معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان:

هیچکس از ابتلا به سرطان پستان مصون نیست | روزانه ابتلای سه زن در گیلان به سرطان پستان ثبت می‌شود

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، با تاکید بر خودمراقبتی و غربالگری پستان توسط بانوان، گفت: هیچکس از ابتلا به سرطان پستان مصون نیست و همه بانوان باید به دور از ترس نسبت به خودمراقبتی و غربالگری سالانه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری اقدام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  سید محمود رضوانی امروز، ۱۸ مهرماه در کارگاه آموزشی پویش ملی «پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان» برگزار شد، با بیان اینکه هیچکس از ابتلا به سرطان پستان مصون نیست، اظهار کرد: باید به دور از ترس نسبت به خودمراقبتی و غربالگری پستان اقدام شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۵۲ نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می شوند، گفت: این سرطان، شایع ترین سرطان در کشور و استان گیلان است؛ به طوری که هر ۲۴ ساعت، ابتلای سه زن در استان گیلان به سرطان پستان ثبت می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عوامل اصلی بروز سرطان، تصریح کرد: علاوه بر ژنتیک، استعمال سیگار و دخانیات، چاقی و اضافه وزن، مصرف الکل، اشعه فرابنفش و رژیم غذایی نامناسب از اصلی ترین عوامل بروز سرطان از جمله سرطان پستان است.

رضوانی با تاکید بر غربالگری منظم و خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، تاکید کرد: در صورتی که غربالگری و خودمراقبتی در اذهان دختران و بانوان نهادینه شود، علاوه بر پیشگیری از سرطان پستان، حتی با تشخیص زودهنگام در صورت ابتلا به آن می توان درمان و بهبودی کامل را برای بیمار رقم زد.

غلامرضا صادقی، مسئول دبیرخانه ثبت سرطان دانشگاه و رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، نیز، با ارائه گزارشی از آمار بروز سرطان پستان در استان، غربالگری ماموگرافی برای هر بانوی بالای ۴۰ سال به طور سالانه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: آگاهی بخشی به بانوان درباره خودمراقبتی و غربالگری از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بروز سرطان پستان است.

وی تنها راه پیشگیری از وقوع سرطان پستان را تشخیص زودهنگام آن عنوان کرد و گفت: اگر بانوان و دختران با خودمراقبتی و غربالگری نسبت به این بیماری آگاهی داشته باشند با تشخیص زودهنگام می توان بر آن چیره شد و در صورت ابتلا با گذراندن راه های درمانی، مانند یک فرد عادی به زندگی خود ادامه دهند.

Share