آغاز سال تحصیلی در گیلان با ۳۶۷ هزار دانشآموز | تأکید بر عدالت آموزشی و مهارتآموزی
نرگس دستیار، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: ۳۶۷ هزار دانشآموز در استان مشغول تحصیل هستند که ۲۷۲ هزار نفر آنان در مدارس دولتی تحصیل میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نرگس دستیار، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، صبح روز پنجشنبه ۲۷ شهریور در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: مهمترین رسالت آموزش و پرورش، ارتباط مؤثر با رسانههاست و رسانهها میتوانند اهداف این دستگاه را بهدرستی منتشر کرده و یاریگر ما باشند.
وی با بیان اینکه به دلیل کاهش نرخ تولد، تعداد دانشآموزان گیلانی در سالهای اخیر کاهش یافته است، افزود: میزان بازماندگان از تحصیل در استان گیلان نسبت به سایر استانها کمتر است که این امر نتیجه تلاش همکاران ماست.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان تصریح کرد: از ابتدای مهرماه مدارس استان بازگشایی میشوند و با توجه به شرایط خاص ناشی از جنگ ۱۲ روزه، وظایف آموزش و پرورش امسال سنگینتر خواهد بود؛ بنابراین باید با شور و نشاط بیشتری سال تحصیلی را آغاز کنیم.
دستیار ادامه داد: در استان گیلان حدود ۳۶۷ هزار دانشآموز در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که از این تعداد، ۲۷۲ هزار نفر در مدارس دولتی و ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
وی با اشاره به توجه به مهارتآموزی دانشآموزان گفت: سیاست آموزش و پرورش گیلان سوق دادن دانشآموزان به سمت مدارس فنی و حرفهای است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان اظهار داشت: جشن «جوانهها» ویژه پایه هفتم روز یکشنبه در لنگرود، جشن «شکوفهها» ویژه پایه اول ابتدایی روز دوشنبه در یکی از مدارس ناحیه یک رشت و جشن بازگشایی مدارس نیز همزمان با اول مهر در یکی از مدارس ناحیه دو رشت برگزار میشود.
وی اهتزاز همزمان پرچم جمهوری اسلامی ایران و تعویض پرچم در مدارس را از برنامههای ابتکاری استان برشمرد و افزود: ارسال کاروانهای اقلام ورزشی به مدارس، بهویژه مدارس دولتی، از دیگر اقدامات پیشبینیشده است.
دستیار از کلنگزنی یک مدرسه ابتدایی در آستارا به همت انجمن اولیا و مربیان خبر داد و گفت: علاوه بر این، دو مدرسه دیگر نیز توسط استاندار گیلان کلنگزنی شد.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان دسترسی آسان به فضای آموزشی را مصداق عدالت آموزشی دانست و افزود: استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه و بهسازی مدارس از رویکردهای اصلی ماست.
وی تأکید کرد: توسعه عدالت آموزشی و ارتقای سهم دانشآموزان در بهرهمندی از امکانات، از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دستیار همچنین با اشاره به برگزاری دوره توانمندسازی «توانا» اظهار کرد: تقریباً صد درصد آموزگاران استان در این دوره توانافزایی خواهند شد و در دوره متوسطه نیز طرحهای مشابهی در حال اجراست.
وی اجرای طرح «حامی» را یکی دیگر از برنامههای مهم دانست و گفت: در این طرح، دانشآموزان نیازمند توجه بیشتر آموزشی مورد حمایت قرار میگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان آموزش «همسالان به همسالان» را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: در این برنامه، دانشآموزان مستعد و توانمند به همکلاسیهای خود یاری میرسانند.
دستیار خاطرنشان کرد: طرح «نماد» یا نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان نیز در گیلان اجرا شده و طی آن، دانشآموزانی که نیازمند مشاورههای تخصصی روانشناختی و تربیتی بودند شناسایی و به مشاوران ارجاع داده شدند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد مدارس استان گیلان بر اساس پنج شاخص هوشمندسازی شدهاند، افزود: نظارت بر مدارسی که تاکنون کمتر مورد بازدید قرار گرفتهاند نیز در دستور کار است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان از اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی سرویسهای بهداشتی مدارس خبر داد و گفت: تلاش میکنیم تمامی مدارس استان به سرویسهای بهداشتی استاندارد مجهز شوند.
وی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی نیز توضیح داد: شهریه این مدارس پس از ثبت اطلاعات در سامانه مشارکتها و سطحبندی توسط وزارتخانه مشخص میشود و پوستر شهریه باید توسط مدیر مدرسه در معرض دید اولیا قرار گیرد.
دستیار در پایان خاطرنشان کرد: تفاوتی میان آموزش در مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همه موظف به اجرای برنامههای ملی هستیم. همچنین نزدیکی مدرسه به محل سکونت و تکشیفته بودن از دلایل گرایش برخی خانوادهها به مدارس غیردولتی است، اما با توسعه عدالت آموزشی تلاش میکنیم دسترسی آسان به مدارس برای همه مردم فراهم شود.
دیدگاه