عاقل منش اعلام کرد:

احیای ۶ کیلومتر از رودخانه زرجوب طی ۶ ماه؛ طراحی ۲ تصفیه خانه لوکال در مسکن مهر و میدان گیل

چهل و دومین جلسه کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش و با حضور نادر حسینی، هادی رمضانی و محسن سماکچی دیگر اعضای کمیسیون گردشگری در ساختمان شورا برگزار شد و ضمن بررسی بازآفرینی بازار رشت بر ضرورت بازآفرینی پل چمارسرای رشت نیز تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدحسن عاقل منش ضمن گرامیداشت سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری و روز پرستار تصریح کرد: نقش پرستاران فراتر از بیمارستان ها است و این عزیزان از عوامل کلیدی در توسعه گردشگری سلامت به شمار می روند. امیدوارم با پاسداشت این عزیزان همواره از زحماتشان قدردانی شود. متاسفانه موضوعات حقوقی بسیاری از پرستاران معوق مانده و پرداخت نشده است.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر رشت در ادامه بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از ۲ هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه دارد که اگر بخشی از آن پرداخت شود حقوق معوقه پرستاران و کادر درمان نیز پرداخت خواهد شد.

محمدحسن عاقل منش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پل تاریخی چمارسرا، اظهار داشت: بسیاری از راهنمایان گردشگری تمایل دارند این پل تاریخی را به گردشگران معرف کنند. امروزه جابجایی تاسیسات مخابراتی هزینه قابل توجهی دارد ضمن اینکه به گیاه زدایی و همچنین بازآفرینی این پل نیاز است.

عاقل منش همچنین عنوان کرد: در موضوع احیای رودخانه زرجوب، طرحی توسط مشاورین ارائه شده است که بر اساس آن قرار است مسیری به طول ۶۲۰۰ متر طی مدت ۶ ماه احیا شود. شهرداری از مدتها قبل در حال فراهم ساختن مراحل اجرایی احیای رودخانه های رشت است و اکنون طرحی تهیه شده و مسیری ۶۲۰۰ متری از کردمحله تا میدان گیل پیشنهاد شده است.

وی افزود: دو تصفیه خانه لوکال در مسکن مهر و میدان گیل در این طرح دیده شده است. ضمن اینکه در این مسیر آلاینده ای جز شیرابه سراوان نداریم که آن شیرابه نیز به دلیل طول مسیر، توسط رودخانه تا حدود قابل توجهی پاکسازی می شود و با سیستم خودپالایی حداقل آلایندگی به این محدوده می رسد. اگر این اتفاق رخ دهد ادامه مسیر نیز با همین مدل کوچک سازی و گام به گام قابل احیا است و با همراهی دیگر دستگاه ها قادر به کاهش آلایندگی رودخانه ها و حتی رفع آن خواهیم بود.

عاقل منش در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع بازار رشت پرداخت و گفت: گردشگران رشت علاقه به حضور در فضای بازار سنتی رشت دارند. این بازار با توجه به قدمت، نیاز به بازنگری و بازآفرینی دارد تا زیباتر از این باشد و شاهد اقبال بیشتر مردم و گردشگران به این بازار باشیم.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: این بازار یکی از ارزشمندترین هویت های فرهنگی تجاری رشت است که نمادی از حیات شهری و فرهنگ بومی مردم رشت است. اما در سال های اخیر با مشکلات متعددی مواجه است و به همین جهت، جلسه امروز را برگزار کردیم تا با نظر مشاوران و صاحبنظران، ضمن حفظ اصالت بازار، با بازآفرینی و تعریف برنامه ای عملیاتی و پایدار نسبت به تقویت آن اقدام کنیم.

نادر حسینی عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت نیز بیان داشت: بازار رشت بخشی از هویت تاریخی شهر رشت محسوب می شود و از یک سو برای ما و آیندگان ما حائز اهمیت است و از سوی دیگر برای گردشگران از اهمیت ویژه برخوردار است و هنوز خانواده ها تمایل به حضور در بازار رشت دارند.

حسینی با اشاره به برنامه ۲۰ ساله شورای شهر رشت تصریح کرد: حدود یک سال از آغاز این برنامه گذشته است و باید بررسی شود که چه میزان در مسیر تعیین شده گام برداشته ایم. ضمن اینکه بازآفرینی بازار رشت نیز باید در قالب یک پروژه دیده شود و بودجه سنواتی نیز بر اساس آن تعریف شود.

عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت پیشنهاد داد: اگر در فرصت باقیمانده تا بررسی بودجه، مطالعات لازم انجام شود و پروژه ای در این زمینه تعریف شود در بودجه ۱۴۰۵ می توانیم بازآفرینی بازار رشت را داشته باشیم.

هادی رمضانی دیگر عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت بیان داشت: نیاز به پیگیری وظایف حوزه های مختلف وجود دارد. بازار رشت به نوعی رها شده است. میراث فرهنگی نیز با مشکلات مالی مواجه است و نمی تواند به این موضوعات ورود کند.

رمضانی افزود: فضا در دوره ششم شورا فراهم شد تا به مسائل مربوط به حوزه گردشگری با راه اندازی کمیسیون گردشگری ورود کنیم و فضای شهری رشت را ارتقا دهیم تا بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.

 میثم نواییان مشاور کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر رشت در ادامه جلسه عنوان کرد: یکی از دغدغه های بازآفرینی از نگاه گردشگری، راسته های مختلفی در بازار داریم که می تواند با بازآفرینی به رونق گردشگری کمک کند. ضمن آن که بازار رشت سرپوشیده نیست و به دلیل سبک زندگی مردم، تا ساعات شب به فعالیت ادامه می دهد. بازار فقط بحث تجارت نیست و تبادلات فرهنگی نیز از سالیان قبل انجام می شود.

این فعال حوزه میراث فرهنگی افزود: این بازار در مرکز شهر قرار دارد. دسترسی مناسبی دارد و رویدادهای تاریخی بسیاری رخ داده است. مرمت این بازار و بازآفرینی و ایجاد فضای مکث می تواند در کنار رونق گردشگری به معرفی معماری بومی گیلان کمک کند. امیدواریم احیای پل چمارسرا و بازآفرینی بازار رشت به نتیجه برسد.

بهزاد نیک فهم، مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت نیز بیان داشت: تداوم این فعالیت ها در آینده منجر به توجه ویژه به حوزه میراث فرهنگی می شود. در بحث بازار، در مورد تاریخ رشت صحبت می کنیم. در گذشته نه چندان دور، پیوند زندگی مردمانی از طبقات مختلف و بازار را شاهد بودیم و این موضوع در تمام ایران وجود داشته است. این موضوع، میراث اصلی ما است و به آن شکل طبقه بالا و پایین جامعه نداشتیم.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در دوره اخیر به واسطه مسائل مختلف، سکونت در حاشیه بازار کمرنگ شده است که در نهایت طی قرن ها منجر به حفاظت از بازار نخواهد شد. به همین خاطر در دوره جدید بوتیک هتل ها در برخی شهرها احداث شده اند و تجربه زندگی در کنار بازار را به همراه دارند. این بوتیک هتل ها به حفظ ابنیه تاریخی محدوده بازار نیز کمک خواهند کرد.

نیک فهم افزود: مراجعه به شهرهایی مثل قزوین و زنجان و تبریز نشان می دهد تسهیلگری توسط نهادهای اجتماعی و مدیریتی آن شهرها به وجود آمده است. مردم به خوبی الگو می گیرند و درصورتی که در رشت نیز تسهیلگری انجام شود و تفاهم مناسبی بین دستگاه های مرتبط وجود داشته باشد و وضعیت کالبدی مشخصی برای یکی از سراهای بازار رشت داشته باشند توسط مردم به نتایج مناسبی می رسیم و این آمادگی در مردم وجود دارد.

ملکوتی به نمایندگی از سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت گفت: در حوزه بازآفرینی، سازمان عمران برای بازار رشت در سال جاری برنامه ای در دستور کار نداشته است. البته برای سال آینده می توانیم پروژه های مدنظر را لحاظ کنیم.

اصغری به نمایندگی از منطقه دو شهرداری رشت نیز گفت: کار کردن در بازار با مشکلات خاصی نیز مواجه است. به همین دلیل در حال حاضر پروژه خاصی در بازار تعریف نشده است و اقدامات در حد ترمیم و کفپوش است.

سکینه رضایی دوست رئیس میراث فرهنگی شهرستان رشت نیز به اقدامات انجام شده در راستای نصب تابلوهای راهنمای بازار پرداخت.

میرصالحی مشاور کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار داشت: رشت قدیم در بین دو رودخانه بوده است و به رشت بازار معروف بوده است. در گذشته به دلیل رطوبت، بلندترین جای رشت، منطقه مناسبی برای زندگی بوده است. میدان صیقلان فعلی و محدوده بازار در بلندترین قسمت شهر قرار دارد و نگاه هوشمندانه ای وجود داشته است. مسیر دباغیان، رودبارتان، ساغریسازان، مسگران، پیرسرا، چمارسرا یک خط تولیدی در شهر رشت بود. امروزه تنگناهایی برای بازآفرینی برخی موارد از جمله مسگران وجود دارد و نیاز به کار ریشه ای در این موضوع وجود دارد.

