رشد ۲۷ درصدی بودجه ۴۰ طرح بزرگ گیلان|برای حفظ محیطزیست مقهور سرعت نشویم
شامگاه سهشنبه ۱۱دی ماه، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران پاسخگوی سوألات مطروحه در خصوص بودجه ۹۸ و سایر مباحث استانی بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کیوان محمّدی از فرآیند پیچیده بودجهریزی، سخن گفت و افزود: برای اینکه به مرحله ارائه دیدگاههای نمایندگان مجلس درباره بودجه برسیم، وزارتخانهها و دستگاههای مربوطه استانی از اواسط تابستان کار را شروع کرده و برنامههای پیشنهادی خودشان برای سال بعد را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می کنند.
وی با بیان اینکه لایحه پیشنهادی پس از جمع بندی از نیمه آذرماه در اختیار نمایندگان قرار میگیرد ادامه داد: پس از آن نمایندگان فرصت دارند به بررسی این لایحه بپردازند و حتی در صورت نیاز تقاضای وقت مجدد برای ارزیابی بیشتر و دقیقتر کنند و در نهایت بودجه سال بعد در اسفندماه به جمعبندی و تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد و دستگاهها موظف به اجرای آن میشوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان درخصوص بودجه ۹۸ گفت: امسال برای نخستین بار در گردهمایی روسای سازمانهای مدیریت و برنامهریزی استانها با روسای سازمان برنامه و بودجه که به میزبانی گیلان در شهریور ماه سالجاری برگزار شد درخصوص بودجه ۹۸ بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در این گردهمایی چگونگی سهمیهبندی بودجه استانها در بخشهای مختلف اعم از بهداشت، امنیت، فرهنگ، محیطزیست و… با ظرافت بسیار زیادی با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریمهای پیش رو مشخص شد.
محمّدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرحهای بزرگ استان گفت: از ۴ هزار طرح در استان ۴۰ طرح بزرگ داریم. امسال ۱۳۸ میلیارد تومان برای این ۴۰ طرح در نظر گرفته شده که نشان دهنده رشد ۲۷ درصدی است. همچنین ۲ سد بزرگ (شفارود و پلرود) و ۱۱ سد لاستیکی داریم. البته سد شفارود فاینانس کشور چین است و از بودجه داخلی استفاده نمیکند.
وی تصریح کرد: بودجه سد پلرود که پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی دارد، از ۹ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۳ میلیارد تومان در سال آینده رسیده است. لذا امیدواریم سد پلرود طی دو سال آینده وارد سیستم آبیاری استان شود. به سد دیورش نیز بودجه خوبی تخصیص یافته و با توجه به کوچکتر بودن این پروژه نسبت به سد پلرود، با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان با اشاره به وضعیت ۱۱.۵ کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار، ادامه داد: ۳.۵ کیلومتر از ۱۱.۵ کیلومتر طی سالهای گذشته به بهرهبرداری رسید. لذا درصدد هستیم قبل از پایان کار دولت، این ۸ کیلومتر باقیمانده را که یکی از پیچیدهترین پروژهها بوده و نیازمند بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است، افتتاح کنیم.
وی رکود پروژهها را ناشی از تکانههای اقتصادی عرصه بینالمللی دانست و تاکید کرد: خوشبختانه مردم گیلان در آذرماه امسال صدای سوت قطار قزوین – رشت را شنیدند و به زودی شاهد افتتاح کامل آزادراه منجیل – رودبار هم خواهند بود.
محمّدی با بیان اینکه کنارگذر انزلی یکی از مهمترین کنارگذرهای منطقه است، یادآور شد: یکی از دلایل کندی روند اجرایی این پروژه مسائل زیست محیطی است، اما عقل حکم میکند که ما برای حفظ محیطزیست مقهور سرعت نشویم و نسبت به محیط زیست دقت لازم و کافی را به خرج دهیم.
