اصول انتخاب لوح تقدیر مناسب برای هر مراسم

لوح تقدیر از دیرباز به‌عنوان روشی موثر برای قدردانی از افراد فعال و کوشای سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت.

لوح تقدیر را به‌عنوان نمادی از تشکر برای زحمات و تلاش‌های فرد به وی اعطا می‌کنند. در هر موسسه و شرکتی از لوح تقدیر و تندیس برای قدردانی از فعالیت‌های یک کارمند، مدیر و… استفاده می‌شود‌. برای انتخاب لوح تقدیر باید عواملی مانند کاربرد آن را در نظر گرفت. لوح تقدیر تحصیلی، ورزشی، تجاری و هنری تعدادی از انواع لوح تقدیر هستند. طراحی مناسب لوح تقدیر، توجه به موقعیت و سلیقه فرد گیرنده می‌توانند در انتقال بهتر پیام تشکر به آن فرد تاثیر مثبتی داشته باشند.

مزایای لوح تقدیر مناسب

اعطای لوح تقدیر یکی از بهترین راه‌ها برای سپاسگزاری از افراد فعال در زمینه‌های تحصیلی، صنعتی، آموزشی و… است. با اعطای لوح تقدیر به افراد کوشا در یک همایش و گردهمایی می‌توان آن‌ها را از این‌که تلاش‌های‌شان ارزشمند بوده، مطلع ساخت. همچنین افراد با دریافت لوح تقدیر به تلاش بیشتر و شرکت در فعالیت‌های مختلف ترغیب می‌شوند. با انتخاب یک لوح تقدیر مناسب و با طراحی زیبا می‌توان به افراد کوشا یادآوری کرد که زحمات‌شان اهمیت بسیاری دارد. لوح‌های تقدیر احساس غرور و افتخار خاصی را القا می‌کنند و از قدیم به‌عنوان راهی مرسوم برای قدردانی بوده‌اند.

انواع لوح تقدیر

برای انتخاب طرح لوح تقدیر مناسب بهتر است که در مورد انواع مختلف آن اطلاعاتی داشته باشید. یکی از مهم‌ترین آن‌ها لوح تقدیر و تشکر است. این لوح را برای نشان دادن مراتب سپاسگزاری و قدردانی به افراد زحمت‌کش و کوشای گروه، سازمان، شرکت و… اعطا می‌کنند. دستاوردهای فرد با دریافت این لوح تقدیر ارج نهاده شده و ماندگار می‌شوند. جنس اغلب لوح‌های تقدیر و تشکر از فلز، چوب، چرم و کاغذ بوده و متنی به‌عنوان تقدیر و تشکر در داخل آن‌ها درج می‌گردد. هرچه جنس لوح مرغوب‌تر باشد، قیمت نهایی آن را افزایش خواهد داد.

لوح‌ها را براساس جنس، شکل و ظاهر می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. لوح‌های تقدیر فلزی از موادی مانند استیل، برنج، آلومینیوم و چوب ساخته می‌شوند. لوح‌های تقدیر چرمی نیز طیف متنوعی دارند و ممکن است از جنس بلوط، گردو یا راش باشند. لوح‌های قدیر چوبی برای مراسم‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوح‌های چرمی نیز دوام بالایی داشته و برای استفاده در گروه‌های هنری مناسب هستند. در نهایت لوح تقدیر کاغذی که از رایج‌ترین مدل‌ها است، اغلب در گروه‌های آموزشی و پژوهشی استفاده می‌شود.

کاربرد لوح تقدیر

لوح تقدیر تجاری اکثراً برای تشکر از همکاران، مشتریان یا همکاران تجاری در یک شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این لوح تقدیر نام و لوگوی سازمان یا شرکت، تاریخ تقدیر و دستاوردهای فرد ذکر می‌گردند. لوح تقدیر تحصیلی نیز لوحی است که برای تشکر از دانش‌آموزان، دانشجویان یا استادان در زمینه آموزشی استفاده می‌شود. این لوح تقدیر شامل نام و لوگوی موسسه آموزشی، تاریخ تقدیر، عنوان دستاورد یا مسابقه و دلایل قدردانی است.

لوح تقدیر ورزشی نیز برای تقدیر از ورزشکاران استفاده می‌شود. در این لوح نام و لوگوی باشگاه ورزشی یا سازمان ورزشی، عنوان دستاورد و اطلاعاتی در مورد موفقیت ورزشکار ذکر می‌گردند. سازمان خیریه نیز برای تشکر از فعالان در این زمینه لوح تقدیری به آن‌ها اعطا می‌کند. در این لوح دلایل از فرد برای خدمات انسانی و اجتماعی او قدردانی می‌شود. لوح تقدیر هنری نیز برای تقدیر از هنرمندان و افرادی که فعالیت هنری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی لوح تقدیر

از آنجایی که لوح تقدیر نمادی از تشکر برای یک دوره تلاش طولانی‌مدت است، هر اندازه که طراحی آن مناسب‌تر باشد، جذابیت بیشتری نیز خواهد داشت. طراح هنگام طراحی لوح تقدیر مواردی مانند متن لوح، استفاده از رنگ‌های متناسب، المان‌های تزئینی، کادر لوح تقدیر و سلیقه مشتری را در نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال اگر لوح تقدیر ورزشی است، استفاده از چند المان مربوط به این حرفه به‌صورت کمرنگ می‌تواند جذابیت بیشتری به ظاهر آن ببخشد. در لوح‌های هنری از رنگ‌های ملایم و مکمل استفاده شده و در لوح تقدیر تحصیلی معمولاً آیکون مربوط به نوشتن درج می‌گردد. با طراحی جذاب لوح تقدیر، فرد گیرنده با هربار نگاه به آن حس خوبی را دریافت کرده و ارزش معنوی آن نیز افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

لوح تقدیر از دیرباز به‌عنوان روشی موثر برای قدردانی از افراد فعال و کوشای سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. با اعطای لوح تقدیر فرد احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته و تلاش می‌کند تا مهارت‌های خود را بیش از پیش بهبود بخشد. سایت‌های زیادی طراحی لوح تقدیر را انجام می‌دهند و می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده، صدها مدل لوح تقدیر را مشاهده نمایید.

Share