.

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دریایی آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲متر در مناطق ساحلی و بیش از ۲ متر در مناطق دور از ساحل پنجشنبه (۱۲ مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و بوشهر، در خلیج فارس و جمعه و شنبه (۱۳ و ۱۴ مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌های دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی سبک و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناور‌های مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی دور از انتظار نیست.

منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناور‌های سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناور‌های سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

Share