خطرات شماره مجازی چیست؟

شماره‌های مجازی به صورت کامل امن نیستند و خطرات آن، آنقدر جدی است که ممکن است شما را با مشکلات مهمی روبه‌رو کند. به همین علت ما در این مطلب قصد داریم در خصوص خطرات شماره مجازی صحبت کنیم.

در حال حاضر باتوجه به اینکه بسیاری از پلتفرم‌های بین‌المللی و کاربردی در ایران تحریم هستند، همه‌ی ما برای استفاده از این سرویس‌ها به شماره مجازی نیاز داریم. اما می‌توان گفت بواسطه مزیت‌های زیاد شماره مجازی و کاربردهای آن که اصلا قابل انکار نیست، خیلی از ما با خطرات شماره مجازی آشنا نیستیم. برخلاف تصور مردم، شماره‌های مجازی به صورت کامل امن نیستند و خطرات آن، آنقدر جدی است که ممکن است شما را با مشکلات مهمی روبه‌رو کند. به همین علت ما در این مطلب قصد داریم در خصوص خطرات شماره مجازی صحبت کنیم. پس تا ادامه همراه ما باشید.

شماره مجازی چیست ؟

شماره مجازی ( به انگلیسی virtual number) به شماره تلفنی گفته می‌شود که وجود حقیقی ندارد و کسی صاحب و مالک این شماره نیست! به عبارت دیگر شماره مجازی به شما این اجازه را می‌دهد تا از شماره تلفن سایر کشورها استفاده کنید و از برخی از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. به طور مثال شما با خرید شماره مجازی آمریکا بدون داشتن سیم‌کارت و احراز هویت می‌توانید در سایت‌ها، برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تمامی پلتفرم‌های دیگر به عنوان یک شهروند آمریکایی ثبت‌نام کنید در حالی‌که در خاک آمریکا زندگی نمی‌کنید. از طرف دیگر از آنجایی‌که شماره‌های مجازی متکی برسیم کارت نیستند، می‌توانید شماره مجازی را به تلفن‌های مختلف وصل کنید. اما چگونه می‌توان شماره مجازی را تهیه کرد؟ شماره‌های مجازی به دو روش ارائه می‌شوند؛ شما می‌توانید شماره مجازی را از شرکت‌های ارائه‌دهنده معتبر همچون ایرانیکارت خریداری کنید و یا از خدمات شماره مجازی رایگان برخی از پلتفرم‌ها استفاده کنید. طبیعتا استفاده از شماره مجازی رایگان را به شما توصیه نمی‌کنیم چراکه شماره مجازی رایگان می‌تواند شما را با چالش‌ها و مشکلات جدی روبه‌رو کند. اگر خطرات شماره مجازی رایگان، ذهنتان را درگیر کرده، ادامه مطلب را از دست ندهید!

خطرات شماره مجازی رایگان چیست؟

همانطور که گفتیم ربات و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که به کاربران خود، شماره مجازی رایگان ارائه می‌دهند اما تنها مزیت این شماره‌ها، رایگان بودن آن است! بنابراین دقت کنید که صرفا به خاطر مجانی بودن شماره‌های مجازی به سمت این شماره‌ها نروید. مهم‌ترین خطرات شماره مجازی عبارتنداز:

  • مشخص نبودن تعداد افرادی که از شماره مجازی استفاده می‌کنند!

معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده شماره مجازی رایگان دارای چندین شماره مجازی هستند که این شماره‌ها را میان کاربران خود به صورت اشتراکی پخش می‌کنند. بنابراین اصلا بعید نیست که شماره مجازی که شما در حال استفاده از آن هستید، در اختیار فرد دیگری نباشد! در این صورت ممکن است چندین نفر به طور همزمان از یک شماره مجازی استفاده کنند و از اطلاعات حساب شما به طور پنهانی سوءاستفاده شود.

  • امنیت بسیار پایین شماره مجازی رایگان

یکی دیگر از خطرات مهم شماره مجازی رایگان، نبود امنیت است. کمی قبل در این مورد صحبت کردیم که چندین نفر می‌توانند به طور همزمان از یک شماره مجازی استفاده کنند. بنابراین فارغ از اینکه در چه شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنید، امکان دسترسی سایر افراد به حساب‌های شما وجود دارد. در نتیجه ممکن است برخی از افراد سواستفاده کنند و حساب کاربری‌تان را هک کرده و از آن در جهت منافع شخصی خود استفاده کنند. درضمن بهتر است بدانید شرکت‌های ارائه دهنده شماره مجازی به هیچ وجه تضمینی بابت اینکه شماره مجازی شما را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند، نمی‌دهند.

  • ریپورت شدن

فرض کنید یک شماره مجازی رایگان تهیه کرده و از طریق آن در چندین شبکه اجتماعی برای خود حساب کاربری ایجاد کرده‌اید و مشغول به فعالیت هستید. این احتمال وجود دارد که بعد از مدتی به علت رفتارهای اسپم‌گونه، ریپورت شوید و در این صورت، دیگر شماره مجازی و حساب‌های کاربری شما ارزشی نخواهند داشت. حتی گاهی اوقات پیش‌آمده که علاوه بر ریپورت‌شدن، آی پی دستگاه هم ریپورت شده است.

