آخرین تحولات افغانستان؛

درخواست طالبان از روسیه برای میانجیگری میان این گروه و مقامات پنجشیر

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در افغانستان گفت: نماینده دفتر سیاسی طالبان روز شنبه از سفارت روسیه در کابل دیدن کرد و پیشنهاد دستیابی به توافق سیاسی را به نمایندگان مقامات پنجشیر ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از اطلس پرس، دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در افغانستان گفت: نماینده دفتر سیاسی طالبان روز شنبه از سفارت روسیه در کابل دیدن کرد و پیشنهاد دستیابی به توافق سیاسی را به نمایندگان مقامات پنجشیر ارائه کرد.

ژیرنوف اظهار داشت: «نماینده دفتر سیاسی طالبان درخواست کرد تا یک پیام سیاسی را به مردم پنجشیر منتقل کنیم.»

وی افزود: آن‌ها از روسیه خواستند موارد زیر را به رهبران و ساکنان پنجشیر برسانیم و گفت که تاکنون طالبان هیچ تلاشی برای ورود به پنجشیر با استفاده از نیرو نکرده اند، این گروه خواستار یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای حل و فصل وضعیت، از طریق توافق سیاسی شده اند. »

به گفته سفیر، در این پیام اشاره شده است که طالبان نمی‌خواهند خونریزی شود و روی گفتگو حساب می‌کنند.

گفتنی است که طالبان در تاریخ ۲۴ اسد کنترل کابل، پایتخت افغانستان را در دست گرفت و اکنون فقط پنجشیر در تصرف این گروه نیست.

دفاع تمام قد وزیر خارجه روسیه از طالبان

وزیر خارجه روسیه در ادامه روند حمایت روسیه از گروه طالبان از این گروه تعریف و تمجید کرد.

«سرگئی لاوورف»وزیر خارجه روسیه گفت که گروه طالبان به اظهارات خود مبنی بر عفو و توقف درگیری ها و نیز گفت و گوی میان طرف های افغانستانی پایبند است.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه روسیه و سفیر این کشور در کابل نیز به شکل صریحی از گروه طالبان حمایت کرده بودند.

مسئولان روسی در حالی از گروه طالبان حمایت می کنند که خبرگزاری طلوع نیوز روز گذشته گزارش داد که به رغم وعده گروه طالبان مبنی بر عدم پیگرد مسئولان و دشمنان سابق خود اما شماری از مسئولان دولت سابق افغانستان مخفی،بازداشت یا اعدام شده اند.

برخی از اعضای خانواده های «عبدالولی وحیدزی» فرماندار سابق ولایت «لغمان»و «لطف الله کامران» فرمانده سابق پلیس این ولایت گفتند که این مسئولان با وجود آن که پنج روز پیش خود را به افراد مسلح طالبان تسلیم کردند اما همچنان در بازداشت به سر می برند.

همچنین مکان حضور «محمد هاشم غلجی» یکی از فرمانده برجسته پلیس ولایت«غزنی» نیز به گفته پسرش همچنان نامشخص است.

Share