با تصمیمات عجیب آرامش کشاورزان را بهم نزنیم

انتقاد نماینده صومعه سرا از سنگ اندازی منابع طبیعی در برداشت صنوبر

آقای رئیس جمهور! لطفاً به داد زراعت چوب صنوبر و صنوبرکاران گیلان و صومعه‌سرا برسید و به محدودکنندگان برداشت صنوبر بگویید: «به‌خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش نکشند!»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سعید رحمت زاده نماینده صومعه سرا در مجلس از سنگ اندازی ها نسبت به طرح زراعت چوب گلایه کرد.

در نوشته رحمت زاده آمده است:

“اول، شهرستان صومعه‌سرا رتبه اول زراعت چوب صنوبر در کشور را دارد و بالطبع هر تصمیمی درباره صنوبر، بیشترین تأثیر را در این شهرستان دارد.

دوم، همه ما مخالف جدّی فساد و تخریب منابع طبیعی هستیم.

سوم، در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نباید تصمیم برخی افراد در دولت، موجب تعطیلی و اختلال جدّی در صنوبرکاری گردد  که یک فعالیت تولیدی و اشتغال‌آفرین است و اندک رونقی دارد.

چهارم؛ آقای رئیس جمهور! لطفاً به داد زراعت چوب صنوبر و صنوبرکاران گیلان و صومعه‌سرا برسید و به محدودکنندگان برداشت صنوبر بگویید:
«به‌خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش نکشند!» و سفره کوچک کشاورز را کوچک‌تر نکنند.

پنجم؛ همه باید حامی کشاورز باشیم، نه مانع و سنگ پیش پای او.

راه حل درست و ضروری این است که صنوبر را مانند برنج، چای، گندم، صیفی‌جات و…  محصول زراعی بدانیم تا با تصمیمات عجیب آرامش کشاورزان را بهم نزنیم”.

ماجرا چیست؟

به گزارش دیارمیرزا؛ کشاورزان برای برداشت چوب صنوبر باید از منابع طبیعی مجوز برداشت بگیرند و اگر مجوز برداشت نداشته باشند چوب بری‌ها اجازه همکاری ندارند.
این اتفاق سبب شده که کشاورز‌ان برای برداشت محصول خودشان در صف انتظار منابع طبیعی قرار بگیرند و مدارک زمین و مالکیت و… ارائه بدهند و بعد برای تایید ادعا در انتظار حضور کارشناس منابع طبیعی در موقعیت باشند.

شهرستان صومعه سرا سطح زیر کشت بالایی در صنوبر دارد و رتبه اول کشور هم برای صومعه سراست، حالا این مشکل محدود به چند نفر و چند باغ درخت نیست، این یعنی تعداد زیادی از کشاورزها در راهرو‌های اداره منابع طبیعی در صف قرار بگیرند.

از سوی دیگر بخشی از روستایی‌ها هم بر سر مالکیت زمین و منزل اجدادی خودشون با منابع طبیعی درگیر هستند، و احتمالا مجوز برداشت محصول هم نمی توانند بگیرند.اداره منابع طبیعی هم نیروی کافی برای پاسخگویی به این تعداد کشاورز را ندارد و این بروکراسی شاید چندماه طول بکشد و بعضی از مردم برای سرعت بخشیدن به درخواستشون دست به کارهای متفاوت بزنند.

گفتتی است، احازه برداشت صنوبر همانند این است که شالیکار‌ها برای برداشت برنج در زمین خودشان منوط به دریافت مجوز باشند!

Share