  • شماره مجازی رایگان، یکبار مصرف هستند!

از دیگر محدودیت‌های شماره مجازی رایگان می‌توان به یکبار مصرف‌بودن این شماره‌ها اشاره کرد. شما بوسیله شماره مجازی رایگان تنها می‌توانید یکبار برای خود حساب کاربری در پلتفرم‌های مختلف ایجاد کنید و وارد حساب شوید. در این صورت اگر به هر علتی نیاز به ورود مجدد به حساب کاربری‌تان داشته باشید، دیگر این امکان برایتان وجود ندارد و حساب خود را برای همیشه از دست خواهید داد! اما با خرید شماره مجازی معتبر، می‌توانید هرچند بار که خواستید از این شماره برای ورود به حساب کاربری‌های خود استفاده کنید.

  • دسترسی مدیران سایت به شماره مجازی

اگر می‌خواهید از شماره مجازی برای انتقال اطلاعات مهم استفاده کنید، هرگز سراغ شماره‌های مجازی رایگان نروید. دقت کنید که مدیران سایت‌ها و نرم‌افزارهای ساخت شماره مجازی به تمامی اطلاعات شما دسترسی دارند؛ به عبارتی، دیگر حریم خصوصی معنایی ندارد!

  • اشتراک گذاری مخاطبان خود

فرض کنید با شماره مجازی یک حساب کاربری برای خود در تلگرام ایجاد کرده‌اید، در این صورت یک بکاپ از مخاطبین شما بر روی این شماره مجازی ذخیره خواهد شد. حالا اگر شخص دیگری هم با این شماره مجازی وارد تلگرام شود، به تمامی مخاطبین و اطلاعات شما دسترسی خواهد داشت. شاید با خودتان بگویید من اطلاعات مهمی ندارم اما این ظاهر ماجراست! آن چیزی که اهمیت دارد، اعتبار و آبروی شماست که با شماره مجازی رایگان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

  • راه اندازی دشوار شماره مجازی رایگان

راه اندازی شماره مجازی ساده نیست و شما باید برای استفاده از آن مدت زمان زیادی را صرف کنید و از چندین سایت و نرم‌افزار کمک بگیرید تا بتوانید پیامک فعال‌سازی حساب‌کاربری و … را دریافت کنید. به همین علت می‌گوییم، راه‌اندازی شماره مجازی رایگان دشوار است!

خطرات شماره مجازی رایگان تلگرام

تلگرام یک شبکه اجتماعی محبوب برای همه‌ی ماست. استفاده زیاد از تلگرام گاها باعث می‌شود بسیاری از افراد تصمیم بگیرند تا از طریق شماره مجازی، چندین اکانت تلگرام داشته باشند. اما شماره مجازی رایگان، روش خوبی برای اینکار نیست! فرض کنید با شماره مجازی رایگان اقدام به ساخت حساب‌کاربری در تلگرام کرده‌اید درحالی‌که تایید دو مرحله‌ای فعال نیست. حالا فردی سومی که شماره مجازی شما در اختیار او هم قرار گرفته، می‌تواند وارد حساب کاربری شما شود و به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. از طرف دیگر اگر شما از طریق شماره مجازی رایگان در اپلیکیشن‌های مختلف، ثبت‌نام کنید و به هر علتی مجبور به احراز هویت و ورود مجدد به حساب‌تان شوید، چون این شماره‌ها یکبار مصرف هستند، امکان ورود به حساب‌تان را ندارید و حساب خود را برای همیشه از دست خواهید داد. یکی دیگر از مشکلات استفاده از شماره مجازی رایگان در تلگرام این است که تلگرام برای افزایش امنیت خود به افراد این اجازه را نمی‌دهد تا با یک هویت، چندین اکانت جعلی داشته باشند. به همین علت بسیاری از افراد بوده‌اند که با شماره مجازی رایگان وارد تلگرام شده‌اند و تلگرام پس از مدتی این افراد را شناسایی کرده و اقدام به حذف اکانت تلگرام و مسدودکردن حسابشان کرده است.

خطرات استفاده از شماره مجازی رایگان اینستاگرام

خطرات استفاده از شماره مجازی رایگان برای اینستاگرام و تلگرام، مشابه یکدیگر هستند و هرآنچه برای خطرات استفاده از شماره مجازی رایگان برای تلگرام گفتیم، برای اینستاگرام هم صدق می‌کند. بنابراین شما با استفاده از شماره مجازی رایگان برای ایجاد حساب‌کاربری در اینستاگرام ممکن است با خطراتی ازجمله، عدم امکان ورود مجدد به حساب‌کاربری، دسترسی افراد ناشناس به اطلاعات اکانت شما و از دست رفتن اکانت‌تان برای همیشه روبه‌رو هستید. امیدواریم از این مطلب نهایت بهره را برده باشید. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Share