مردم بار مسئولان ناتوان را به دوش بکشند/فرهنگ عنصر اصلی انقلاب
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وی قشر فرهنگی را یکی از مهمترین قشرهایی دانست که در پیروزی انقلاب نقش داشتند و کمتر هم به آن پرداخته شده است، ادامه داد: امروز نیز از معلمان گرفته تا اساتید دانشگاهها و کسانی که در این سالهای پس از انقلاب کشور را اداره کرده و میکنند، از همین قشر فرهنگی درس گرفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اساتید معارف دانشگاههای گیلان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران، یک پدیده عظیم کم نظیر تاریخی است، اظهار داشت: انقلابهای سیاسی زیادی در عالم اتفاق افتاده است، اما انقلاب اسلامی بر اساس فکر و اندیشه دینی شکل گرفت و در وهله اول انقلابی فرهنگی است که اهداف سیاسی، اقتصادی و… آن نیز در سایه این فرهنگ شکل میگیرد.
فرهنگ عنصر اصلی انقلاب اسلامی است
آیتالله محمد تقی مصباح یزدی با بیان اینکه علاوه بر تفاوت محتوایی انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها، این انقلاب از همان ابتدای پیروزی با مخالفت همه دنیا نیز روبه رو بود، ادامه داد: چرا که بیشتر انقلابهای اتفاق افتاده در کشورها، انقلابهایی مارکسیستی و متکی به اردوگاه شرق بودند، اما این انقلاب از روز اول شعار نه شرقی و نه غربی سر داد. یعنی مردم برای احیای ارزشهای الهی قیام کردند، و هدف و انگیزه اصلی، الهی بود.
وی عنصر اصلی انقلاب را فرهنگ دانست و افزود: با توجه به این نکته، از همان آغاز، پالایش فرهنگ اسلامی آمیخته با فرهنگ غربی در دستور کار قرار گرفت تا فرهنگ متکی بر باورهای اسلامی احیا شود، اما در این بعد بر خلاف ابعاد سیاسی و نظامی که با قوت پیش رفت، پیشرفت قابل ملاحظهای رخ نداد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به عوامل عدم پیشرفت در زمینه فرهنگی اظهار داشت: اولا طبیعتا مسائل فرهنگی زمانبر هستند، و ثانیا کمبود نیروی انسانی که برای ایجاد تحول بنیادین در بخشهای فرهنگی نیاز بود، کاملا احساس میشد و متخصصین دانشگاهی نیز نه تنها این مسأله را درک نمیکردند، بلکه خودشان در غرب تحصیل کرده و به آن افتخار میکردند، و از آنجا که تفکر و فرهنگ اسلامی در تقابل با علوم انسانی غربی است، آنها سرمایه خود که همان آموختههای غربی بود را در معرض خطر میدیدند و لذا با آن مخالف بودند.
علوم انسانی نماد باورها و ارزشها است
وی قشر فرهنگی را یکی از مهمترین قشرهایی دانست که در پیروزی انقلاب نقش داشتند و کمتر هم به آن پرداخته شده است، ادامه داد: امروز نیز از معلمان گرفته تا اساتید دانشگاهها و کسانی که در این سالهای پس از انقلاب کشور را اداره کرده و میکنند، از همین قشر فرهنگی درس گرفتند.
آیتالله مصباح با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب، حساسیت افراد برای مراقبت از دین کمتر شد، اظهار داشت: از آنجا که متدینین در رژیم طاغوت، دین خود را بیشتر در معرض خطر میدیدند، به هرصورت که بود ولو با تهدیدهای موجود برای تقویت دین خود به فعالیتهای مختلفی مانند تشکیل جلسات میپرداختند، اما بعد از انقلاب، خطر را پایان یافته دیدند و مسئولیتها را بر عهده دولت اسلامی گذاشتند و آن را ضامن حفظ دین دانستند و این مسأله هم از دیگر عواملی است که سبب شد تا رشد مطلوبی در زمینه فرهنگی نداشته باشیم.
وی علوم انسانی را نماد باورها و ارزشها دانست و افزود: علیرغم تأکیدات امام(ره) و رهبری، پیشرفتی که در زمینه علم و صنعت و تکنولوژی داشتهایم، در زمینه فرهنگ نداریم، و البته تجربه هم نشان داده که کار کردن در این زمینه و به ویژه مسائل علوم فرهنگی زمانبر و هزینهبر است، لذا دولتها که عمر محدودی دارند، خیلی به آن رغبت نشان نمیدهند.
لزوم جهاد علمی برای اساتید دانشگاهها
مصباح یزدی با اشاره به لزوم جهاد علمی برای اساتید دانشگاهها اظهار داشت: همانگونه که دانشمندان هستهای احساس نیاز کردند که باید در برابر دشمنان به این پیشرفتها دست یابند و با جهاد خود در مدت کوتاهی به این پیشرفتها دست یافتند، و همانگونه که مردم عادی در ۸ سال دفاع مقدس وقتی احساس نیاز کردند، به جای شرکت در دورههای آموزشی چند ساله، با گذراندن دورههای ۴۵ روزه نظامی وارد جبهه شدند، و از بین همین افراد کسانی رشد کردند که پیچیدهترین عملیاتها را طراحی میکردند، امروز نیز اساتید دانشگاه باید در وهله اول خودشان را در برابر شبهات مصون کنند؛ و از آنجا که فرصتی برای خبره شدن در همه مسائل دینی وجود ندارد، در دورههای آموزشی کوتاه مدت خود را آماده کرده و بعد به جهاد علمی بپردازند.
وی ادامه داد: بزرگترین وظیفه امروز اساتید دانشگاه، برانگیختن احساس وظیفه در دانشجویان و دیگر فرهنگیان نسبت به جهاد علمی است، چرا که اگر احساس وظیفه کردیم، قطعا در پی راه آن نیز رفته و راهش را مییابیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه امام(ره) احساس ” ما میتوانیم ” را در مردم احیا کرد، اظهار داشت: هرکسی برای انقلاب وظیفهای دارد که باید آن را به انجام رساند. به عنوان نمونه اداره هشت سال دفاع مقدس که چیزی شبیه اعجاز بود، توسط فرماندهان انجام شد، اما نمیتوان امروز از فرماندهان توقع داشت که دانشگاهها و علوم انسانی اسلامی را بسازند؛ بلکه این جهادی است که بر عهده ماست.
مردم باید بار مسئولان ناتوان را به دوش بکشند
وی با اشاره به اینکه اگر در جائی مسئولین دولتی نتوانستند به وظیفه خود عمل کنند، باید مردم بار آن را به دوش بکشند، افزود: امروز که به هر دلیل، مسئولین کشور نتوانستهاند تحولی در علوم انسانی ایجاد کنند، وظیفه ما ساقط نشده و باید توان خود را در پرورش دانشجویان در این زمینه بالا ببریم. به عنوان نمونه، دانشجو باید متوجه شود که این علوم انسانی غربی، وحی منزل نبوده و وجود نظرات مختلف در این علوم مؤید همین معناست، و باید نظر اسلام نیز حداقل به عنوان یک نظر در کنار نظرات دیگر، مورد توجه قرار گیرد.
علامه مصباح یزدی، برگزاری جلسات و نشستها با حضور اهل علم و بحث بر مسائل علوم انسانی دینی، مطالعه آثار استاد شهید مطهری و کتب شبیه به آن، و مسلح شدن در برابر شبهات را از جمله فعالیتهایی دانست که در این مسیر بسیار راهگشا هستند.
دیدگاه