رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان

حیات کشور وابسته به حیات روستاست | برای خودکفایی و استقلال باید روستای زنده داشته باشیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه حیات هر کشور وابسته به حیات روستاست، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کشوری خودکفا و مستقل داشته باشیم، باید روستای زنده داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، کیوان محمدی در سی وششمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «کارآفرینی روستایی» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به گذشت سه سال از برگزاری منظم و مستمر سلسله نشست های توسعه در استان، اظهار کرد: به زودی مجموعه مقالات دو سال اول در قالب دو مجلد منتشر خواهد شد و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بسیاری از مبانی نظری توسعه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، گردشگری و… را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم، افزود: در طی این سه سال از حضور دانشمندان و صاحب نظران برجسته کشور در حطیه های مختلف و متعدد استفاده کرده ایم و این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، زندگی روستایی را یکی از پدیده های مغفول در بحث توسعه دانست و عنوان کرد: روستا و روستایی را کمتر مورد توجه قرار داده ایم لذا در ماده ۲۷ قانون برنامه ششم دولت مکلف شده سالانه پنج هزار روستا را مورد مطالعه قرار دهد و به تثبیت جمعیت، اشتغالزایی و توسعه روستایی به عنوان یکی از اولویت های توسعه پایدار کمک کند. در این راستا استان ها نیز موظف به بررسی شرایط زندگی روستایی در منطقه خود هستند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه حیات هر کشور وابسته به حیات روستاست، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کشوری خودکفا و مستقل داشته باشیم، باید روستای زنده داشته باشیم و چرخ زندگی روستاییان بچرخد. در واقع روستا باید کارکردهای خاص خودش را داشته باشد و اگر روستا راکد باشد، بی تردید آن کشور نیز حیات مناسبی نخواهد داشت.

محمدی ادامه داد: این یک اشتباه است که فکر کنیم در یک جامعه توسعه یافته همه مردم در شهر زندگی می کنند و روستا تعطیل است؛ در حالی که در جوامع توسعه یافته روستاها نیز توسعه یافته هستند و استانداردهای لازم توسعه یافتگی را دارند. ممکن است که جمعیت روستایی کاهش پیدا کند، اما نقش و کارکرد روستا کاهش نمی یابد.

وی تولید کشاورزی را یکی از کارکردهای اصلی روستا دانست و گفت: اگر روستا را مرکز تولید محصولات غذایی ببینیم، این شاخص بعد از مدرنیته و صنعتی شدن کاهش پیدا نمی کند، بلکه روستا خودش را با اقتضائات روز هماهنگ می کند و مانند سایر اجزای یک جامعه مدرن بالنده می شود لذا زندگی روستایی به معنی سنتی دگرگون شده و شکل جدیدی پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه متاسفانه روستاهای ما نه نقش سنتی خود را حفظ کرده اند و نه شکوفایی و گیرایی دنیای مدرن را دارند، تاکید کرد: دولت وظیفه دارد روستاها را احیا کند، البته احیا کردن روستا بدان معنی نیست که مجددا جمعیت روستایی را افزایش دهیم و از ۲۸ درصد جمعیت در حال حاضر به ۶۰ درصد جمعیت در گذشته بازگردانیم.

وی روند نزولی جمعیت روستا را یک واقعیت دانست و یادآور شد: در همین راستا سهم اشتغال کشاورزی نیز کاهش یافته است، اما نباید روند تولید کاهش پیدا کند، زیرا امنیت غذایی کشور به این امر بستگی دارد لذا باید نیروی دانشمند وارد روستا شود و با علم و تجربه این کاهش جمعیت را جبران کند.

محمدی، با تاکید بر اینکه استقلال و خودکفایی هر کشوری ریشه در اقتصاد روستایی آن کشور دارد، اظهار کرد: اگر به روستا فکر نکنیم، هرچقدر هم شعار استقلال و آزادی سر دهیم، راه به جایی نمی بریم، زیرا استقلال و آزادی با کار و زحمت به دست می آید.

رئیس سازمات مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به وضعیت روستاهای استان، متذکر شد: در استان گیلان رابطه تنگاتنگی بین شهر و روستا وجود دارد و خوشبختانه روستاهای ما هنوز به آن درجه از اضمحلال نرسیده و می توانیم کشاورزی روستایی را سر پا نگه داریم. در مرحله بعد باید به دنبال مشاغلی برویم که در ظاهر روستایی نیستند، اما امکان آن فعالیت در روستا وجود دارد.

وی ماده ۲۷ قانون برنامه ششم را یک ضرورت دانست؛ نه لطف به روستایی و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نسبت به مسئله استقلال و خودکفایی تاکید دارند و لذا اگر می خواهیم روی استقلال خودمان تاکید کنیم، در درجه اول باید امنیت غذایی داشته باشیم که متکی به روستاست.

محمدی اضافه کرد: همانگونه که دموکراسی بدون حضور مردم معنا ندارد، توسعه هم بدون حضور و نقش آفرینی مردم امکان پذیر نیست لذا نباید روستا و روستاییان را به عنوان بخش مهمی از جامعه نادیده بگیریم.

Share