واکنش آبفای گیلان به انتشار یک خبر در دیارمیرزا؛

شرکت آب و فاضلاب گیلان موظف است از طریق تولید و توزیع هزینه‌های خود را تامین کند

شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از جمله شرکت های غیر دولتی است که موظف است از طریق تولید(تصفیه) و توزیع(فروش) هزینه های خود را تامین نماید. برهمین اساس مجموع درامد های شرکت از فروش انشعاب و فروش آب صرف هزینه های سرمایه ای و جاری می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پیرو انتشار گزارشی در دیارمیرزا با عنوان “اعتراض کارکنان آبفای گیلان به تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان” مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی این شرکت توضیحاتی ارائه کرد.

در جوابیه آب و فاضلاب گیلان آمده است:

باسلام و تحیات الهی؛
پیرو مطلب منتشره درتاریخ ۴ خردادماه سال ۱۴۰۲ تحت عنوان « اعتراض کارکنان آبفای گیلان…» خواهشمند است به منظور اطلاع عموم هم استانی های عزیز دستور فرمایید متن ذیل در آن پایگاه وزین نشر گردد:

۱ – شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از جمله شرکت های غیر دولتی است که موظف است از طریق تولید(تصفیه) و توزیع(فروش) هزینه های خود را تامین نماید. برهمین اساس مجموع درامد های شرکت از فروش انشعاب و فروش آب صرف هزینه های سرمایه ای و جاری می شوند. این هزینه ها از خرید و تامین نیازهای اولویت دار تامین آب مانند خرید کلر و نگهداری تاسیسات تا پرداخت حقوق کارکنان را شامل می شود. بودجه شرکت در مجمع عمومی سالیانه شرکت به تصویب می رسد و براساس تحقق آن حقوق و مزایا به کارکنان تعلق می گیرد.

۲- پس از یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان گیلان که مسئولیت تامین و توزیع بیش از ۱۷۰۰ روستای استان را تفبل کرد، این شرکت با چالش تامین هزینه های تعمیرو نگهداری مواجه شد، به نحوی که پرداخت حقوق پرسنل دچار ضعف و نقصان شد، بنابراین شرکت تصمیم گرفت با توجه به نیاز و موازین قانونی نسبت به چابک سازی خود اقدام نماید تا هرکدام از مناطق مختلف استان که تحت مدیریت یک شهرستان اداره می شوند نسبت به دریافت مطالبات معوقه خود اقدام نمایند. برای نمونه منطقه ای در استان وجود دارد که بیش از ۳میلیارد تومان مطالبه دارد و حقوق و مزایای کارکنان آن تنها تامین با ۲۰۸ میلیون تومان پرداخت می شود. لیکن منطقه مورد اشاره در موعد مقرر نتوانسته منابع خود بابت مصارف مختلف را تامین نماید، بنابراین شرکت با پرداخت حقوق بخش مربوط به خود را »که پرداخت براساس حکم کارگزینی است»انجام داده و پرداخت مزایا را منوط به انجام وظایف کارکنان در بخش های مرتبط دانسته و از پرداخت مزایا در صورت وجود منابع امتناعی به عمل نیاورده است.

۳- هزینه های نگهداری و صعوبت کار در شهرستان های کوچک و کوهستانی در بودجه شرکت دیده شده و نظام پرداخت حقوق برای کلیه کارکنان رسمی شرکت براساس طرح طبقه بندی مشاغل انجام می شود و نظام کارگری تعریف شده است. بنابراین در حکم کارگزینی نیز بخشی به عنوان فوق العاده شرایط نامساعد کار گنجانده شده که در پرداخت حقوق با اینکه از آیتم های مزایای رفاهی و انگیز های است، لیکن در جمع کل گنجانده شده و از جمله حقوقی است که براساس حکم کارگزینی پرداخت نموده است.

۴- همانطور که اشاره شد پس از اجرای یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان گیلان که چالش بزرگی برای آن بود، برای اینکه خدمت رسانی به هم استانی های عزیزمان دچار خلل نشود، اولویت شرکت تامین و توزیع آب سالم قرار گرفت و به ناچار با تعویق در پرداخت حقوق کارکنان مواجه بود، و در تمامی مراحل مدیران شرکت نیز مانند سایر کارکنان، حقوق معوق داشته اند که با اجرای طرح خوداتکایی و اقداماتی که منجر به چابک سازی شرکت می گردد، امید است در آینده ای نزدیک بتواند حقوق کارکنان خود را در تمامی سطوح به روز رسانی نماید.

۵ – آنچه بدیهی است یکپارچه سازی شرکت ها لازم بود، چرا که در بحث تامین و توزیع آب و تصفیه فاضلاب فعالیت دو دستگاه مختلف برای شهر ها وروستاها محلی از اعراب نداشت، اما اجرای آن کاری سخت و زمان بر بود و با توجه به اینکه سابقه ای نیز در کشور موجود نبود نیاز به برنامه ریزی داشت که با همت مدیران و پرسنل شرکت راه های تامین و توزیع منابع بررسی شد و در حال نزدیکی به مرحله پایدار شدن است. امید است با چابک سازی و فعالیت روز افزون کارکنان و متخصصان، این شرکت بتواند صددرصد جمعیت استان را تحت پوشش خدمات خود قراردهد و براساس همین اقدامات نیز حقوق کارکنان خود را محقق نماید.

لیلا علیزاده
مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی

Share