تاکید دکتر آشوبی بر لزوم بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت همه نخبگان استان؛

دایر بودن رشته‌های پزشکی در گیلان مشروط است | مبارزه با تعارض منافع، رکن نخست عملکرد ما است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، لزوم بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت همه نخبگان بویژه روسای پیشین دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: دغدغه همه آنها آینده و پیشرفت دانشگاه است و معتقدیم باید با استفاده از این توانمندی‌ها، می توان توسعه مشارکت، برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت را فراهم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمدتقی آشوبی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در آیین تکریم و معارفه سرپرستان دانشگاه در سالن همایش‌های بانک صادرات گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری توجه وافری به نظام سلامت دارند، اظهار کرد: برای تحقق منویات مقام معظم رهبری باید تلاش کرد تا سطح بهداشت و درمان در جامعه ارتقا یابد.

وی با اشاره اجمالی به تجارب مدیریتی و اجرایی خود، اظهار کرد: مشارکت مستقیم در اجرای ۲۳۳ پروژه بهداشتی، درمانی و آموزشی به وسعت ۱۰۵ هزار مترمربع از جمله احداث مرکز آموزشی و درمانی ۱۲۰ تختخوابی ۱۷ شهریور رشت و دانشکده داروسازی که منجر به ارتقای دانشگاه به دانشگاه تیپ ۱ در کشور شد، بخشی از این تجارب است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به برخی از چالش‌های نظام سلامت گیلان، گفت: استان گیلان سالمندترین استان کشور است و با رشد منفی جمعیت در استان روبرو هستیم. کمبود فضای فیزیکی متناسب با نیاز آموزش، درمان و بهداشت، محدود بودن منابع مالی وعدم جذب بودجه‌های استانی و کشوری وعدم وجود سازوکار مناسب در خرید دارو و تجهیزات از دیگر چالش‌های نظام سلامت استان گیلان است.

وی با بیان اینکه استان گیلان جزو استان‌هایی با بیشترین جمعیت شناور در کشور است، تصریح کرد: توزیع نامتناسب نیروهای تخصصی، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات تخصصی در مراکز درمانی و بهداشتی، نبود داشبوردهای اطلاعاتی و مدیریتی و مشکلات زیست‌محیطی، گیلان را رنج می‌دهد و لازم است در راستای ارتقاء نظام سلامت استان و همچنین بهبود وضعیت رضایتمندی کارکنان و افزایش انگیزه آن‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان تلاش برای جذب بودجه‌های استانی و کشوری، تدوین برنامه اجرایی و عملیاتی مدیریت و منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه، ایجاد منابع مالی جدید و ایجاد سازوکار جدید مالی، تدوین و ایجاد داشبورد مدیریتی به‌منظور پایش و نظارت برخط، اصلاح فرآیندها در راستای افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها، ساماندهی و توانمندسازی منابع انسانی، بهبود ارائه خدمات رفاهی به کارکنان و اعضای هیئت‌علمی و همچنین افزایش سرانه فضاهای آموزشی و درمانی و بهداشتی در گیلان و انتقال ستاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان به سایت لاکان را ازجمله برنامه‌های خود در بخش توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه در دوره پیش رو اعلام کرد.

دکتر آشوبی همچنین در تبیین برنامه‌های خوددر بخش درمان، گفت: توسعه عدالت در درمان، اجرای سیستم نظام ارجاع و استقرار پرونده الکترونیک، کنترل و کاهش کسورات بیمه‌ای و بهبود فرآیند سیستم اطلاعات بیمارستانی، تلاش جهت کاهش میزان تقاضای القائی، توسعه روش‌های نوین درمان، نظارت مستمر بر فعالیت کمی و کیفی درمان و توسعه توریسم سلامت باید در دوره کنونی موردتوجه و اهتمام قرار بگیرد و تا جایی که سلامت مردم آسیب نبیند با تعارض منافع برخورد می‌کنیم.

وی همچنین توسعه تعداد رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی، افزایش تعداد رشته‌های تحصیلات تکمیلی خصوصاً رشته‌های PHD، راه‌اندازی دانشکده فناوری‌های نوین، جذب اعضای هیئت‌علمی فناور با رویکرد رفع نیازهای دانشگاه، پایش عملکرد گروه‌های آموزشی با هدف افزایش کیفیت تدریس، بهبود خدمات رفاهی اعضای هیئت‌علمی و توسعه بین‌المللی‌سازی و پردیس بین‌الملل را ازجمله برنامه‌های خود در حوزه آموزش برشمرد.

