رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد؛

افتتاح مرکز شیمی درمانی سرپایی و تشخیص زودرس سرطان بندرانزلی و مرکز غربالگری سرطان تالش

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از توسعه و تجهیز بیمارستان‌های استان به مجهزترین دستگاه های تشخیصی و پزشکی از افتتاح مرکز شیمی درمانی سرپایی و تشخیص زودرس سرطان بندرانزلی و مرکز غربالگری سرطان تالش خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز دوشنبه در آیین تجلیل و تکریم از خبرنگاران، اصحاب رسانه و فعالان اطلاع رسانی در نظام سلامت در سالن همایش های مرکز آموزشی درمانی الزهرا سلام الله علیها رشت، اظهار کرد: خبرنگاران پرچم داران عرصه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه بوده و علاوه بر افزایش سطح سواد سلامت جامعه در استقرار بهداشت عمومی و نظارت بر آن نیز سهم هستند.

وی در ابتدای نشست مشترک خود با خبرنگاران گزارشی از سیمای سلامت استان ارائه کرد و افزود: گیلان استانی با جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری است که با چالش‌هایی نظیر سالمند بالا، کاهش موالید، کاهش ازدواج و افزایش طلاق مواجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از فعالیت یک هزار و ۳۴۳ پزشک، سه هزار و ۷۳۷ پرستار، ۸۵۵ ماما و بالغ بر ۶ هزار نفر از پیراپزشکان در استان خبر داد و گفت: علاوه بر این، حدود ۵۳۰ هیئت علمی با حدود ۶ هزار دانشجو نیز در این دانشگاه فعالیت دارند.

دکتر آشوبی با اشاره به کمبود تخت‌های درمانی در استان، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۲۹۶ تخت عادی و ویژه در استان گیلان ایجاد شده است.

وی از طرح توسعه آتی تخت های بیمارستانی در گیلان خبر داد و گفت: با بهره برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی سایت لاکان و افزایش تخت در بیمارستان شهید بهشتی انزلی دستکم بیش از ۵۵۰۰ تخت درمانی به گیلان اضافه می‌شود اما همچنان با متوسط کشوری گیلان فاصله دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از احداث بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی در گیلان خبر داد و گفت: موافقت احداث این بیمارستان از مقام عالی وزارت بهداشت گرفته شده و در بودجه نیز دارای ردیف اعتباری است.

دکتر آشوبی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی در مجتمع دانشگاهی لاکان رشت یکی از مهمترین مطالبات نظام سلامت استان است، تصریح کرد: در جهت تحقق این امر مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان دستگاه بهره‌بردار از هیچ کوششی دریغ نکرده و پیگیری‌های ملی و استانی را جهت اتمام و افتتاح آن انجام داده است.

وی از جهش‌های صورت گرفته در نظام آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد و افزود: کسب اعتبار سه ساله دانشکده پزشکی رشت، موافقت وزارت بهداشت با راه‌اندازی رشته «شبیه‌سازی و مصورسازی در علوم پزشکی» در گیلان و تأیید اعتبار سه ساله وزارت بهداشت بر دانشکده دندانپزشکی گیلان و راه‌اندازی دو رشته کارشناسی ارشد پرستاری در گیلان از جمله این اقدامات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از توسعه و تجهیز بیمارستان‌های استان به مجهزترین دستگاه های تشخیصی و پزشکی خبر داد و گفت: نصب و راه اندازی نخستین CTآنژیوگرافی و آنژیوگرافی در بیمارستان حشمت، MRI شهرستان های تالش، لاهیجان، لنگرود، رازی، نصب و راه اندازی CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور، رادیوتراپی جدید در رازی، رادیولوژی دیجیتال منجیل، نصب و راه اندازی میکروسکوپ چشمی دربیمارستان دکتر پیروز لاهیجان و بسیاری از موارد دیگر تنها بخشی از این اقدامات بوده است.

دکتر آشوبی همچنین از افتتاح مرکز شیمی درمانی سرپایی و تشخیص زودرس سرطان بندرانزلی و مرکز غربالگری سرطان تالش خبر داد.

وی با اشاره به برگزاری چندین دوره از همایش‌های ملی و منطقه ای با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: برگزاری سمپوزیوم کشوری و تخصصی ارتقا آموزش علوم پزشکی و کاربرد فناوری مصور سازی، برگزاری همایش سه روزه اورژانس‌های جراحی، تروما و نقش پاراکلینیک با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور، برگزاری کنگره دو روزه میان دوره ای انجمن جراحان عروق ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزاری سمینار سالانه بیماری‌های ریوی کشور در رشت، برگزاری پنجمین همایش ملی سالمندی در گیلان و برگزاری دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران در رشت از جمله این برنامه ها بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تداوم حضور خیران در نظام سلامت خبر داد و گفت: با اعتمادسازی و تقویت امید در دوره کنون، تاکنون خیران زیادی به نظام سلامت استان پیوسته و دست کم یک هزار میلیارد تومان به سرمایه های نظام سلامت استان اضافه کرده اند.

سلامت مردم اولویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی است

 آشوبی با اشاره به حریق بیمارستان قائم رشت اظهار کرد: در جریان وقوع حریق بیمارستان قائم (عج) رشت پنج نوزاد ۶۰۰ گرمی تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم از بیمارستان قائم (عج) به خوبی و بدون بروز مشکلی به بیمارستان ۱۷ شهریور رشت انتقال یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در مساله حریق بیمارستان قائم (عج) رشت هیچ کم کاری از سوی این دانشگاه صورت نگرفت، گفت: طبق قانون باید در چنین حوادثی فوری بیماران را به محیط امن منتقل کنیم بر این اساس کمتر از ۲ ساعت ۱۲۷ بیمار به تعدادی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انتقال یافتند.

آشوبی با بیان اینکه بیمار عمل قلب باز بدون بروز حادثه از بیمارستان قائم (عج) به مراکز درمانی دیگر انتقال داده شدند، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با وقوع حادثه فوری تیم‌هایی با حضور در صحنه و نیز آماده کردن تعدادی تحت در بیمارستان‌ها برای انتقال بیماران و تیم‌های حفاظتی، تیم روانشناسی و روانپزشکی هم برای ارتباط با خانواده‌ها تشکیل داد و تلفات و خسارات این حادثه را به حداقل رساند.

به گفته وی، پرونده قضائی در ارتباط با حریق بیمارستان قائم (عج) رشت تشکیل شد که مسیر قانونی خود را طی می‌کند، ما قضاوت کننده نیستیم و قاضی مربوطه پرونده را بررسی و نتیجه و مقصران آن را اعلام می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تعطیلی بیمارستان توتون‌کاران رشت و بیکاری نیروهای آن اضافه کرد: به دست اندرکاران این بیمارستان سه ماه برای رفع نواقص فرصت داده شده بود اما در این فرصت مقرر اقدامی صورت ندادند.

آشوبی با بیان اینکه سلامت مردم اولویت اصلی علوم پزشکی است، گفت: با تعطیلی بیمارستان توتون‌کاران رشت ۲ بار تهدید شدم اما تا زمانی که مسؤولیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان را بر عهده دارم به وظایف قانونی خود عمل می‌کنم.

Share