نگاهی به کاغذ و پتوی سرامیکی

پتوی سرامیکی یا پتوی الیاف سرامیکی از الیاف سرامیکیِ ریسیده شده تولید می‌شود و برای تأمین قدرت تحمل بالا برای کاربردهای عایق کاری در دمای بالا، سوزن کاری می‌شود.

پتوی سرامیکی یا پتوی الیاف سرامیکی از الیاف سرامیکیِ ریسیده شده تولید می‌شود و برای تأمین قدرت تحمل بالا برای کاربردهای عایق کاری در دمای بالا، سوزن کاری می‌شود.

الیاف سرامیکی ویژگی‌های بسیار خوبی دارند که عمده آنها به قرار زیر است:

* مقاومت عالی در برابر شوک حرارتی

* پایداری در دمای بالا

* رسانایی گرمایی پایین

* ذخیره سازی گرمایی پایین

* عایق کم وزن (قابلیت آسانِ کار با آن)

* مقاومت عالی در برابر خوردگی.

مزایای استفاده از لاینر پتوی الیاف سرامیکی در کوره

* پتوی سرامیکی، انعطاف پذیر است و می‌تواند در برابر نیروی مکانیکی خارجی مقاومت کند.

* انعطاف پذیری پتوی فیبر سرامیکی می‌تواند تغییر شکل پوسته کوره را جبران کند. هیچ شکافی بین پتوها وجود ندارد.

* وزن سبک آنها، ساخت و ساز را آسان می کند.

*  رسانایی حرارتی کم آنها، اثر صرفه جویی در انرژی بالا می‌برد.

*  توانایی مقاومت در برابر هرگونه شوک گرمایی را دارند.

* بدنه کوره نیازی به خشک کردن و نگهداری ندارد. بلافاصله پس از نصب قابل استفاده است

*  فیبر سرامیکی به صورت ماژول در کوره نصب می شود. ماژول‌های الیاف سرامیکی غیر مقید، یکدیگر را در جهات مختلف فشرده می‌کنند و هیچ شکافی بین آنها وجود ندارد.

* مناسب برای نصب هستند. بدون نیاز به رزرو شکاف انبساط، ماژول فیبر سرامیکی (ماژول تا شده) می‌تواند در چهار جهت گسترش یابد.

* بدون نیاز به گرم کردن قبلی: پس از نصب آستر، کوره را می توان بلافاصله مورد استفاده قرار داد. نیازی به گرم کردن قبلی نیست. کوره با مواد نسوز معمولی نیاز به پیش گرمایش دارد و زمان پیش گرمایش، طولانی است. کوره های تونلی که از ماژول الیاف سرامیکی (ماژول تا شده) استفاده می‌کنند تنها به پیش گرمایش کوتاه مدتی نیاز دارند و این باعث صرفه جویی قابل توجهی در انرژی می‌شود.

* عایق حرارتی خوب: داغی کوره‌های تونلی که از ماژول الیاف سرامیکی (ماژول تا شده) استفاده می‌کنند، هنگام لمس دست‌ها به بدنه خارجی کوره، احساس نمی‌شود.  در داخل کوره، دما به طور کلی ۸۵۰ تا۱۴۰۰ درجه سانتیگراد است، اما در خارج از آن تنها حدود ۳۵ درجه سانتیگراد، یا کمی بیشتر یا کمتر، است. ما می‌توانیم اثر عایق حرارتی را آشکارا ببینیم.

* پایداری شیمیایی: ماژول‌های فیبر سرامیکی خنثی و کمی اسیدی هستند و فقط با اسید قوی و قلیای قوی واکنش نشان می‌دهند. با اسید ضعیف، قلیای ضعیف، آب، و روغن واکنش نشان نمی‌دهند. و خوردگی در سرب، آلومینیوم، و مس ایجاد نمی‌کنند.

مزایای داشتن پتو یا کاغذ فیبر سرامیکی در گوشه‌های کارتان

استفاده از کاغذ الیاف سرامیکی برای کسانی که در صنعت تولید کار می‌کنند یک الزام است. این کاغذ، یک نوع کاغذ عایق شده در برابر دمای بالا است که استفاده از آن برای بسیاری از کاربردهای تولیدی ضروری است. برای همین، کاغذ الیاف سرامیکی کاربردهای بسیار متنوعی دارد – چه برای محافظت از واشرها در برابر دمای بالا یا ایجاد عایق – و بسته به آنچه مورد نیاز است طیفی از گرید‌های کاغذ یا پتوی سرامیکی با هدایت‌های حرارتی مختلف وجود دارد.