وی به وضعیت بیمارگونه تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: کارشناسان منطقه با کمک همکاران ژاپنی به دنبال احیای این تالاب هستند، اما اگر احداث یک پروژه بخواهد وضعیت تالاب را وخیم کند، جا دارد با تعمق بیشتری نسبت به اجرای آن عمل کنیم. در سال ۹۷ برای پروژه کنارگذر انزلی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شد، اما با توجه به شرایط حاکم بر کشور، سرعت لازم را نداشتیم. البته در حال حاضر مشکلات زیست محیطی پروژه مذکور حل شده و امیدواریم در همین دولت به بهرهبرداری برسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان با بیان اینکه محدودیت زمین و منابع در گیلان موجب شده هزینههای اجرای پروژهها بسیار سنگین شود، اظهار کرد: ۷۵ درصد از بودجه هزینهای گیلان طی ۹ ماه نخست امسال جذب شده است؛ این در حالی است که در پایان سال ۹۶، بودجه هزینهای ما با جذب ۱۰۳ درصد مواجه شد و انتظار داریم امسال نیز همین روند را داشته باشیم.
وی با اشاره به تخصیص ۳۵ درصدی بودجه عمرانی استان در سال ۹۶، یادآور شد: بودجه عمرانی گیلان طی ۹ ماهه نخست امسال نیز با تخصیص ۳۵ درصدی مواجه بوده و لذا امیدواریم تا پایان سال جذب بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم. البته هنوز درآمدهای کشور متکی به نفت است و بیتردید اگر درآمد خوبی داشته باشیم، درصد جذب بودجه عمرانی نیز افزایش خواهد داشت.
محمّدی با بیان اینکه بودجه هزینهای استانها کامل جذب شده و برگشت نمیخورد، ادامه داد: اگر سازمان یا دستگاهی بنا به ملاحظاتی از جمله زیستمحیطی، اسناد خزانه و… نتواند بودجه عمرانی را جذب کند، طبیعی است که با برگشت بودجه مواجه شود تا از حیف و میل منابع مالی جلوگیری به عمل آید. البته گیلان در برگشت بودجه وضعیت مطلوبی دارد و بالاتر از میانگین کشوری است.
وی با اشاره به وضعیت گیلان در شاخص های جمعیت و محرومیت، اضافه کرد: گیلانیها باید توجه کنند که کاهش نفوس ما، کاهش نفوذ ما را در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به دنبال دارد، زیرا سهم هر استان از کرسیهای مجلس ضریبی از جمعیت آن استان بوده و گیلان از افزایش تعداد نمایندگان از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر طی دوره گذشته هیچ سهمی نداشته است که در نتیجه باعث میشود در اخذ سهم خودمان با مشکل مواجه شویم.
وی با بیان اینکه افزایش مهاجرت به گیلان کاهش زاد و ولد را جبران می کند، افزود: کاهش جمعیت گیلان با توجه به افزایش مهاجرتها مشکلی در بودجه ایجاد نمیکند، اما باید به مسئله مهاجرتها و عوارض آن به صورت ویژه پرداخته شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان، درآمد سرانه استان را پایین دانست و یادآور شد: در گیلان باید تلاش مضاعفی داشته باشیم و فرهنگ کار کردن در جامعه ما باید تغییر کند. مردمان گیلان در گذشته در شیبهای ۳۰ درجه فندق و گردو کشت میکردند که نشان دهنده فرهنگ کار قوی و غنی آنان است، اما اکنون بیکاران ما عمدتاً به دنبال مشاغل دولتی هستند و ظرفیت مشاغل دولتی در گیلان تکمیل است.
محمّدی سهم جمعیتی گیلان از کل کشور را ۳.۲ و سهم بودجه هزینهای استان را ۴.۲ دانست و اظهار کرد: دستگاههای دولتی ما فربه هستند و گران اداره میشوند. چون قرار است دولت کوچک شود، در استان ما با این فرهنگ کار مشکل پیچیدهتر خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه نسل جوان باید به دنبال فنونی بروند که متکی به خودشان باشند؛ نه دولت، عنوان کرد: دولت براساس تبصره ۱۹ می تواند تسهیلات و امکانات مالی را از طریق سیستم بانکی به جوانان به ویژه در مناطق روستایی ارائه دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان از امضای قرارداد استاندار گیلان با سازمان فنی و حرفهای کشور سخن گفت و افزود: جوانان ما تحصیلات خوبی دارند، اما فن و حرفه خاصی را یاد نگرفتهاند. لذا در این زمینه برنامههایی داریم تا بتوانیم جزو پنج استان پایلوت کشور در عرصه پوشاک با تمرکز بر مناطق روستایی باشیم.
دیدگاه