دکتر آشوبی با بیان اینکه دایر بودن رشته‌های پزشکی در گیلان مشروط است، افزود: تا این مقطع در دانشگاه با برنامه‌ریزی تقویت نشود، رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ما تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر مقدم بودن پیشگیری بر درمان در نظام سلامت، خاطرنشان کرد: آموزش همگانی در پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، استقرار، اصلاح و تقویت نظام ارجاع و پزشک خانواده، بهینه‌سازی منابع با رویکرد مهار هزینه‌ها به‌منظور مدیریت فعال و پاسخگو، فعالیت و اقدام همه‌جانبه در بحث جوانی جمعیت، ارتقای نظام مدیریت بیماری‌ها و دیده‌بانی بیماری‌ها، ارتقاء زیرساخت‌ها و منابع جهت ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی، پژوهشی، تقویت پایش و نظارت به‌منظور ارتقاء سلامت جامعه تحت پوشش، استفاده از ظرفیت اعضای هیئت‌علمی در پژوهش‌های نوین، تقویت ارتباطات بین بخشی و درون بخشی، تمرکز در اجرای فراگیر واکسیناسیون جهت بیماری‌های واگیر دوره‌ای و فصلی، نظارت کمی و کیفی واحدهای بهداشتی بر عرصه‌های توزیع مواد غذایی و همچنین تقویت نیروی انسانی در حوزه بهداشت، خصوصاً بهورز ازجمله موضوعاتی است که در بخش بهداشت باید به آن توجه شود.

دکتر آشوبی، با اشاره به اهمیت شرکت‌های فناور در توسعه سلامت، گفت: توجه ویژه به فناوری سلامت با رویکرد تولید محصولات دانش‌بنیان، حمایت از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه، راه‌اندازی مراکز نوآوری، حمایت و ایجاد زیرساخت ارتباط صنعت با دانشگاه، توسعه رابطه با معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری، راه‌اندازی واحد D&R صنایع بزرگ در دانشگاه، عادلانه کردن توزیع منابع مالی بر اساس کیفیت و اثرگذاری پژوهش، اقدام جهت راه‌اندازی پژوهشکده، توجه به کیفیت پژوهش، حمایت از پژوهش‌های کاربردی جهت رفع نیازهای کشور، استفاده از ظرفیت محققین دانشگاه در رفع مشکلات استان و حمایت از جذب بودجه‌های پژوهشی برون‌سازمانی ازجمله برنامه‌های قابل‌دستیابی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش تحقیقات و فناوری است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اقدامات زیادی در بخش تحقیقات و فناوری انجام گرفته، افزود: همه پژوهش‌های انجام شده در معاونت تحقیقات و فناوری گیلان باید تبدیل به محصول شده تا مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی یکی از بخش‌های بسیار مهم در نظام سلامت استان را حوزه دارو و تجهیزات برشمرد و گفت: خرید متمرکز دارو و تجهیزات، راه‌اندازی سامانه سیماد، نظارت بر کیفیت و کمیت تجهیزات بیمارستان‌ها، استفاده از ظرفیت سایر معاونت‌ها جهت ارتقاء نظارت‌ها، کمک به استقرار صنایع غذایی و دارویی در گیلان و همچنین راه‌اندازی داروخانه‌های سرپایی در بیمارستان‌ها جهت دسترسی آسان‌تر مراجعین به خدمات درمانی ازجمله اهدافی است که باید برای رسیدن به آن تلاش‌ها مضاعف شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به جایگاه ارزشمند دانشجو در نظام آموزش و حائز اهمیت بودن مقوله‌های فرهنگی در دانشگاه، گفت: توسعه مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی، دانشجویی و حرفه‌ای با مشارکت فعال اعضای هیئت‌علمی، شناسایی توانمندی‌های دانشجویان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در دانشگاه، استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌ها ازجمله بنیاد ملی نخبگان، پارک علم و فناوری، ستاد اقامه نماز جهت رشد جنبه‌های علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان، حمایت همه‌جانبه از انجمن‌های دانشجویی، پیگیری نیازمندی‌های دانشجویان در مقابل آسیب‌های اجتماعی و روانی و موضوعات مرتبط با سلامت دانشجویان و ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به دانشجویان ازجمله اهدافی است که باید در حوزه فرهنگی و دانشجویی به آن دست‌یافت.
وی دانشجویان را همچون فرزندان خود دانست و گفت: باید با ارتباط نزدیک با دانشجویان و تعامل بیش از پیش با آن‌ها به رشد علمی و فرهنگی نسل‌های آینده کمک کرد.

دکتر آشوبی همچنین توجه به سند توسعه رفاه اجتماعی پایدار برای حفظ و نگهداشت پرستاران را از مهم‌ترین برنامه خود برای ارتقای وضعیت پرستاری در استان گیلان اعلام کرد.

وی بر لزوم بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت همه نخبگان بویژه روسای پیشین دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد و افزود: دغدغه همه آن‌ها آینده و پیشرفت دانشگاه است و معتقدیم باید با استفاده از این توانمندی‌ها توسعه مشارکت، برقراری عدالت و ارتقای نظام سلامت را می‌توان فراهم کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تصریح بر اینکه مبارزه با تعارض منافع، رکن نخست عملکرد ما است، افزود: برای ادامه راه از ظرفیت افرادی بهره خواهیم گرفت که با بخش خصوصی تعارض منافع نداشته و مطمئنم افرادی با این ویژگی، در دانشگاه بسیار زیاد است.
وی، عمل به تعهدات در نظام سلامت را مورد تاکید قرار داد و افزود: همه باید به تعهدات خود عمل کرده و به مردم خدمت کنند.

Share