رضا صدفی مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت بیان داشت: در گذشته اکثر مردم از بازار خرید می کردند اما امروز گردشگران از بازار استقبال می کنند. همچنان بازار ما حتی یک تابلوی ورودی از سمت خیابان شریعتی ندارد. عدم نصب تابلوهای اطلاع رسانی و از سوی دیگر وجود تابلوهای اضافه از نقاط ضعف ما است. در زمان بارندگی، فاضلاب بازار بالا می زند. موزه زنده شهر رشت بازار ما است. اگر مشکلات کسبه رفع شود قطعا همکاری لازم را خواهند داشت. ما انتظار اقدامات بزرگی نداریم در قدم اول همین حداقل ها نیز انجام شود کمک خواهد کرد.

روزبه خلیق معینی دیگر مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت نیز ضمن تشریح بخشی از مشکلات ابنیه و آثار میراثی شهر رشت، عنوان کرد: نانوایی ۷۰ ساله واقع در ابتدای گذر خوراک تعطیل می شود در صورتی که چنین نانوایی بخشی از هویت رشت است. انباری های زیادی داریم که واجد شرایط خانه های تاریخی هستند و با ورود سرمایه گذار به بوتیل هتل تبدیل شوند. مسیر ورود انگلیسی ها در جنگ جهانی اول به رشت از دانشسرا، به سمت بازار و حمام حاج آقا بزرگ بوده است. معرفی این مسیر می تواند برای گردشگران جذاب باشد.

محمدرضا علیزاده معاون سازمان فرهنگی شهرداری رشت نیز عنوان کرد: شهر رشت، شهر زنده ای است و همه علاقه به حضور در شهر رشت دارند. ضمن اینکه گیلان، تنها استانی است که فرونشست ندارد. این موضوع هم فرصت و هم تهدید است و همه استان ها تمایل به حضور در گیلان دارند. موضوع دیگر اینکه سعدالسلطنه زنده بودن بازار رشت را نیز نداشت اما مورد استقبال قرار گرفت. نیاز است از سرمایه گذاران این حوزه حمایت شود.

عقیل سرافراز به نمایندگی از معاونت خدمات شهری شهرداری رشت گفت: بحث سر درب از سمت خیایان شریعتی، حتما این موضوع را در سال ۱۴۰۵ در دستور کار قرار می دهیم. تابلوهای راهنمای بازار را نیزمی توانیم در سال جاری انجام دهیم. در موضوع فاضلاب سنتی بازار، شهرداری تنها قادر به لایروبی است. اما در قسمت ماهی فروشان نیاز به همراهی آبفا وجود دارد. از سوی دیگر باید با اصناف صحبت شود تا همکاری لازم را داشته باشند. همچنین در بحث خطر آتش سوزی، نیاز به نظرات کارشناسی این سازمان وجود دارد.

موسوی مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت بیان داشت: بعد از احداث پیاده راه در مرکز شهر شاهد تغییر رفتاری بوده ایم. زیست شبانه به این محدوده منتقل شده و تاثیرش را در نقاط دیگر داشته است. همچنین به دلیل استقبال گسترده، انشعاباتی به داخل کوچه ها داشته است. مدیریت شهری باید این موضوعات را به دقت رصد کند و برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

وی افزود: منابع در شهرداری ها محدود است و فرصت هایی مثل منابع بیرونی نباید نادیده گرفته شوند. قرار بود در ۱۰ شهر گذر فرهنگ و هنر راه اندازی شود و این فرصت ها و ظرفیت ها وجود دارد. اگر زنجان به دنبال احیای بازار رفه است تنها با اتکا به توان داخلی نیست. طرح های بسیاری در این زمینه وجود دارد و حتی متولیان امر، این طرح ها را طرح های مناسبی نمی دانند. این فرصتی که روزی میز است ما را از تهیه دوباره طرح بی نیاز می کند.

موسوی تاکید کرد: نیاز به سامانه ای وجود دارد تا فرصت ها معرفی شوند و از سوی دیگر بدانیم کدام موضوعات مورد علاقه مردم است. موضوع دیگر اینکه ما شدیدا به مرکز نوآوری شهری نیاز داریم. بسیاری از این موارد با یک استارت آپ ممکن است قابل حل باشد. برخی از موضوعات را باید با نگاه دیگری ببینیم. مرکز نوآوری می تواند به این موضوعات کمک کند.