پاسخی در هفت بند؛

توضیحات معاون جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ به انتقادات مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی

کارخانه های شالیکوبی معرفی شده توسط اتحادیه شالیکوبان عمدتا بدون مجوز، دارای چک برگشتی و تسهیلات معوق و بدون رعایت الزامات فنی و خارج از طرح الگویی سرمایه گذاری را انجام داده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چندی پیش بود که مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات تولید برنج گیلان، انتقاداتی را نسبت به رویکرد معاونت صنعت جهاد کشاورزی مطرح کرد(اینجا).

در همین راستا معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی موارد زیر در قالب جوابیه برای دیارمیرزا ارسال کرد:

۱. مشکلات مجوز کارخانه های دارای شراکت براساس ابلاغ ۵۷۸۵۲/۳۰۰/۱۴۰۱ مورخه ۱۹/۷/۱۴۰۱ آقای دکتر قربانی معاونت محترم برنامه ریزی وزیر جهادکشاورزی بوده و در سامانه مجوزهای جهادکشاورزی (سماک) صرفا براساس کدملی شخص حقیقی یا شناسه ملی شخص حقوقی(شرکت تعاونی یا خصوصی) انجام می شود و در اختیار سازمانها و هیچ مقام مسئول استانی نمی باشد. کارخانه های دارای شریک براساس ابلاغیه فوق بایستی نسبت به تشکیل شرکت اقدام نمایند و براساس اسناد محضری یک نفر را بعنوان نماینده و مالک معرفی نمایند.
۲. درخصوص مجوزهای مربوط به اصناف سازمان جهادکشاورزی طی دو مرحله نامه های شماره ۱۷۶۹۲۲/۹۶/۶/۱۰۱مورخه ۲/۱۲/۱۴۰۱ و نامه شماره ۱۶۵۷۱۳/۹۹/۱۰۷ مورخه ۲۵/۱۲/۱۳۹۹ به اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی گیلان، اتحادیه شالیکوبان استان بعنوان نماینده تام الاختیار سازمان معرفی شده تا پیگیری های لازم را انجام دهد که تاکنون هیچگونه اقدامی انجام نداده است.
۳. براساس قانون نظام صنفی کشاورزی صدور پروانه صنفی برای نظم بخشی به فعالیتهای کشاورزی و شناسایی شاغلین بخش و ارائه خدمات مطلوب به آنان بوده و منافاتی با مجوزها و پروانه های صادره توسط سازمان در اجرای طرحهای صنایع تبدیلی و کشاورزی ندارد.
۴. درخصوص تسهیلات اعطایی به شالیکوبان هرساله بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال در حمایت از طرح اصلاح ساختار به شالیکوبیها از منابع اعتباری تسهیلاتی استانی داده می شود که این روال در سال جاری از منابع یهینه یاب، تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی در حال معرفی و جذب می باشد که تاکنون بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال معرفی و جذب شده است.
۵. کارخانه های شالیکوبی معرفی شده توسط اتحادیه شالیکوبان عمدتا بدون مجوز، دارای چک برگشتی و تسهیلات معوق و بدون رعایت الزامات فنی و خارج از طرح الگویی سرمایه گذاری را انجام داده اند که در کارگروه بررسی تسهیلات رد شده اند، این معاونت بعنوان یک مرجع فنی در اعطای تسهیلات حضور داشته و عضو مدعو کارگروه می باشد. تصمیم گیری نهایی از طریق کارگروه شورای برنامه ریزی و معاونت محترم برنامه ریزی انجام می شود، البته براساس صورتجلسه کارگروه ۲۹/۲/۱۴۰۱ اتحادیه شالیکوبان متعهد شده بود که مدارک کامل طرحها را به بانکها ارائه دهد که این کار را انجام نداده است.
۶. درخصوص نرخ تبدیل و طرح نظارتی شالیکوبان، براساس اخرین نرخ مصوبه ستادتنظیم بازار در مورخه ۲۳/۵/۱۴۰۱ برای تبدیل هر کیلوگرم شلتوک به برنج برای کارخانه های معمولی ۱۶۰۰ تومان، رتبه دو ۱۷۵۰ تومان و رتبه یک ۱۹۰۰ تومان تعیین شده بود که در صورت توافق کشاورز و کارخانه دار اجرت جنسی به ترتیب ۲ و ۲/۲ و ۳۷۵/۲ کیلوگرم برنج سالم به ازای ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک بوده که کاملا قانونی و لازم الاجرا بوده است.
۷. بر اساس مصوبه ستادتنظیم بازار و کارگروه اقدام مشترک بازرسی ها با حضور بازرسان صمت و تعزیرات و بسیج اصناف و جهادکشاورزی و اتحادیه شالیکوبان به صورت مشترک انجام می شود و نهایتا تخلفات گزارش شده به ادارات تعزیرات جهت بررسی و برخوردهای قانونی ارجاع می شود و سازمان جهادکشاورزی به تنهایی نقشی در انجام آن ندارد.

جوادزاده
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی

Share