در مراسم بزرگداشت دکتر محمد معین عنوان شد

مرگ استاد هم برایمان درس است/باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم و تاریخ بزرگان را مرور کنیم/بنیاد استاد معین تشکیل شود+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ربیعی خاطرنشان کرد: برای اینکه جامعه ای فرهیخته و آگاه داشته باشیم، باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم، از گذشته بخوانیم و تاریخ بزرگان را مرور کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آستان خبر ,وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم پاسداشت دکتر محمد معین گفت: استاد معین روحانی زاده ایی بود که از رشت که در آن سال‌ها شهرستانی محروم بود به تهران آمد و در دارالفنون به زبان فرانسه مسلط شد و اولین فارغ‌التحصیل دوره‌ی دکتری ادب فارسی از دانشگاه تهران بود.
IMG_5911دکتر علی ربیعی افزود: اگر امروزه بخواهیم مشابه کار استاد معین در لغت‌نامه را انجام دهیم حتماً باید ده‌ها موسسه با گروهی متشکل از صد نفر برای این کار گرد هم‌آیند.
وی بابیان اینکه یکی از افتخارات استاد معین دستیاری علامه دهخداست، اضافه کرد: مرگ استاد هم برایمان درس است، استاد در دانشگاه در حال تحقیق و تفحص در اتاق خودش از حال می‌رود و حدود ۵ ساعت در کما به سر می‌برد.

ربیعی افزود: نکته ای که در زندگی معین برای من مهم است، آن است که کاری که معین در زمینه ادبیات انجام داد، کاری است که اگر قرار باشد اکنون انجام شود، باید موسسه ای با حداقل ۵۰ نفر تشکیل شود حال اینکه دکتر معین لغت نامه ای برای جویندگان علم، تهیه و کار عمیقی انجام داد.

وزیر تعاون اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در دنیا جایگاه رفیع و بزرگ خودمان را به دست آوریم باید بزرگان، ادبیات و چهره‌های شاخص جامعه را بزرگ بشماریم و قدرشناس آنان باشیم و جامعه‌ای که در آن بزرگانش پاس داشته نشوند، جامعه‌ی بهروزی نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه جامعه ای فرهیخته و آگاه داشته باشیم، باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم، از گذشته بخوانیم و تاریخ بزرگان را مرور کنیم.

دکتر ربیعی بابیان اینکه فضای جامعه باید زمینه‌ی بزرگی و ابراز وجود جامعه را به وجود بیاورد گفت: دولت تدبیر و امید خودش را بر خواسته از فرهیختگی و تفکر فرهیخته‌ی ملت ایران می‌داند و پایبند به ارتقای فرهیختگی در ایران است.

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته برگزاری این مراسم توسط دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شد و که امسال این بزرگداشت توسط شهرداری آستانه انجام شد.
دکتر محمدحسین قربانی بابیان اینکه برای اینکه برگزاری این مراسم در سال‌های آتی متولی مشخصی داشته باشد گفت: الزاماً باید بنیادی تحت عنوان بنیاد استاد دکتر محمد معین تشکیل شود.

وی افزود: برای تثبیت این بنیاد ظرفیت‌های بالایی در مقام‌های اجرایی استان وجود دارد و باید با کمک این ظرفیت‌ها تشکیل بنیاد را مصوب کنیم تا از پراکندگی موجود که هرساله یک ارگان متولی برگزاری مراسم شود پرهیز شود.
وی تأکید کرد: با تشکیل این بنیاد، بودجه، ردیف ملی و فضای آماده‌تری برای برگزاری این مراسم به وجود می‌آید.

فرماندار شهر آستانه‌اشرفیه در این مراسم بابیان اینکه انتظار می‌رفت دستگاه‌های فرهنگی بیشتری برای این مراسم که بزرگداشت چهره‌ای فراملی است حضور پررنگ‌تری داشته باشند، اضافه کرد: انتظار داریم برای برگزاری این پاسداشت در سال‌های آینده شاهد برنامه‌ریزی‌های بهتر و وسیع‌تر در سطح کشور و با حضور چهره‌های ملی باشیم.
حسن اسماعیلیان تأثیر آثار فرهنگی دکتر معین را در جامعه امروزی فراتر از مرزهای کشور دانست و اظهار کرد: فیلم مستندی از زندگی دکتر محمد معین در ۱۵ قسمت به تهیه‌کنندگی درویش پور (یکی از تهیه‌کنندگان برتر کشور) ساخته می‌شود و امیدوارم از وجود این استاد گران‌قدر در این شهرستان برای پاسداشت پیشینه‌ی خود بهره ببریم.

Share