سرپرست گروه سلامت جمعیت و خانواده علوم پزشکی گیلان

ناهنجاری‌های مادرزادی و حوادث شایع‌ترین دلایل مرگ کودکان زیر۵سال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرحناز پاکدامن پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی کودک برنامه‌ریزی و مراقبت از کودکان را سیر مهم تکاملی دانست و اظهار کرد: پیشگیری از مرگ کودکان و حفظ بقای آنها از اهداف مهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرحناز پاکدامن پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی کودک برنامه‌ریزی و مراقبت از کودکان را سیر مهم تکاملی دانست و اظهار کرد: پیشگیری از مرگ کودکان و حفظ بقای آنها از اهداف مهم است.logo-koodak-131

وی با بیان اینکه اکنون میزان مرگ و میر کودکان در گیلان کاهش یافته است، تصریح کرد: از هر یک‌هزار کودک حدود ۲۰ تا ۱۵ کودک فوت می‌کند و این شاخص خوبی است که در مسیر بقای کودک به آن رسیدیم.

سرپرست گروه سلامت جمعیت و خانواده علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه کودکان در حال رشد باید از رشد فیزیکی و سالم برخوردار شوند، افزود: با مراقبت کودک می‌توان به این رشد دست یافت.

وی فقر آهن را یکی از مشکلات کودکان ۶ ماهگی تا ۹ سالگی عنوان کرد و گفت: غربالگری کودکان بیمار و سالم و استفاده از مواد غذایی تکاملی جزو برنامه‌ها است.

پاکدامن ایجاد بیمارستان دوستدار کودک را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و یادآور شد: در گیلان ۱۸ بیمارستان دارای لوح دوستدار کودک است.

وی با بیان اینکه هر سال کارشناسان بهداشت بیمارستان‌ها را مورد پایش قرار می‌دهند، تصریح کرد: ترویج و ترغیب تغذیه نوزاد با شیر مادر یکی از اقدام‌های خوب بیمارستان‌های مذکور است.

این پزشک عمومی، تغذیه نوزاد با شیر مادر را در حفظ سلامت کودکان ضروری دانست و گفت: در این راستا تست غربالگری معتبر با عنوان «پرسشنامه» اجرا می‌شود که تمام کودکان ۱۲ ماه در آن مورد آزمایش قرار می‌گیرند و سیر تکاملی آنها بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کودکان دارای مشکل تکاملی وارد چرخه مراقبتی می‌شوند، خاطرنشان کرد: شناخت مردم از وضعیت کودکان جزو اهداف طرح غربالگری است.

پاکدامن ناهنجاری‌های مادرزادی مانند «قلبی» و حوادث ترافیکی را شایع‌ترین دلایل مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا باید طرح‌های ناهنجاری مادرزادی اجرا شود و از بروز بیماری‌ها از بدو تولد کودک جلوگیری کنیم.

وی آموزش خانواده‌ها برای پیشگیری از حوادث مانند تصادفات را یکی از برنامه‌های مهم در نظام مراقبت مرگ کودکان برشمرد.

سرپرست گروه سلامت جمعیت و خانواده علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۴۰ درصد کودکان ۶ تا ۹ ماه گیلانی دچار کم‌خونی هستند، متذکر شد: استفاده از قرص‌های آهن باید مورد توجه قرار گیرد..

در نشست مذکور تعدادی از متخصصان اطفال و اعضای هسته آموزش سلامت کودکان به ارائه توضیحاتی در راستای مراقبت از کودکان پرداختند./فارس

Share