مبانی کاغذ الیاف سرامیکی

مشخصه اولیه این کاغذ، سفید و بی بو بودن آن است و این که از الیاف آلومنیو سیلیکات ساخته شده است و در فرآیند شستشوی الیاف قرار گرفته است. استفاده از آن  برای کاربردهای دمای بالا تا حدود ۱۲۵۰ درجه سانتگراد عالی است، اگرچه برخی از گریدها می‌توانند ۱۴۲۵ درجه سانتیگراد را هم تحمل کنند. برخی از کاغذها همچنین با استفاده از چسب‌های آلی ساخته می‌شوند – این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که به استحکام بیشتری نیاز باشد یا فرسودگی آلی، مانع کارکرد خوب مورد نیاز برای کاغذ می‌شود.

برخی از مزایای استفاده از کاغذ الیاف سرامیکی

یکی از مزایای اصلی استفاده از کاغذ الیاف سرامیکی این است که رسانایی حرارتی پایینی دارد و گرمای زیادی را در خود ذخیره نمی‌کند. همچنین در برابر شوک حرارتی مقاوم است و نیز در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم است، به این معنی که نرخ خوردگی پایینی دارد. اگر به دنبال برش قالب یا استفاده از مهر و موم خودکار هستید و همچنین استحکام دی الکتریک بالایی می‌خواهید، استفاده از این کاغذ، عالی است. یکی دیگر از مزایای این نوع کاغذ، سبک بودن و ساختار یکنواخت آن است که آن را به یک نوع عایق عالی تبدیل می‌کند. همچنین انعطاف پذیر و مقاوم در برابر آتش است.

از کاغذ الیاف سرامیکی برای چه مواردی می توان استفاده کرد

از این نوع کاغذ بیشتر در کاربردهای عایق کاری، آب بندی حرارتی، واشر، آستر و مهر زنی استفاده می‌شود.

عایق

استفاده از آن به عنوان عایق حرارتی و الکتریکی، عایق پشتیبان نسوز یا صدا خفه‌کن‌های عایق در وسایل نقلیه عالی است. برای کاربردهای دما یا فشار بالا، مانند ذوب سرامیک یا شیشه، کوره، دیگ بخار، عایق الکتریکی و غیره، و همچنین در اهداف هوافضا، استفاده از کاغذ الیاف سرامیکی برای تهیه عایق، آستر، واشر و مهر و موم ضروری است.

آستر

از این کاغذ می‌توان به عنوان پوشش پشتیبان، پوشش رویی یا صفحه جدا کننده در یک آستر نسوز استفاده کرد یا آن را به عنوان آستری برای محافظت در سقوط مورد استفاده قرار داد.

محافظ حرارتی

برای اهداف خودرو و هوافضا، می‌تواند عملکردهای محافظ حرارتی را ارائه دهد و در برابر آتش، جرقه یا فلز مذاب محافظت لازم را ایجاد کند.

واشر

استفاده از کاغذ الیاف سرامیکی همچنین می‌تواند در واشرهای آجری با روکش فلزی یا هر کاربردی در دمای بالا کمک کننده باشد.

متفرقه

همان طور که در بالا ذکر شد، استفاده از آنها برای برش‌های قالبی و مهر زنی خودکار، فیلتر کردن دمای بالا، یا بسته بندی لوله‌ها یا ریخته گری‌های فلزی که در دمای بالا صورت می‌گیرند مفید است. این کاغذ یا پتو، یک ماده بسیار متنوع است و صرف نظر از مصارف صنعتی، داشتن آن برای استفاده در موارد مختلف، بسیار عالی است.

چگونه می توانیم آن را سفارش دهم؟

درست مانند هر چیزی در این روزها، چند روش مختلف برای سفارش وجود دارد. اگر ترجیح می‌دهید شخصاً بروید و با یک نماینده فروش مشورت کنید، احتمالاً توزیع کنندگان محلی پتوی سرامیکی در منطقه شما وجود دارند که آن را دارند و می‌توانند به شما کمک کنند. با این حال، امکان سفارش آنلاین آن نیز وجود دارد – این امر می تواند به ویژه در صورتی که به حمل و نقل منظم و مطمئن نیاز دارید یا سفارش بزرگی انجام می دهید مفید باشد. اکثر شرکت‌ها همچنین یک وب‌سایت دارند که در آن می‌توانید نوع الیاف کاغذ سرامیکی، مشخصات و ویژگی‌های آن و قیمت آن را زودتر ببینید.

به هر حال شایان ذکر است که کار با کاغذ الیاف سرامیکی به تجهیزات محافظ نیاز دارد. دستکش، پارچه و ماسک همگی باید هنگام دست زدن به آن استفاده شوند، و همچنین باید به اقدامات کنترل گرد و غبار فکر کنید.

 امروز بدون این مواد همه کاره و مهم نباشید – بدانید به چه نوع کاغذ الیاف سرامیکی نیاز دارید.

منابع

https://www.refractoryeng.com/refractory-experts/benefits-of-ceramic-fiber-insulation

https://www.ceceramicfiber.com/Article/Theadvantagesofusing_1.html

https://www.jucosrefractory.com/info/what-are-the-advantages-of-ceramic-fiber-blank-44363571.html

www.ceceramicfiber.com

Share