قابل توجه مسولان محیط زیست؛

وضعیت فاجعه بار زباله‌ در قلعه رودخان فومن | رودخانه‌ای که به زباله‌دانی تبدیل شد

می توان از مدیران ارشد استان که تصمیم گرفتند برای بهسازی سراوان رشت،مدیریت زباله دیگر مناطق گیلان را به خودشان واگذار کنند، سوال کرد که واقعا با کدام امکانات و زیرساخت چنین تصمیمی گرفتید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بعد از دستور عجیب جمع آوری سطل های زباله در روستاهای گیلان و سپردن کار جمع آوری پسماند به دهیاری های فاقد امکانات، وضعیت محیط زیستی در بسیاری از مناطق استان مشابه سراوانی کوچک شده است.

به نوشته کلانشهر، فیلم مربوط به گوشه ای از روستای گردشگری قلعه رودخان در فومن است. مدتهاست زباله های منطقه در جوار رودخانه حیدرآلات سرریز می شود.

 رودخانه ای که البته با همین آلودگی، از دهها روستای همجوار می گذرد و برای کشاورزی از آبش استفاده می شود.

این انتظار وجود دارد که با آغاز فعالیت مدیران دولت مسعود پزشکیان در سازمان محیط زیست و همچنین ارگان های مرتبط دیگر، بساط تصمیمات بدون پشتوانه کارشناسی برچیده شود.

تا آن موقع می توان از مدیران ارشد استان که تصمیم گرفتند برای بهسازی سراوان رشت، مدیریت زباله دیگر مناطق گیلان را به خودشان واگذار کنند، سوال کرد که واقعا با کدام امکانات و زیرساخت چنین تصمیمی گرفتید؟

آیا آموزش تفکیک از مبدا به صورت هدفمند انجام شد؟ چگونه انتظار دارید دهیاری هایی که گاه یک «فرغون» هم ندارند زباله های روستاها را به صورت اصولی جمع آوری کنند؟

اصلا مردم روستا، زباله های تَر را با تفکیک بازیافت کردند، تکلیف زباله های خشک چیست؟ آنهم در مناطقی از گیلان که در طول سال هزاران گردشگر رفت و آمد می کند.

این پرسش ها، هیچ تضادی با حق مردم سراوان و روستاهای اطرافش برای پیگیری مطالباتشان ندارد. چون همین مسئولان طی چهار دهه گذشته به جای مدیریت درست پسماند و ایجاد تمهیداتی مانند زباله سوز، با ندانم کاری هایشان کوه ۱۰۰متری زباله را در سراوان رشت ایجاد کردند.

Share