لذت آشپزی؛

طرز تهیه آش رشته، یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایران

در تهیه این آش از قلم گوساله یا گاو استفاده شده و فوق العاده مغذی بوده و مخصوصا برای بچه ها و افراد ضعیف بسیار مفید است. با ما همراه باشید.

آش رشته یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایران است که مخصوصا در ایام ماه مبارک رمضان پای ثابت سفره های بیشتر منازل است. در اینجا طرز تهیه این غذای خوشمزه و مقوی را برای شما عزیزان آورده ایم. در تهیه این آش از قلم گوساله یا گاو استفاده شده و فوق العاده مغذی بوده و مخصوصا برای بچه ها و افراد ضعیف بسیار مفید است. با ما همراه باشید.

مواد لا زم برای تهیه آش رشته مخصوص:

رشته مخصوص آش: ۳۰۰ گرم

سبزی آش شامل : تره، جعفری، اسفناج، شوید، گشنیز۱ کیلو

قلم گاو یا گوسفند یا پای مرغ: ۳۰۰ گرم

حبوبات شامل گندم پوست کنده، ماش، نخود ، لوبیا و عدس – مجموﻋﺄ به مقدار مساوی ۴۵۰ گرم

نعناع خشک: ۴ قاشق

پیاز متوسط: ۶ عدد

سیر: در صورت تمایل ۳ حبه

کشک ساییده غلیظ: ۲ لیوان

روغن: به میزان لازم ( جهت سرخ کردن پیاز و سیر و نعناع داغ)

طرز تهیه:
قلم گاو یا گوسفند و یا پای مرغ را روز قبل میگذاریم با پیاز و با شعله ملایم بپزد. این کار چندین ساعت طول میکشد. وقتی کاملا پخت عصاره آنرا جدا کرده و در یخچال بگذارید.

همچنین نخود و لوبیا را نیز از روز قبل خیس می کنیم تا نفخ آن کاملا از بین برود و در طول مدت خیس کردن چند بار آب آنرا عوض کنید تا بو نگیرد.

عدس، گندم و ماش را نیز حدودا نیم ساعت خیس کنید کافی است. در مرحله بعد نخود و لوبیا را جداگانه با پیاز بگذارید تا کاملا بپزد.

وقتی نخود و لوبیا کاملا پخت، حبوبات دیگر و عصاره گوشت و یا مرغتان را به مواد اضافه کنید و در صورت تمایل مقداری زرچوبه به آن اضافه کنید در تمام مدت نباید آش را به حال خود رها کنید و مرتبا باید هم بزنید تا ته نگیرد. همچنین شعله را نیز نباید زیاد کنید. یکی از مهمترین نکات در تهیه یک آش خوشمزه این است که با حرارت پایین آش را آماده کنید تا کاملا جا افتاده شود.

بعد سبزی را تمیز و خرد می کنیم و داخل حبوبات پخته شده می ریزیم و می گذاریم سبزی ها هم بپزند.

در مرحله بعد رشته را در آش می ریزیم ومی گذاریم آهسته بپزد، ولی رشته نباید خرد شود.

نکته مهم دربار رشته آش:

بعضی از افراد ترجیح میدهند که رشته کاملا له شود و در آش مشخص نباشد و تنها باعث جا افتادن و خوشمزه شدن آش شود. برای این منظور قبل از غلیظ شدن آش رشته را به آن اضافه کنید و همچنان هم بزنید تا آش جا بیفتد ولی در صورتیکه تمایل دارید رشته ها شکل خود را حفظ کرده و خرد نشوند وقتی آش در حال غلیظ شدن است رشته ها را اضافه کنید.

در این مدت کشک را نیز در اندکی آب جوش حرارت دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید(البته نباید خیلی رقیق شود ) نیمی از کشک را داخل آش ریخته و نیم دیگر را برای تزیین کنار بگذارید

همچنین پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ را نیز آماده کنید و نیمی از آن را در آش بریزید تا طعم آنها به خورد آش برود و نیم دیگر را برای تزیین کنار بگذارید.

وقتی کشک را به آش اضافه میکنید آش باید از نظر غلظت آماده باشد و یک دقیقه بعد از اضافه کردن کشکزیر گاز را خاموش کنید.
در نهایت آش را با کشک، نعناع داغ ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین کنید و میل کنید.

نوش جان…

Share