فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا؛

ایران و روسیه طبق برنامه، راه آهن رشت – آستارا را تکمیل می‌کنند

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه راه آهن رشت – آستارا با همکاری روسیه تکمیل می‌شود، گفت: انجام تعهدات روسیه، تایید طرح ما در دولت و رفع مسئله زمین‌های مردم، شرط نهایی کردن طرح راه آهن رشت – آستارا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سردار «عبدالرضا عابد» در نشست خبری امروز اظهار داشت: روسیه در پروژه راه‌آهن رشت آستارا تعهداتی دارد اما اجرای این طرح به دلایل اجرایی و حقوقی طولانی شده است. قرارگاه خاتم الانبیا در این پروژه هم در بخش طراحی و هم اجرا پیش‌قدم شده، اما موضوع اصلی، رفع معارض در مسیر پروژه است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از اراضی مسیر راه‌آهن محل کشت و معیشت مردم است و تملک یا فروش این زمین‌ها می‌تواند به خانوارها آسیب وارد کند. به همین دلیل، مدلی پیشنهادی برای حل این مسئله ارائه شده که در حال بررسی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خاطر نشان کرد: تجهیز کارگاه در مسیر پروژه انجام شده و بخش عمده مسیر آزادسازی شده است و هدف ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مسیر ترانزیتی مهم به بهره‌برداری برسد.

قرارگاه خاتم؛ بازوی اجرایی دولت در پروژه‌های بزرگ

سردار عابد با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پس از پایان دفاع مقدس عنوان کرد: این قرارگاه بر اساس مأموریت مندرج در اصل ۱۴۷ قانون اساسی و در آذرماه ۱۳۶۸، هم‌زمان با نیاز کشور به بازسازی مناطق آسیب‌دیده از جنگ تحمیلی آغاز به کار کرد و همواره به‌عنوان بازوی اجرایی دولت‌های مختلف ایفای نقش کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم قرارگاه در سه دهه اخیر، بن‌بست‌شکنی و انحصارشکنی در پروژه‌های راهبردی بوده است. در دوره‌ای که شرکت‌های خارجی مجری پروژه‌های حیاتی کشور بودند و شرکت‌های داخلی نقش‌های حاشیه‌ای داشتند، امروز توان داخلی نه‌تنها جایگزین شده بلکه تقویت نیز شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تأکید کرد: قرارگاه به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیست و نخواهد بود. امروز با بیش از پنج هزار پیمانکار دست دوم و حدود ۱۵۰ هزار شرکت پیمانکاری در قالب زنجیره اجرایی پروژه‌ها همکاری داریم و این ظرفیت در خدمت توسعه کشور قرار گرفته است.

سردار عابد با اشاره به اهمیت حوزه انرژی اظهار کرد: دشمنان تصور می‌کنند می‌توانند از مسیر انرژی مانع‌تراشی کنند، اما جمهوری اسلامی ایران در حوزه نفت و گاز به حد قابل قبولی از خودکفایی رسیده است.

وی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس نمونه‌ای روشن از این توانمندی است. پروژه‌ای که در ابتدا شرکت‌های خارجی آن را رها کردند، اما با تکیه بر توان داخلی به بهره‌برداری رسید و امروز نزدیک به ۵۰ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود.

به گفته وی، فاز نخست پالایشگاه مهر خلیج فارس نیز با حمایت دولت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و با تولید روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین، نقش مؤثری در جبران ناترازی انرژی خواهد داشت.

میدان مشترک آرش؛ ضرورت آغاز عملیات

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بخش دیگری از سخنان خود درباره میدان مشترک آرش اظهار داشت: پیش‌تر توافقاتی با وزارت نفت درباره این میدان انجام شده و این پروژه باید در اولویت کاری قرار گیرد. وزارت نفت باید با نگاه به منافع ملی، زمینه آغاز عملیات در سهم کشورمان را هرچه سریع‌تر فراهم کند.