جاده ملاسرا-شفت- زنجان؛ طرحی ملی با پیشرفت لاکپشتی | راه راست شفت تا ملاسرا و دیوار بلند راه و شهرسازی
جاده ملاسرا-شفت-زنجان، طرحی ملی با ۱۸ سال تاخیر و پیشرفتی لاکپشتی، به نماد سوءمدیریت و چالش های زیرساختی تبدیل شده است. سختگذر بودن مسیر کوهستانی شفت تا زنجان و چالشهای زیست محیطی و نوع عملکرد دستگاههای اجرایی در فاز نخست، سبب شده است اجرای فاز دوم بیشتر شبیه به یک رویای دست نیافتنی باشد تا یک طرح عمرانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جاده ملاسرا-شفت-زنجان عنوان طرحی امید بخش برای اتصال استانهای گیلان و زنجان است. طرحی که در سال ۱۳۸۶، یعنی ۱۸ سال پیش، از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد مطالعه قرار گرفت. این جاده احداثی ۹۰ کیلومتر طول دارد که ۶۰ کیلومتر از آن در محدوده گیلان و ۳۰ کیلومتر هم از محدوده استان زنجان گذر میکند.
به نوشته ورس؛ مسیر بهسازی این محور در استان گیلان شامل مسیر ملاسرا –شفت-احمدسرگوراب –نصیرمحله است که حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد.
راه راست شفت تا ملاسرا و دیوار بلند راه و شهرسازی
فاز نخست این طرح راهسازی از ملاسرای شفت (دهستانی متصل به شهرستان رشت) آغاز میشود و پس از ۱۳ کیلومتر به شهر شفت میرسد. این مسیر تا مرکز شهرستان از ۶ روستا گذر میکند و در میانه راه نیز با محور ترانزیتی سراوان–شفت–فومن تلاقی مییابد.
این طرح عمرانی، جادهای ۴ خطه است که پس از تکمیل، عبور خودروها را در دو مسیر مجزا و ۴ خطه تسهیل خواهد کرد.
روند اجرایی فاز نخست این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است، اما پس از ۱۴ سال، تنها ۴ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است.
اگر سرعت پیشرفت پروژه با همین شتابِ لاکپشتی ادامه یابد، تکمیل ۹ کیلومتر باقیمانده به ۳۲ سال زمان نیاز خواهد داشت! این یعنی هزینه تکمیل ۱۳ کیلومتر جاده در این منطقه، معادل ۴۶ سال انتظار است!
هرچند بسیاری از پروژههای عمرانی در کشور روندی لاکپشتی را طی میکنند، اما اگر یک لاکپشت هم از ملاسرا به سمت شفت حرکت کند، تنها پس از ۶۵ ساعت (کمتر از ۳ شبانه روز) میتواند خود را به این شهر شفت برساند! به نظر میرسد این لاکپشت نگونبخت در میانه راه به مانع سوءمدیریت در اداره کل راه و شهرسازی گیلان برخورد کرده است.
فاز دوم؛ رویای دست نیافتنی
فاز دوم طرح در محدوده استان گیلان از شهر شفت آغاز و در مسیر شهر احمدسرگوراب و مرکز دهستان نصیرمحله به سمت روستای شالما ادامه مییابد و پس از گذر از ارتفاعات سیاهمزگی شفت، به محدوده استان زنجان و شهرستان طارم میرسد.

سختگذر بودن مسیر کوهستانی شفت تا زنجان و چالشهای زیست محیطی و نوع عملکرد دستگاههای اجرایی در فاز نخست، سبب شده است اجرای فاز دوم بیشتر شبیه به یک رویای دست نیافتنی باشد تا یک طرح عمرانی؛ هرچند برخی کارشناسان عقیده دارند با بهره گیری از فناوریهای نوین مهندسی راهسازی میتوان برای این پروژه پیوست زیست محیطی تدوین کرد.
پل ناکارآمد، نماد بیتوجهی به موازین قانونی
محل اتصال طرح مذکور به جاده رشت-شفت-فومن در نزدیکی مقر پلیس راه در مرکز دهستان ملاسرا، با یک پل بتنی محقق خواهد شد، اما روند ساخت پل به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است. هرچند پایه و عرشههای این پل سالهاست ساخته شده است، اماعدم تملیک زمین در یک سوی پل و آماده نشدن شیب راه و خاکریزی در سوی دیگر آن، سبب شده این پل نیمه کاره به سوهان روح رهگذران تبدیل شود. پلی که پس از سالها ساخت آن هنوز تکمیل نشده است و از سوی دیگر زمزمههایی مبنی بر تخریب و تبدیل آن به میدان نیز شنیده میشود. !
