زنگ خطر شیوع سرطان سینه؛

هر ۲۴ ساعت سه مورد بیمار جدید مبتلا به سرطان پستان در گیلان!

سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط هر ۲۴ ساعت سه مورد بیمار جدید مبتلا به سرطان پستان در استان شناسایی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سرطان پستان مهمترین و شایع‌ترین نوع سرطان در استان است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط هر ۲۴ ساعت سه مورد بیمار جدید مبتلا به سرطان پستان در استان شناسایی می‌شود.

سید محمود رضوانی با بیان اینکه این بیماری درصد کمی از مردان گیلان را نیز درگیر کرده است افزود: شیوع این بیماری در زنان بیشتر است و بانوان باید بعد از ۴۰ سالگی هر سال یکبارغربالگری سرطان سینه را انجام دهند.

وی گفت: غربالگری سرطان سینه به ویژه در بین زنانی که در میان وابستگان درجه یک آن‌ها مانند مادر، خواهر، خاله و عمه موردی از سرطان پستان وجود دارد، اهمیت بیشتری دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به اصول اولیه تشخیص زودرس و خودمراقبتی سرطان اضافه کرد: انجام غربالگری «شناسایی سرطان قبل از بروز علائم» اهمیت بسزایی در تشخیص به موقع و درمان این بیماری دارد.

رضوانی با اشاره به اهمیت معاینات شخصی به انجام ماموگرافی و سونوگرافی توصیه جدی کرد.

وی، درباره علل بروز سرطان سینه گفت: سن بالا، سابقه خانوادگی، سن یائسگی، زمینه نژادی و عوامل قابل اصلاح شامل چاقی، مصرف الکل، مصرف بالای چربی‌های اشباع شده و مواجهه با اشعه از جمله علل بروز این نوع سرطان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین سن بالای مادر در نخستین حاملگی را یکی از عوامل بروز سرطان سینه دانست.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر آموزش‌های خودمراقبتی، معاینه اولیه سرطان در همه مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شود که در صورت مشاهده مورد مشکوک به مراحل بعدی غربالگری ارجاع داده می‌شوند.

Share