نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه:

تعیین سازوکار اخذ مالیات، سرک کشیدن به حساب‌های مردم نیست

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تعیین سازوکار عملی برای اخذ مالیات به معنای سرک کشیدن به حساب‌های هموطنان نیست، گفت: عموم مردم در این باره نگرانی نداشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تعیین سازوکار عملی برای اخذ مالیات، اظهار کرد: این اقدام دولت به معنای سرک کشیدن به حساب‌های عموم مردم نیست و عموم مردم‌نگرانی در این باره نداشته باشند.

وی اظهار کرد: ما در مجلس دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را به کمک سازمان امور مالیاتی آورده‌ایم تا گلوگاه‌های مربوط به فرار مالیاتی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند و سازمان امور مالیاتی را در قانون مکلف کرده‌ایم که جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: با توجه به شرایط امروز کشور از نظر اقتصادی، یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت درآمدهای مالیاتی است و به همین خاطر باید جلوی فرارهای مالیاتی گرفته و با فرارهای مالیاتی با جدیت برخورد شود.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم اخذ مالیات از حساب‌های صاحبان ثروت به معنای سرک کشیدن به حساب‌های عموم مردم نیست و مردم در این باره نگران نباشند.

 در ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.

بر اساس این ماده، عدم صدور صورتحساب یاعدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد (۲٪) مبلغ مورد معامله می‌شود.

همچنین‌عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روشهایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک‌درصد (۱٪) معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است، خواهد شد.

Share