رئیس‌جمهور ترکیه؛

ساخت دیوار در چهار استان مرزی‌ با ایران | از اظهارات معتدلانه رهبران طالبان استقبال می‌کنیم

رجب طیب اردوغان مدعی شد: صرف نظر از این که چه کسی روی کار آید، ماندن کنار افغانستان لازمه وفای به عهد و برادری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت دولت جدید در عرصه بین‌المللی و تسهیل کار آن می‌شود.

اردوغان در برنامه زنده برخی کانال‌های خصوصی به ارزیابی مسائل روز پرداخت.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه پیش از این هم گفته بودیم که می‌توانیم با رهبران طالبان دیدار داشته باشیم گفت، امروز نیز بر همین عقیده هستیم. آماده هر گونه همکاری در زمینه تامین آرامش مردم افغانستان، رفاه هم‌تباران تُرک خود در این کشور و حفاظت از منافع کشورمان هستیم. صرف نظر از این که چه کسی روی کار آید، ماندن کنار افغانستان در روزهای خوب و بد لازمه وفای به عهد و برادری است.

اردوغان تصریح کرد، سربازان ما در افغانستان هرگز به عنوان نیروی جنگی خدمت نکرده‌اند. ما هرگز سربازان‌مان را به عنوان یک قدرت خارجی در آنجا ندیده‌ایم. اکنون ما برنامه های خود را با توجه به واقعیت های جدیدی که در این زمینه (امنیت فرودگاه حامد کرزی) ایجاد می‌شود، طراحی کرده و بر اساس آن مذاکرات‌مان ادامه دارد.

رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به اینکه تامین امنیت و آرامش شهروندان‌مان در افغانستان اولویت اول ما است، افزود: در مجموع ۵۵۲ شهروند ترکیه از افغانستان خارج شده‌اند.

اردوغان گفت: از اظهارات معتدلانه رهبران طالبان استقبال می‌کنیم. ملاقات با مرکل تا پایان این هفته و دیدار با پوتین در آخر هفته مطرح است.

وی همچنین افزود: در چهار استان مرزی‌مان با ایران آغری، حکاری، ایغدیر و وان دیوار ساخته خواهد شد، روند ساخت دیوارهای مرزی آغری و ایغدیر پایان یافته است.

Share