دستگاه هیلتی چیست؟

برخی از سازه‌های بتنی به‌منظور رفع ترک و فرسایش نیاز به بازسازی و روکش دارند اما برخی اوقات این آسیب در حدی است که قابل تعمیر و بازسازی نبوده و تنها از طریق تخریب می‌توان اقدام کرد و حتی در برخی مواقع به دلیل تغییر در نقشه های مهندسی نیاز به تخریب پیدا میشود.

هیلتی، چکش تخریب

هیلتی نام شرکتی است که به توسعه، تولید و تجارت محصولاتی مربوط به ساخت و ساز و ساختمان می پردازد و تمرکز اصلی آن بر روی دریل‌های چکشی، سیستم‌های جلوگیری از گسترش حریق، اتصالات بتن سخت شده، اتصال تک ضرب بر روی بتن و فلز با استفاده از دستگاه های میخکوب و سامانه‌های نصب تاسیساتی به وسیله ساپرت ها می باشد.

هیلتی نام خانوادگی بنیانگذار این شرکت و یک نشان تجاری ثبت‌ شده مربوط به واحدهای مختلف شرکت هیلتی می باشد. محصولات هیلتی، در کشور ما از سال های پیش شناخته شده است و در بازار جایگاه خود را مستحکم کرده است. در ایران، استفاده از واژه هیلتی برای تمام پیکور یا چکش های برقی مرسوم می باشد و بیشتر پیکور برقی را به عنوان هیلتی می شناسند.

هیلتی ابزاری است برای تخریب استفاده می شود و سطوح بسیار سخت را با استفاده از هیلتی، در مدت زمان بسیار کوتاهی تخریب می کنند و در در بسیاری از صنایع و رشته ها، وجود هیلتی برای افزایش سرعت و روند کار نیاز می باشد و بدون وجود آن ها، نمی توان به راحتی و آسانی، کار را انجام دهید.


نحوه عملکرد هیلتی:
هیلتی، با بهره مندی از نیروی برق، عملیات تخریب را انجام می دهد و دارای یک موتور الکتریکی می باشد و با چرخیدن، نیروی بسیار زیادی را تولید می کند. این دستگاه دارای فرکانس بالایی است و تبدیل به یک نیروی ضربه ای با قدرت بسیار زیاد می شود.

در ساختمان ها، معمولا دیوار ها و کف، از بتن ساخته شده است و برای کندن و لوله کشی و یا حتی تخریب این دیوارهای بتنی، به قدرت بسیار زیادی نیاز می باشد و در این مرحله، با استفاده از هیلتی می توانید به راحتی و بدون صرف نیروی بسیار زیاد، کار خود را انجام دهید.

محصولات هیلتی در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

سیستم‌ های اندازه‌گیری
سیستم‌ های برش و سوراخ کاری الماسه
سیستم ‌های سوراخ کاری و تخریب
سیستم‌ های انکرها
میخکوب ها
سیستم ‌های آتش بند
سیستم‌ های تأسیسات
پیچ گوشتی، برش، اره
تخریب هیلتی
ابزارهای سوراخکاری و تخریب هیلتی:
یکی از روش های تخریب برای بتن استفاده از چکش های تخریب کننده بتن می باشد و هیلتی دارای چکش های برقی در ابعاد و وزن های متفاوت برای این هدف می باشد.

اصطلاح بتن کن برای ابزارهای برقی دوکاره مورد استفاده قرار می گیرد و هم برای دریل سوراخکاری در بتن و سنگ و آجر و … و هم قابل برای تخریب های خیلی سبک استفاده می شود.

متداول ترین محصولات هیلتی در زمینه سوراخکاری و تخریب:
بتن کن ۷ کیلویی هیلتی: در دسته ی چکش های برقی کوچک قرار می گیرد و برای تخریب کاشی، سرامیک دیوار، تخریب گچ و خاک یا ملات دیوار، شیار زنی روی دیوارهای گچی برای عبور لوله و تاسیسات، کندن چاه و … مورد استفاده قرار می گیرد.
بتن کن ۱۰ کیلویی هیلتی: برای تخریب دیوارهای آجری بلوکی و سفالی، تخریب سنگ نما، شیار زنی روی دیوار برای عبور لوله و تاسیسات، کندن چاه خاکی، تخریب نمای ساختمان، تخریب بتن های غیر مسلح و سبک مورد استفاده قرار می گیرد.
بتن کن ۱۶ کیلویی هیلتی: برای انواع تخریب نیمه سنگین و سنگین مانند: تخریب دیوار آجری، دیوار بتنی، تخریب کف سازی سنگ و سرامیک واحدهای آپارتمانی، تخریب انواع سقف برای بازشو و داکت و به طور کلی برای همه نوع تخریب به جز تخریب های خیلی سبک و ظریف مورد استفاده قرار می گیرد.
بتن کن ۳۰ کیلویی هیلتی: برای تخریب بتن های حجیم با مقاومت بالا مثل: فنداسیون تخریب آسفالت تخریب سقف تیرچه، سقف متال دک یا عرشه فلزی، سقف دال بتونی، سقف کامپوزیت ، کف سازی مسلح و غیر مسلح مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد دستگاه هیلتی:
برای ساخت یک ساختمان به برداشتن دیوار ها، شیارزنی برای کاشی ها و حتی عبور لوله ها بر سطح دیوار های بتنی نیاز دارید و انجام این کار به کمک یک قلم و چند پتک سبک و سنگین به راحتی انجام نمی شود. به همین دلیل مجبورید ابزار دیگری برای این کار انتخاب کنید که دارای قدرتی فوق العاده و در عین حال سریع و آسان باشد و بهترین انتخاب برای شما، یک دستگاه هیلتی یا همان چکش تخریب می باشد.

چکش تخریب و یا همان هیلتی، یک دستگاه موتوری می باشد و با نیروی برق کار می کند و ضربه های سنگین، ناگهانی و قدرتمند برای تخریب سازه های بتنی تولید می کند و ضربه ها دراین دستگاه هیلتی از راه یک مته سر تخت و یا نوک تیز بر قلب سازه ‌های بتنی وارد می شود و می‌ توانید همواره با انواع هیلتی به راحتی تخریب های سبک، اصلاح سازه ها، شیار زنی بر سطوح بتنی، نصب درب و پنجره ها، خلق معبر هایی با هدف عبور لوله های آب و گاز و … انجام دهید.

دستگاه هیلتی، با استفاده از چند چرخ دنده، نیروی گردشی موتور الکتریکی را به یک نیروی ضربه ای با فرکانس بسیار بالا تبدیل می کند.

Share