بدیهی است هر انسان عاقلی برای اجرای هر طرح عمرانی ابتدا مشکلات حقوقی و تملیکی ساختگاه را رفع و بعد مراحل اجرایی را آغاز میکند، اما مسوولین راه و شهرسازی با اتخاذ رویهای دیگر، زیان افزایش قیمت خانه و ملک در ۲۰ سال اخیر را از جیب مردم میپردازد.
حسرت توسعه متوازن و تداوم حوادث جادهای
شهرستان شفت با وجود ظرفیتهای اقتصادی فراوان و مغفول مانده، به دلیل ضعف زیرساختها نتوانسته است از مزایای نزدیکی به شبکه ریلی کشور بهره کافی را ببرد. شهرک صنعتی شفت که میتوانست با دسترسی سریع به این شبکه ریلی، به قطب صادرات محصولات به کشورهای همسایه تبدیل شود، اکنون به دلیل نقصان ارتباط جادهای و زیرساختی، در جذب سرمایه گذاران با مشکل جدی مواجه است. این موضوع، اشتغالزایی و رونق اقتصادی را در منطقه به تعویق انداخته است. عدم تکمیل هرچه سریعتر فاز نخست پروژه نیز سبب شده است حوادث جادهای و رانندگی، جان و مال مردم را تهدید کند.
عرض کم راه وعدم اصلاح اصولی مسیر، آمار تصادفات مرگبار در محور شفت-ملاسرا را افزایش داده و سالانه جان دهها نفر را میگیرد و صدها نفر را نیز مجروح و روانه بیمارستانها میشوند، اما این قصه پُردرد همچنان ادامه دارد.
فرصتی به نام علی باقری
علی باقری، معاون کنونی سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان تجربه فعالیت در استان زنجان را در کارنامه کاری خود دارد. وی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷ به مدت ۴سال و نیم فرماندار طارم بود.
شهرستان طارم در استان زنجان، واقع در شمال غرب ایران، با طبیعتی کوهستانی و درههای سرسبز شناخته میشود. این منطقه به دلیل قرارگیری در دامنههای رشته کوه البرز و نزدیکی به رودخانه قزل اوزن، از آب وهوای معتدل و خاک حاصلخیز بهره میبرد. طارم به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی ایران، به ویژه در تولید گردو، انگور، زیتون و برنج و… شهرت دارد. مرکز این شهرستان، شهر آب بر و جمعیتی حدود ۴۵٬۰۰۰ نفر دارد.
باقری در زمان سکان داری فرمانداری طارم پیگیریهای مستمری را در خصوص اتصال زنجان به گیلان انجام داد و سفرهایی را نیز با همراهی نماینده وقت مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به شهرستان شفت داشت.
باقری در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ نیز در نشستی که با حضور مسوولین ارشد و مدیران کل گیلان و زنجان در استانداری گیلان برگزار شد نقشی موثر داشت. وی معتقد بود مسیرهای ییلاقی تا زمان تعیین تکلیف نهایی مسیر جاده شفت-زنجان میتواند ارتباط شهرستان های طارم و شفت را محقق کند و این مهم میتواند با مساعدت مسوولین و همراهی مردم منطقه اجرایی شود. ایدهای که پس از گذشت بیش از ۸ سال روی زمین ماند و اجرایی نشد.
به نظر میرسد حالا با وجود باقری در گیلان و شناخت مضاعف وی از شهرستان طارم و استان زنجان میتوان به اجرای این ایده بسیار خوش بین بود اما لازمه این کار پیگیری مسوولین ارشد شهرستان شفت و طارم است. حال باید منتظر ماند و دید آیا مسوولین شهرستان شفت از فرصت حضور باقری در استانداری گیلان بهره کافی را خواهند برد و یا به طرحهای زیبای روی کاغذ و سخنرانیهای بیثمر بسنده خواهند کرد.






دیدگاه