عراقچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره لبنان

هدف واقعی رژیم صهیونیستی کشاندن کل منطقه به یک جنگ تمام‌عیار است

عراقچی گفت: رژیم اسرائیل هیچ قصدی برای دنبال کردن صلح یا موافقت با آتش‌بس ندارد. هدف واقعی آن کشاندن کل منطقه به یک جنگ تمام‌عیار است. متأسفانه، حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده و انگلیس از رژیم اسرائیل به آن‌ها مجوز انجام هر نوع رفتار شریرانه را داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید عباس عراقچی که برای نخستین بار در کسوت وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد، افزود: ما از این شورا می‌خواهیم که با فوریت و قاطعیت پاسخ دهد.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل که مسئولیت حقوقی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد، باید به مسئولیت خود عمل کند.

عراقچی افزود: اگر این اتفاق نیفتد، منطقه در خطر کشیده شدن به یک درگیری تمام‌عیار است. حامیان و توانمندسازان رژیم اسرائیل، به‌ویژه ایالات متحده و انگلیس، مسئولیت حقوقی و اخلاقی دارند که قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدام کنند.

او اظهار کرد: جنایات و نسل‌کشی رژیم اشغالگر آپارتاید نباید بدون مجازات باقی بماند، چرا که این مصونیت رژیم را جسور کرده تا به الگوهای جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی ادامه دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: جهان نظاره‌گر است و تاریخ این شورا را با توجه به اقداماتی که امروز انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، قضاوت خواهد کرد.

عراقچی اضافه کرد: تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان را نمی‌توان از وضعیت کلی منطقه جدا دانست. برای این رژیم تروریستی، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و اصل کرامت انسانی هیچ معنایی ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه، حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده و انگلیس از رژیم اسرائیل به آن‌ها مجوز انجام هر نوع رفتار شریرانه را داده است.

عراقچی تصریح کرد: بدون آتش‌بس در غزه، هیچ تضمینی برای صلح در منطقه وجود نخواهد داشت. جامعه بین‌المللی نمی‌تواند سکوت اختیار کند.

او با تشکر از رئیس جلسه برای برگزاری این نشست اضطراری برای رسیدگی به تجاوزات جاری رژیم اسرائیل علیه لبنان گفت که حضور نجیب عزمی میقاتی نخست وزیر لبنان را خوش‌آمد می‌گوییم و همبستگی و حمایت کامل مردم ایران را از لبنان در دفاع قهرمانانه‌اش علیه تجاوزات و جنایات رژیم تروریستی اسرائیل اعلام می‌کنیم.

عراقچی در ادامه با خطاب به نمایندگان حاضر ادامه داد: شدت احتقان در منطقه بسیار زیاد است و اگر کنترل نشود، فاجعه‌ای تمام‌عیار و بی‌سابقه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. رژیم آپارتاید اسرائیل در ادامه قساوت‌های خود در فلسطین اشغالی، اکنون جنگی ناعادلانه و تجاوزکارانه علیه لبنان به راه انداخته و مردم بی‌گناه را در سراسر مرز و در عمق خاک لبنان هدف قرار داده است.

وزیر خارجه اضافه کرد: این تجاوز، که جان هزاران نفر از افراد بی‌گناه، از جمله زنان و کودکان، را گرفته است، نه تنها پیامدی تراژیک از یک جنگ تحمیلی است؛ بلکه تاکتیکی محاسبه‌شده توسط رژیم اسرائیل است تا کل یک جمعیت را به وحشت بیندازد و آن‌ها را از سرزمین خود بیرون براند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: علاوه بر این، هدف قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان با منفجر کردن بی‌سیم‌ها، پیجرها و دیگر وسایل ارتباطی که توسط شهروندان عادی استفاده می‌شود، باید زنگ خطر را برای کل جامعه بین‌المللی به صدا درآورد؛ زیرا این آشکارترین نمود تسلیحاتی کردن وسایل ارتباطی عادی است.

او تاکید کرد: این نسخه جدید از تروریسم باید به‌طور قاطع توسط همه محکوم شود. در غیر این صورت، رویه‌ای بسیار خطرناک ایجاد خواهد کرد که به‌راحتی می‌تواند توسط سایر گروه‌های تروریستی و نهادهایی به‌جز رژیم اسرائیل نیز تکرار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: شرم‌آور است که ایالات متحده آمریکا به شورای امنیت اجازه نداد تا حتی یک بیانیه مطبوعاتی ساده برای محکوم کردن این عملیات «ترور جمعی» صادر کند، همان‌طور که بارها مانع از انجام هرگونه اقدام معنادار توسط این شورا برای توقف نسل‌کشی در غزه شده است.

او در ادامه گفت، خانم رئیس، از دهه طولانی اشغال سرزمین‌های فلسطینی گرفته تا جنگ نسل‌کشی مداوم علیه مردم غزه، تجاوز بی‌دلیل به سوریه و لبنان، حمله تروریستی به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ترور رهبر سیاسی حماس در تهران، همگی نشانگر ماهیت واقعی رژیم اسرائیل به‌عنوان یک نهاد تروریستی است که هیچ ارزشی برای صلح و حقوق بشر قائل نیست.

عراقچی افزود: رژیم اسرائیل هیچ قصدی برای دنبال کردن صلح یا موافقت با آتش‌بس ندارد. هدف واقعی آن کشاندن کل منطقه به یک جنگ تمام‌عیار است. متأسفانه، حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده و انگلیس از رژیم اسرائیل به آن‌ها مجوز انجام هر نوع رفتار شریرانه را داده است.

او اظهار کرد: تجاوزات مداوم علیه لبنان به‌دلیل‌عدم توانایی جامعه بین‌المللی و به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل در پاسخگو نگه داشتن رژیم اسرائیل در قبال جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه تشدید شده است. شکست ایالات متحده در مهار این رژیم، همراه با تأمین تجهیزات نظامی و حمایت سیاسی مداوم، رژیم اسرائیل را جسور کرده تا این اعمال هولناک را بدون مجازات انجام دهد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: خانم رئیس، اعضای محترم شورا، ما همگی باید با هم کار کنیم تا اجازه ندهیم شرارت و قساوت به‌عنوان یک امر عادی پذیرفته شود. باید از تمامی دولت‌ها خواسته شود تا شورای امنیت سازمان ملل را وادار کنند که به وظایف خود تحت منشور سازمان ملل عمل کند. سردمداران فاسد و جنایتکار رژیم صهیونیستی باید درک کند که اقدامات آن‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وی ادامه داد: منطقه به‌دلیل تجاوزات و جنایات هولناک این رژیم علیه ملت‌های منطقه، در آستانه یک درگیری گسترده‌تر قرار دارد. اکنون بیش از هر زمان دیگری، رژیم اسرائیل به یک تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است. این رژیم شایستگی عضویت در سازمان ملل را ندارد. نماینده آن در سازمان ملل به‌صورت وقیحانه و بی‌شرمانه‌ای منشور سازمان ملل را در برابر چشمان جامعه بین‌المللی پاره می‌کند.

عراقچی گفت: تنها راه جلوگیری از تشدید بیشتر وضعیت روشن است: رژیم اسرائیل باید فوراً جنگ خود علیه غزه را متوقف کند و حملاتش به لبنان باید پایان یابد.

Share