با سخنرانی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور؛

پنجاه و سومین سالروز درگذشت «محمد معین» در آستانه‌اشرفیه برگزار می‌شود

پنجاه و سومین سالروز درگذشت دکتر محمد معین با سخنرانی محمود شالوئی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور روز پنجشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در محل آرامگاه دکتر معین در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیرحسین طاهری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، از برگزاری گرامیداشت پنجاه و سومین سالروز درگذشت دکتر محمد معین با حضور و سخنرانی محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، مهدخت معین فرزند دکتر معین، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره و دیگر مسئولان استانی در روز پنجشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در محل آرامگاه دکتر معین در شهرستان آستانه اشرفیه خبر داد.

محمد معین فرزند معین العلماء در سال ۱۲۹۷ در رشت در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی برای ادامه تحصیل در دارالفنون به تهران آمد و به تحصیل در دانشکده ادبیات پرداخت و دانشنامه دکترای خود را در سال ۱۳۲۱ دریافت نمود و رساله خود را به زبان فرانسه نوشت. دکتر معین از چند دانشگاه خارجی درجه دکترای افتخاری داشت و عضو فرهنگستان ایران شد. ریاست کمسیون ادبیات سمینار جهانی تاریخ و فرهنگ ایران را بر عهده داشت.

او حدود ۲۳ جلد کتاب تألیف نمود. از فعالیت‌های پر اهمیت وی همکاری با علامه دهخدا و تنظیم فیش‌های چاپ نشده بعد از فوت دهخدا می‌باشد. وی همچنین طبق وصیت نیما یوشیج بررسی آثار او را بر عهده گرفت. از جمله تألیفات با ارزش وی، فرهنگ معین در ۶ جلد است که از منابع معتبر واژگان زبان فارسی است.

دکتر معین به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، عربی و آلمانی تسلط کامل داشت و زبان‌های پهلوی اوستایی و فارسی باستان و بعضی لهجه‌های محلی را خوب می‌دانست.

سرانجام او در ۱۳ تیر ماه ۱۳۵۰ در ایران وفات یافت و هم اکنون نیز آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه اشرفیه در کنار رودخانه حشمت رود قرار دارد.

Share